شرایط محیط‌زیست حاصل رفتار یک جامعه با منابع و طبیعت پیرامون خود است

شرایط محیط‌زیست حاصل رفتار یک جامعه با منابع و طبیعت پیرامون خود است مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: شرایط محیط‌زیست هر کشور، حاصل رفتار تک‌تک افراد جامعه با منابع و طبیعت پیرامون خود است و از این رو برای ارتقای شاخص‌‌‌‌ها و بهبود شرایط محیط‌زیست باید باور‌‌‌ها و رفتار خود را در […]

شرایط محیط‌زیست حاصل رفتار یک جامعه با منابع و طبیعت پیرامون خود است

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: شرایط محیط‌زیست هر کشور، حاصل رفتار تک‌تک افراد جامعه با منابع و طبیعت پیرامون خود است و از این رو برای ارتقای شاخص‌‌‌‌ها و بهبود شرایط محیط‌زیست باید باور‌‌‌ها و رفتار خود را در این حوزه تغییر بدهیم.

به گزارش ایسنا، ژیلاآقایی در «نشست زبالیستن» که با محور اهمیت و ارتباط میان مدیریت زباله و زندگی شهری انسانی به میزبانی کانون محیط‌زیست دانشگاه تهران در نگارخانه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تشریح برنامه‌های معاونت آموزش و پژوهش سازمان، گفت: تمرکز معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست بر موضوع محور بودن برنامه‌های کوتاه مدت است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این‌که محور اصلی و تمرکز برنامه صد روزه دوم معاونت آموزش و پژوهش سازمان -که تا روز طبیعت (۱۳فروردین ماه) سال آتی طول می‌کشد- بر موضوع پسماند است، اظهار کرد: در همین راستا کمپین بی‌زباله با شعار از خودمان شروع کنیم در راستای توسعه فرهنگ مسؤولیت‌پذیری آغاز به‌کار کرد و دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان از تمامی گروه‌های مردمی، سمن‌ها، فعالان حوزه محیط‌زیست، دانشجویان و تمامی اقشار جامعه برای مشارکت در اجرای این طرح دعوت به همکاری کرد.

آقایی با تشکر از همکاری دانشجویان در این طرح گفت: رویداد «زبالیستن» یکی از دستاوردهای فعالیت مشترک کانون محیط‌زیست دانشگاه تهران و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست بود.

وی با ارایه آماری از میزان دور ریز غذا در ایران و مقایسه اجمالی آن با آمار سایر کشورها، از پیشنهاد کانون محیط‌زیست دانشگاه تهران برای طرحی در خصوص جلوگیری و کاهش دورریز غذای سلف دانشگاه تهران استقبال و آن را طرحی ارزشمند دانست.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن تأکید براهمیت جایگاه آموزش برای ارتقا و بهبود کیفیت محیط‌زیست تصریح کرد: آموزش درست می‌تواند از طریق ارتقای آگاهی اجتماعی به اصلاح رفتار جمعی منجر شود.

آقایی با یادآوری این موضوع که شرایط محیط‌زیست هر کشور، حاصل رفتار تک‌تک افراد جامعه با منابع و طبیعت پیرامون خود است، خاطرنشان کرد: برای ارتقای شاخص‌‌‌ها و بهبود شرایط محیط‌زیست، باید باور‌‌‌ها و رفتار خود را در این حوزه تغییر بدهیم و ایمان داشته باشیم که هر تغییر مثبت فردی، می‌تواند اثری به مراتب بزرگ‌تر در بهبود محیط‌زیست داشته باشد.

وی با اشاره به شعار «از خودمان شروع کنیم» گفت: هدف از این شعار، نیل به جامعه‌ای مسؤول‌تر و در نتیجه تأثیرگذارتر در قبال محیط‌زیست است بنابراین باید تصمیم بگیریم به عنوان نخستین گام برای ورود به عرصه محافظت و بهبود محیط‌زیست کشور تغییر از خود را در دستور کار قرار دهیم.

پسماند مقوله‌ای چند وجهی و میان سازمانی است

در ادامه این نشست رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، با ارایه گزارشی از وضعیت مدیریت زباله در شهر تهران، برنامه‌ها، چشم‌اندازهای پیش رو و چالش‌های موجود در این حوزه، بر اهمیت و جایگاه استفاده از شیوه‌های صحیح مدیریت پسماند بر سلامت انسان و حفظ محیط‌زیست تأکید کرد.