کاهش جمعیت پروانه‌های شهریار در جنگل‌های مکزیک

کاهش جمعیت پروانه‌های شهریار در جنگل‌های مکزیک به گفته یک مقام دولتی مکزیک تعداد پروانه‌های شهریار (مونارک) که برای گذران زمستان به جنگل‌های مکزیک می‌آیند برای دومین سال متوالی کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، آلهاندرو دل‌مازو، عضو هیأت مناطق حفاظت شده مکزیک در این باره می‌گوید: پروانه‌های شهریار که روی درختان تجمع می‌کنند، زمستان […]

کاهش جمعیت پروانه‌های شهریار در جنگل‌های مکزیک

به گفته یک مقام دولتی مکزیک تعداد پروانه‌های شهریار (مونارک) که برای گذران زمستان به جنگل‌های مکزیک می‌آیند برای دومین سال متوالی کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، آلهاندرو دل‌مازو، عضو هیأت مناطق حفاظت شده مکزیک در این باره می‌گوید: پروانه‌های شهریار که روی درختان تجمع می‌کنند، زمستان امسال حدود ۲٫۴۸هکتار را اشغال کردند که نسبت به ۲٫۹۱هکتار اشغال شده در زمستان سال گذشته کاهش حدود ۱۴٫۷درصدی داشته است.

مهاجرت پروانه‌های شهریار به کمک تخمین منطقه‌ای که این حشرات در جنگل‌ها اشغال می‌کنند محاسبه می‌شود. هر ساله میلیون‌‌‌ها پروانه از آمریکا و کانادا مسیر ۵۵۰۰کیلومتری را برای مهاجرت پرواز می‌کنند.

جورج ریکاردز، مدیر صندوق جهانی حیات وحش در مکزیک با بیان این‌که پدیده‌های آب و هوایی بدون تردید یکی از عوامل اثرگذار بر مهاجرت این پروانه‌هاست، گفت: یک دوره طوفان بسیار شدید در مسیر مهاجرت حشرات نیز می‌تواند یکی دیگر از این عوامل باشد.

او همچنین به گردباد و سرمای شدید سال۲۰۱۶ که هسته ذخیره‌گاه پروانه‌ها را از بین برد اشاره کرد. به گفته کارشناسان این طوفان به قطع هزاران درخت منجر شد. از سوی دیگر اجازه دولت مبنی بر از بین بردن درخت‌های نابود شده برای کاهش خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها نیز به آسیب دیدن اکوسیستم دامن می‌زند.

تعداد پروانه‌های شهریار در مکزیک از زمستان سال‌های۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ که حدود ۱۸هکتار از جنگل‌های مکزیک را پوشش می‌دادند رو به کاهش بوده است.

افزایش استفاده از علف‌کش‌‌‌ها در ایالات‌متحده از رشد گیاه «علف شیر» که خوراک کرم‌های پروانه‌ شهریار است، جلوگیری کرده و بقای آنها را تهدید می‌کند.

یک فعال محیط‌زیست با اعتراض نسبت به این‌که دولت اطلاعات کافی برای تجزیه و تحلیل کلونی‌های پروانه‌ها به دانشمندان مستقل ارایه نکرده تأکید کرد که راه‌های جدیدی برای اندازه‌گیری جمعیت این پروانه‌ها لازم است.

دل مازو نیز اظهار کرد که دولت منتظر اطلاعات ارایه شده توسط یک تکنولوژی اسکن لیزری به نام لیدار LIDAR است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ریکاردز اظهار داشت: از یک‌سو با کمک پاسبان‌هایی که در منطقه گشت می‌زنند، قطع غیرقانونی درختان در مکزیک نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما از سوی دیگر مکزیک از شر پدیده‌های جهانی ناشی از تغییرات اقلیمی در امان نمانده و باید برای مقابله و انطباق با این واقعیت اقداماتی صورت گیرد.