خانه‌هایی که بیش‌تر از خودرو هوا را آلوده می‌کنند

خانه‌هایی که بیش‌تر از خودرو هوا را آلوده می‌کنند مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از ترکیبات آلی فرار که نقش مهمی در آلودگی هوا داشته و عامل بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی هستند توسط شوینده‌های خانگی و محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می‌شوند نه خودروها! به گزارش سیناپرس، بیش‌تر مردم و ساکنان لس‌آنجلس […]

خانه‌هایی که بیش‌تر از خودرو هوا را آلوده می‌کنند

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از ترکیبات آلی فرار که نقش مهمی در آلودگی هوا داشته و عامل بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی هستند توسط شوینده‌های خانگی و محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می‌شوند نه خودروها!

به گزارش سیناپرس، بیش‌تر مردم و ساکنان لس‌آنجلس در آخرین روز آوریل سال ۲۰۱۰ خبر نداشتند که تیمی از متخصصین زبده ایالات‌متحده امریکا به همراه جدید‌‌‌ترین تجهیزات خود از طریق دریا و هوا به این منطقه وارد شدند.

همزمان با این موضوع هواپیمای مشهور به شکارچی طوفان (Hurricane Hunter) لاکهید (L، ckheed P-3) P-3 در دنور (Denver) به پرواز درآمده، کشتی آتلانتیس از ناوگان نیروی دریایی در ساحل مونیکا به انجام مأموریتی خاص اعزام‌شده و ماهواره‌های ایالات‌متحده در مدار زمین نیز شروع به انجام محاسباتی پیچیده و خاص کردند. در کنار تمامی این موارد، ده‌ها آزمایشگاه موقت در پارکینگ خالی و بلااستفاده پاسادنا (Pasadena) و قله کوهستان مونت‌ویلسون توسط دانشمندان راه‌اندازی شدند. تمامی این رویداد‌‌‌ها باهدف اجرای یک طرح بلند پروازانه ایالات‌متحده آمریکا انجام می‌شد: اندازه‌گیری تمامی گاز‌‌‌ها و آلاینده‌های جوی شیمیایی موجود در هوای کالیفرنیا.

طیف وسیعی از مواد مصرفی روزانه و تجهیزات خانگی مانند رنگ‌های ساختمانی، جوهر چاپگرها، محصولات بهداشتی و تمیزکننده، عطرها، لاک ناخن، اسپری مو و… به میزانی بیش‌تر از تولید مواد آلی فرار توسط خودروها، این ماده را وارد اتمسفر می‌کنند. این محصولات تولیدکننده ترکیبات آلی فرار، تقریباً هر چیزی را که شما فکر می‌کنید دربرمی‌گیرد. اگر به زیر ظرفشویی آشپزخانه در قفسه گاراژ خود یا در حمام نگاه کنید، بیش‌تر محصولات مورداستفاده شما این ماده را تولید می‌کنند. صابون، شامپو، انواع محلول‌های بهداشتی و لوسیون‌ها، محصولات پاک‌کننده، چسب، جوهر، رنگ ساختمانی و… هرکدام منبعی برای تولید این مواد هستند.

جسیکا گیلمن (Jessica Gilman) پژوهشگر و شیمیدان اداره ملی اقیانوس و مطالعات جوی آمریکا، یکی اعضای این گروه بزرگ تحقیقاتی بود. وی به مدت ۶ هفته به بررسی و رصد یکی از تجهیزات مرتبط با این پروژه پرداخت که یک نوع از ابزار سوپاپ، سخت یا s، uped-up, ruggedized به شمار می‌رفت. این سیستم در خارج از منطقه پسادنا قرار داشته و به‌طور شبانه‌روزی به اندازی‌گیری مقدار مواد شیمیایی موجود در هوا می‌پرداخت. البته دستگاه موردنظر باهدف شناسایی ترکیبات آلی فرار یا V، Cs طراحی‌شده بود. ترکیبات آلی فرار عموماً در خروجی اگزوز خودرو‌‌‌ها دیده می‌شوند اما در گازهای ناشی از مصرف محصولات بهداشتی خانگی مانند پاک‌کننده‌ها، رنگ‌های مورداستفاده در نقاشی ساختمان، پولیش و لاک ناخن وجود دارد.

بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده، میزان حضور این مواد آلاینده در جو بسیار بیش‌تر از انتظار پژوهشگران بود. این موضوع نشان می‌دهد ترکیبات آلی فرار تنها از اگزوز خودرو‌‌‌ها خارج نشده و سؤال مهم این است که منبع اصلی این مواد در کجا قرار دارد؟

در مطالعات جدیدی که طی ماه جاری در مجله ساینس (Science) منتشر شد، تیمی از پژوهشگران با حضور جسیکا گیلمن به تلاش برای پاسخ به این موضوع پرداختند. آنها در نتیجه این تحقیقات دریافتند که طیف وسیعی از مواد مصرفی روزانه و تجهیزات خانگی مانند رنگ‌های ساختمانی، جوهر چاپگرها، محصولات بهداشتی و تمیزکننده، عطرها، لاک ناخن، اسپری مو و… به میزانی بیش‌تر از تولید مواد آلی فرار توسط خودروها، این ماده را وارد اتمسفر می‌کنند.

 

البته باید در نظر داشت که این مطالعه تنها در مورد ترکیبات آلی فرار و نه دیگر آلاینده‌های هوا انجام‌ شده است و اتومبیل‌‌‌‌ها هنوز مقدار زیادی از دی‌اکسیدکربن و گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شوند. ذرات کوچک دود و فلز، اکسیدنیتروژن، مونواکسیدکربن و سایر گازهای سم عمدتاً توسط خودرو‌‌‌ها تولید می‌شوند.