زاگرس به تدریج خشک تر می‌شود

زاگرس به تدریج خشک تر می‌شود کارشناسان معتقدند تغییر اقلیم و به عبارتی گرمایش جهانی زمین، توازن بارندگی‌‌‌ها را برهم زده در واقع موجب بروز ناهنجاری در میزان بارش در کره زمین شده است که منطقه ما از جمله ایران تحت‌تأثیر این تغییر قرار گرفته است. پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد زاگرس منطقه‌ای است که در دهه‌های […]

زاگرس به تدریج خشک تر می‌شود

کارشناسان معتقدند تغییر اقلیم و به عبارتی گرمایش جهانی زمین، توازن بارندگی‌‌‌ها را برهم زده در واقع موجب بروز ناهنجاری در میزان بارش در کره زمین شده است که منطقه ما از جمله ایران تحت‌تأثیر این تغییر قرار گرفته است.

پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد زاگرس منطقه‌ای است که در دهه‌های آینده هم بیش‌ترین افزایش دما و هم بیش‌ترین کاهش بارش را دارد که این امر به تدریج صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، ایمان باباییان، مدیر گروه پژوهشی تغییر اقلیم پژوهشکده اقلیم‌شناسی در این زمینه گفت: جنگل‌های زاگرس ذخیره‌گاه زیستی ارزشمندی است اما بد‌‌‌ترین وضعیت را در زمینه تأثیر پذیری تغییر اقلیم و گرمایش زمین دارد.

وی به تأثیر اجرای توافق‌های بین‌المللی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: هرچه توافقات بین‌المللی در مورد تغییر اقلیم کم‌تر شود، وضعیت نیز بدتر می‌شود.

باباییان افزود: اکنون شاهد افزایش دمای زمین تا حدود یک درجه هستیم که تا این حد با مشکلات مواجه شده‌ایم حال اگر بنا به مدل‌های انجام شده دمای زمین تا سال۲۱۰۰، ۵ تا ۶ درجه گرم‌تر شود؛ مشکلات ما چندین برابر خواهد شد.

وی اظهار کرد: البته این افزایش دما در بد‌‌‌ترین حالت رخ می‌دهد اما در حالت خوشبینانه دما تقریباً کم‌تر از یک درجه افزایش می‌یابد به شرطی که توافق جهانی بر روی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد اما وضعیت فعلی این توافق را نشان نمی‌دهد و اگر با همین وضعیت جلو برویم تقریباً ۳ تا ۴ درجه افزایش دما خواهیم داشت که با قطعاً مشکلات زیادی هم مواجه خواهیم شد.

باباییان همچنین درباره پیش‌بینی‌های فصلی و وضعیت بارش در کشور گفت: پیش‌بینی‌های فصلی نشان می‌دهد تا فروردین ماه بارش‌‌‌ها در منطقه زاگرس و غرب کشور در حدود نرمال حتی متمایل به سمت بیش‌تر از نرمال است اما بارش در شرق کشور متمایل به کم‌تر از حد نرمال است.

وی افزود: یک ماه آینده هم وضعیت بارش در منطقه غرب کشور و شمال در حد نرمال است که در غرب کشور در برخی مناطق حتی بیش‌تر از نرمال است.

باباییان اظهار کرد: وضعیت بارش در تهران در یک ماه آینده تقریباً در حد نرمال است اما میانگین در ۳ ماه آینده نرمال و تا حدود ۱۰درصد کم‌تر از نرمال است.

باباییان با اشاره به کاهش ۵۰ تا ۶۰درصد بارش در کشور گفت: بارش‌های اخیر به هیچ عنوان جبران کمبود بارش را از ابتدای سال زراعی تا کنون در کشور نمی‌کند و اوضاع همچنان وخیم است.

 

وی به بارش‌های سیل‌آسا در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: این هم تغییر رفتاری ناشی از تغییر اقلیم است، اما اگر بارش در زمین خشک به صورت ملایم باشد بیش‌تر جذب سفره‌های سرزمینی می‌شود اما اگر رگباری و با شدت ببارد خارج از توان جذب خاک خواهد بود و به سیل تبدیل می‌شود.