مواد غذایی ممنوع در زمان یبوست

مواد غذایی ممنوع در زمان یبوست رژیم غذایی یکی از دلایل ابتلا به یبوست محسوب می‌شود. در شرایطی که برخی مواد غذایی به پیشگیری از بروز یبوست کمک می‌کنند، برخی دیگر می‌توانند در شکل‌گیری یا تشدید آن مؤثر باشند. به گزارش عصر ایران، به گفته مؤسسه ملی سلامت آمریکا، اگر کم‌تر از سه بار در […]

مواد غذایی ممنوع در زمان یبوست

رژیم غذایی یکی از دلایل ابتلا به یبوست محسوب می‌شود. در شرایطی که برخی مواد غذایی به پیشگیری از بروز یبوست کمک می‌کنند، برخی دیگر می‌توانند در شکل‌گیری یا تشدید آن مؤثر باشند.

به گزارش عصر ایران، به گفته مؤسسه ملی سلامت آمریکا، اگر کم‌تر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشید و یا مدفوع در تکه‌های کوچک و سخت و همراه با درد دفع شود به یبوست مبتلا هستید. به نظر می‌رسد زنان بیش‌تر از مردان مستعد ابتلا به این شرایط هستند.

آب و فیبر از عناصر کلیدی برای کمک به اجابت مزاج راحت هستند. البته اگر فردی به میزان زیاد مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کند، اما مایعات کمی بنوشد، نه تنها به بهبود یبوست کمکی نمی‌شود، بلکه شرایط آن وخیم‌تر می‌شود. از این رو، تأمین آب مورد نیاز بدن اقدام اصلی محسوب می‌شود.

در ادامه با برخی مواد غذایی که هنگام ابتلا به یبوست باید از مصرف آنها پرهیز کرد، بیش‌تر آشنا می‌شویم.

لبنیات

افرادی که بدن آنها نمی‌تواند قند موجود در محصولات لبنی را پردازش کند، ممکن است پس از مصرف لبنیات با یبوست یا اسهال مواجه شوند.

غذاهای سرخ شده

رژیم‌های غذایی سرشار از چربی می‌توانند به شکل‌گیری یبوست منجر شوند. در بسیاری موارد، غذاهای حاوی چربی زیاد از محتوای فیبر چندانی برخوردار نیستند. گوارش چربی به زمان زیادی نیاز دارد.

آرد سفید

آرد سفید از محتوای فیبر چندانی برخوردار نیست، از این رو مصرف زیاد آن در شرایطی که به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کنید می‌تواند بر اجابت مزاج تأثیرگذار باشد.

چای

اما هنگام ابتلا به یبوست باید در زمینه نوشیدن چای محتاط باشید. در شرایطی که چای‌های گیاهی احتمالاً اثر منفی به همراه نخواهند داشت، اما چای سیاه حاوی تانن‌‌‌ها است که می‌تواند شدت یبوست را افزایش دهد.

موز

برخی متخصصان تغذیه پرهیز از مصرف آن در زمان ابتلا به یبوست را توصیه می‌کنند. مصرف این ماده غذایی می‌تواند شرایط یبوست را وخیم‌تر سازد و به جای کمک به حرکت راحت مدفوع، آن را متوقف کند.

زردآلو

بهتر است از مصرف زردآلو در زمان ابتلا به یبوست پرهیز کرد. برگه زردآلو می‌تواند اندکی بیش‌تر مشکل‌آفرین باشد، زیرا احتمال زیاده‌روی در مصرف میوه‌های خشک شده که جمع و جورتر از میوه‌های تازه هستند، بیش‌تر است.

برنج

 

برنج یکی دیگر از مواد غذایی است که به جای حرکت روان و سریع در دستگاه گوارش، توقفی طولانی‌تر در این بخش دارد. انتخاب برنج قهوه‌ای برای ارتقای سلامت روده توصیه می‌شود. با این وجود، اگر به اسهال مبتلا هستید مصرف برنج سفید بهترین گزینه برای شما خواهد بود.