هواپیماهایی که ماه‌ها و سال‌‌ها بعد پیدا شدند

هواپیماهایی که ماه‌ها و سال‌‌ها بعد پیدا شدند پیدا کردن هواپیما‌ها در کوه‌ها و دریا‌ها از اقدامات بسیار سخت برای تیم‌های امداد و نجات است. به گزارش خبرآنلاین، به بهانه سقوط هواپیمای آسمان در دنا به بررسی هواپیماهای گمشده‌ای پرداخته که گاه یافتنشان ماه‌ها طول کشیده است. یافتن لاشه هواپیما‌‌ها پس از سقوط آنها در […]

هواپیماهایی که ماه‌ها و سال‌‌ها بعد پیدا شدند

پیدا کردن هواپیما‌ها در کوه‌ها و دریا‌ها از اقدامات بسیار سخت برای تیم‌های امداد و نجات است.

به گزارش خبرآنلاین، به بهانه سقوط هواپیمای آسمان در دنا به بررسی هواپیماهای گمشده‌ای پرداخته که گاه یافتنشان ماه‌ها طول کشیده است.

یافتن لاشه هواپیما‌‌ها پس از سقوط آنها در اقیانوس‌‌ها یا کوه‌ها یکی از مشکلاتی است که از ۵۰سال پیش امدادگران و کارشناسان درگیر آن هستند و هنوز در برخی از مواقع یافتن لاشه هواپیما پس از سقوط روز‌‌ها ماه‌ها و سال‌‌ها طول می‌کشد تا لاشه هواپیما سقوط کرده پیدا شود.

«ام اچ ۳۷۰»؛ بزرگ‌ترین معمای هوایی جهان

۴ سال پیش پرواز شماره ۳۷۰ مالزی، ساعت۱۲:۴۲ بامداد به وقت مالزی، کولالامپور را با ۲۳۹ نفر سرنشین به مقصد پکن ترک کرد، ۳۷دقیقه بعد ارتباط با کابین هواپیما قطع شد و از آن زمان تاکنون هنوز این هواپیما پیدا نشده است.

از آن زمان شایعات مختلفی درباره ‌ام‌اچ۳۷۰ منتشر شد، گروهی که می‌گفتند لاشه هواپیما را پیدا کرده‌اند تا گروهی هم می‌گفتند سقوط هواپیما را دیده‌اند اما هیچ کدام از این خبر‌ها درباره پرواز مالزی واقعی نبود تا این‌که ۵۰۸ روز پس از گم شدن هواپیما، در سواحل جزایر فرانسوی رئونیون در اقیانوس هند قطعه‌ای شبیه به بال هواپیما پیدا شد و چندی بعد کارشناسان تایید کردند که این قطعه بال یک بوئینگ ۷۷۷ است.

اما این تنها مدرکی بود که در طول این مدت از بوئینگ۷۷۷ پیدا شد، از آن زمان تاحالا با وجود همکاری‌های مختلف از سوی کشورهای چین، استرالیا و مالزی هنوز این هواپیما پیدا نشده است.

سقوط در کوه‌های هیمالیای پاکستان

در ۲۵اوت سال۱۹۸۹، هواپیمای فوکر پاکستان که شهر گیلگیت را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرده بود تنها چند دقیقه بعد از پرواز این هواپیما در کوه‌های هیمالیا پاکستان سقوط کرد.

این هواپیما ۵۴نفر سرنشین داشت و در طی چند روز اول پس از سقوط آن ارتش پاکستان در کوه‌های هیمالیا به دنبال آن گشتند، بعد از آن گروهی خاص برای پیدا کردن هواپیمای گم شده دست به کار شد آنها تا ۸هزار متری ارتفاع کوه‌ها را هم گشتند اما هیچ اثری از این هواپیما پیدا نشد، همین موضوع باعث شد گمانه‌زنی‌های درباره پرتاب موشک به این هواپیما از سوی ارتش هند انجام شد.

۴میلیون دلار برای پیدای کردن هواپیما در اندونزی

اولین روز ژانویه سال۲۰۰۷، پرواز ۵۷۴ هواپیمایی آدام با ۱۰۲ نفر سرنشین در تنگه ماساکار سقوط کرد. لحظاتی بعد از سقوط این هواپیما اخبار حاکی از وجود لاشه آن در کوه‌های اندونزی بود به همین دلیل نیروی هوایی مسؤولیت پیدا کردن لاشه این هواپیما را بر عهده گرفت.

اما یک روز بعد مشخص شد که این هواپیما در تنگه ماساکار سقوط کرده است، به همین دلیل با وجود شرایط بد آب‌و‌هوایی دولت اندونزی به کمک ناو و زیردریایی‌های ارتش به دنبال لاشه این هواپیما رفت. از دو هفته بعد نیروهای بریتانیا و سنگاپور هم به کمک اندونزیایی‌‌ها آمدند.

بعد از حدود ۴۰روز در روز دهم ۱۰فوریه و با هزینه حدود ۴میلیون دلار تکه‌های این هواپیما شدند.

یک روز زمان کافی برای یافتن هواپیما در اقیانوس اطلس

پرواز شماره۴۴۷ فرانسه در اولین روز ماه ژوئن سال۲۰۰۹ با ۲۲۸نفر سرنشین ریو دو ژانیرو را به مقصد پاریس ترک کرد، اما ساعاتی بعد هواپیما به دلیل پرواز در ارتفاع‌های بالا دچار نقص فنی داشت و در اقیانوس اطلس سقوط کرد. عصر همان روز مسؤولان فرانسوی تایید کردند که همه مسافران این هواپیما جان خود را از دست داده‌اند.

در روز دوم ژوئن لاشه این هواپیما توسط هواپیمایی ارتشی برزیل دیده شد و توسط ناوهای این کشور جمع‌آوری شد. البته برای پیدا کردن جسد مسافران این عملیات تا ۱۵روز بعد توسط ۱۱۰۰نیرو و ۱۵هواپیمای ارتش ادامه کرد. گفتنی است در طول این عملیات‌‌ها جعبه سیاه هواپیما اصلاً پیدا نشد تا این‌که در سال۲۰۱۱ مسؤولان فرانسوی آن را در انتهای اقیانوس پیدا کردند.

معجزه در کوه‌های آرژانتین بعد از ۱۰هفته

در اکتبر سال۱۹۷۲ میلادی با ۴۵نفر مسافر در منطقه آندس آرژانتین سقوط کرد، دمای این منطقه منفی ۳۵درجه و دسترسی به آنجا بسیار سخت بود. در روز ۲۳دسامبر لاشه این هواپیما به همراه ۱۶نفر از مسافران آن پیدا شدند. در طول این مدت مسافران این هواپیما اجزای بدن افرادی که به دلیل سرما مرده بودند را می‌خوردند تا زنده بمانند. البته آنها کیسه خواب هم داشتند که به آنها کمک زیادی برای زنده ماندن کرد.

 

شرایط آب‌وهوایی آن منطقه در روز سقوط هواپیمایی طوری بود که هلیکوپتر‌ها هم قادر به پرواز به منطقه نبودند.