احیای دریاچه ارومیه، نقشی بر آب

احیای دریاچه ارومیه، نقشی بر آب درپی بارش‌های اخیر و بازشدن سد‌‌‌ها به روی دریاچه ارومیه، تصاویری امیدبخش از این دریاچه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است. اما آیا این یک امید واقعی است یا دلخوشی ساده‌ای که به‌سرعت زمان آن سرمی‌آید و کابوس دریاچه ارومیه از سرگرفته می‌شود؟ به گزارش سیناپرس، همان‌طور […]

احیای دریاچه ارومیه، نقشی بر آب

درپی بارش‌های اخیر و بازشدن سد‌‌‌ها به روی دریاچه ارومیه، تصاویری امیدبخش از این دریاچه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است. اما آیا این یک امید واقعی است یا دلخوشی ساده‌ای که به‌سرعت زمان آن سرمی‌آید و کابوس دریاچه ارومیه از سرگرفته می‌شود؟

به گزارش سیناپرس، همان‌طور که در خبر‌‌‌ها آمده است، تصاویری که اخیراً از دریاچه ارومیه منتشر شده و نشان می‌دهد که سطح آب آن مجدداً بالا آمده و بخشی از آن آب‌گیری شده است، بیانگر دو دلیل عمده است؛ یک دلیل آن، رهاسازی ۱۳ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد است و دلیل دیگر آن، بارندگی‌های مناسب اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه.

امیدی که ناامید خواهد شد

اما نکته‌ای که در این میان حایز اهمیت است این است که بسیاری از رسانه‌ها این عکس‌‌‌‌ها را با عناوینی مانند «وضعیت امیدبخش دریاچه ارومیه»، «دریاچه ارومیه دوباره آب‌گیری شد»، «امید به احیای دریاچه ارومیه» و نمونه‌هایی از این دست منتشر کرده‌اند. اما این موضوع مسبوق به سابقه است و براساس همین سابقه می‌دانیم که این‌گونه نیست و این عناوین و شرح‌‌‌‌ها صحت ندارند.

درواقع می‌توان گفت که وضعیت موجود به هیچ عنوان مؤید تغییر بنیادین در رویکرد‌‌‌ها و عواملی نیست که منجر به خشکیدن دریاچه ارومیه شده‌اند. عواملی که مهم‌ترین آنها، عدم اختصاص حقابه دائمی به دریاچه ارومیه بوده است که وضعیت این دریاچه را به حالت فعلی درآورده است.

محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار هکتار از اراضی دریاچه ارومیه به دلیل از دست دادن قابلیت احیا باید تغییر کاربری پیدا کنند. حال اگر این نکته را که مدیرعامل شرکت منابع آب براساس چه تخصصی چنین پیشنهادی را ارایه داده‌ است کنار بگذاریم، بخش مهم سخنان ایشان در این مصاحبه این است که در حال حاضر امکان کم کردن آب تخصیص‌داده‌شده به بخش کشاورزی وجود ندارد و باید راهکارهای دیگری را برای این مسأله در نظر گرفت.