تهیه شناسنامه و بانک ژنتیک گونه‌های جنگلی در معرض انقراض

تهیه شناسنامه و بانک ژنتیک گونه‌های جنگلی در معرض انقراض مدیرکل دفتر جنگل‌کاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، با بیان این‌که ۱۲۰ پارک جنگلی و تفرجگاه در شمال کشور داریم، عنوان کرد: مساحت کل پارک‌های جنگلی ۳۶هزار هکتار است که می‌تواند به عنوان یکی از ذخایر و سرمایه‌های طبیعی شمال کشور محسوب شود. به گزارش […]

تهیه شناسنامه و بانک ژنتیک گونه‌های جنگلی در معرض انقراض

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، با بیان این‌که ۱۲۰ پارک جنگلی و تفرجگاه در شمال کشور داریم، عنوان کرد: مساحت کل پارک‌های جنگلی ۳۶هزار هکتار است که می‌تواند به عنوان یکی از ذخایر و سرمایه‌های طبیعی شمال کشور محسوب شود.

به گزارش ایسنا، کوروش خلعتبری در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم شاهد روزی باشیم که منابع طبیعی به دست مردم خوب حفظ شود و مسؤولان قدر منابع طبیعی را بدانند.

وی تولید نهال را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دفتر جنگلکاری سازمان جنگل‌ها دانست و افزود: ۳۳ نهالستان در شمال کشور داریم که از این تعداد ۱۷ نهالستان در اختیار شرکت‌ها و بخش خصوصی و ۱۶ نهالستان در اختیار ما قرار دارد. از این ۱۶نهالستان، ۸نهالستان در قالب ماده۳ به بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش خصوصی واگذار شده و ۸ نهالستان دیگر به صورت دولتی مدیریت می‌شود.

وی ظرفیت تولید نهال در۸ نهالستان شمال کشور را حدود ۱۰ تا ۱۲میلیون اصله نهال دانست و تصریح کرد: در مجموع ۳۳نهالستان، ۱۲۰میلیون نهال جنگلی تولید می‌کنیم.

تدوین نظامنامه پارک‌های جنگلی

خلعتبری، با بیان این‌که ۱۲۰پارک جنگلی و تفرجگاه در شمال کشور داریم، عنوان کرد: مساحت کل پارک‌های جنگلی ۳۶هزار هکتار است که می‌تواند به عنوان یکی از ذخایر و سرمایه‌های طبیعی شمال کشور محسوب شود.

این مقام مسؤول، با تأکید بر لزوم ایجاد آرامش برای مردم در محدوده پارک‌های جنگلی، متذکر شد: با توجه به اجرای طرح «تنفس جنگل» می‌توانیم این ظرفیت را ارتقا ببخشیم.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری سازمان جنگل‌ها از تدوین نظامنامه پارک‌های جنگلی خبر داد و اضافه کرد: می‌توانیم با الگوگیری از سایر کشور‌ها از طریق ایجاد مدرسه طبیعت، زیپ‌لاین، تله‌کابین و… استفاده تلفیقی از ظرفیت پارک‌های جنگلی داشته باشیم.

وی با اشاره به تهیه شناسنامه برای گونه‌های خاص جنگلی همچنین گفت: درصدد تهیه بانک ژنتیکی از گونه‌های در معرض انقراض از طریق ذخیره بذر و قلمه برای حفظ آنان هستیم.

خلعتبری، با بیان این‌که «شمشاد» یکی از گونه‌های ذخیره‌گاهی است، یادآور شد: متأسفانه سال گذشته آفت شب‌پره گریبانگیر این گونه ژنتیکی ممنوع‌القطع شد و از سطح ۷۲هزار هکتار، حدود ۵۰درصد توسط آفت از بین رفت لذا مرکز بذر دفتر جنگلکاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها اقدام به ذخیره‌سازی این گونه در نهالستان‌ها کرد تا در صورت عدم کنترل آفت و نابودی شمشاد، بتوانیم از ذخایر بذر و قلمه آن استفاده کنیم.