تربیت سگ‌های ویژه شناسایی گنجینه‌های باستانی

تربیت سگ‌های ویژه شناسایی گنجینه‌های باستانی یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی از باستان‌شناسان، محققان و دامپزشکان برنامه‌ای جدید را طراحی کرده‌اند که به‌واسطه آن می‌توان از سگ‌‌‌‌ها برای شناسایی و پیدا کردن آثار باستانی و تاریخی قاچاق استفاده کرد. به گزارش سیناپرس، نیروهای ویژه K-9 قصد دارند، به‌زودی در مبارزه علیه تروریست‌‌‌‌ها و جنایتکارانی که به […]

تربیت سگ‌های ویژه شناسایی گنجینه‌های باستانی

یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی از باستان‌شناسان، محققان و دامپزشکان برنامه‌ای جدید را طراحی کرده‌اند که به‌واسطه آن می‌توان از سگ‌‌‌‌ها برای شناسایی و پیدا کردن آثار باستانی و تاریخی قاچاق استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، نیروهای ویژه K-9 قصد دارند، به‌زودی در مبارزه علیه تروریست‌‌‌‌ها و جنایتکارانی که به غارت و از بین بردن آثار باارزش تاریخی و باستانی در مناطق جنگی می‌پردازند، از ابتکاری جدید استفاده کنند. آنها سگ‌هایی را آموزش می‌دهند تا بتوانند گنج‌های باستانی را که از کشورهای سوریه و عراق به‌عنوان قاچاق در حال خارج شدن هستند، پیداکرده و از خروج آنها جلوگیری کنند.

پژوهشگران قصد دارند در مبارزه علیه تروریست‌‌‌‌ها و جنایتکارانی که به غارت و از بین بردن آثار با ارزش تاریخی و باستانی در مناطق جنگی می‌پردازند، از ابتکاری جدید استفاده کنند. آنها سگ‌هایی را آموزش می‌دهند تا بتوانند گنج‌های باستانی را که از کشورهای سوریه و عراق به‌عنوان قاچاق در حال خارج شدن هستند، پیدا کرده و از خروج آنها جلوگیری کنند.

ایالات‌متحدهآمریکا با برنامه تحقیقاتی خود به نام یابنده مصنوعات K-9، خواهان مبارزه با قاچاق فرهنگی در مناطق جنگی همچون عراق و سوریه است. در حال حاضر سگ‌‌‌‌ها نقش مهمی در کمک به تشخیص و پیدا کردن مواد مخدر و تجهیزات و مواد منفجره بازی می‌کنند.

مرکز دامپزشکی و آموزش سگ‌‌‌‌ها (Penn Vet Working Dog Centre) در دانشگاه پنسیلوانیا برنامه‌ای جدید را دنبال می‌کند که محققان آن امیدوارند با کمک سگ‌‌‌‌ها بتوانند قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی را ریشه‌کن کنند.

مایکل دانتی (Michael Danti) باستان‌شناسی که در کشورهای ایران، عراق و سوریه مشغول کار است، در رابطه با کارایی سگ‌‌‌‌ها در حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی گفت: «سگ‌‌‌‌ها می‌توانند محصولات خاکی و کشاورزی را شناسایی کنند.»

قابل‌توجه است شورای امنیت سازمان ملل تأیید کرده که تروریست‌‌‌‌ها از قاچاق اموال فرهنگی درآمد زیادی کسب می‌کنند. دانتی در این رابطه می‌گوید، درصد زیادی از سایت دورا اورپوس (Dura-Europos) از سده سوم میلادی واقع در کشور سوریه به‌صورت غیرقانونی حفاری‌شده است. از نظر باستان‌شناسی نیاز به بررسی و مطالعه زیاد در این بخش‌ها وجود دارد اما این حفاری‌های غیرقانونی کار باستان‌شناسان را سخت می‌کند. ما در تمام منطقه درگیر قاچاقچیان هستیم.

رد آرک (Red Arch) یک گروه غیرانتفاعی است که در مورد قاچاق باستانی و غارت آثار تاریخی و باستان‌شناسی تحقیق می‌کنند و با این برنامه جدید نیز همکاری دارند. ریک سنت هیلر (Rick St Hilaire) بنیان‌گذار این برنامه جدید در رابطه با ایده استفاده از سگ‌‌‌‌ها برای پیدا کردن آثار تاریخی قاچاق گفت: «من فکر کردم وقتی سگ‌‌‌‌ها می‌توانند دستگاه‌های الکترونیکی را پیدا کنند، چرا نتوانند آثار تاریخی و باستانی را پیدا کنند؟»

سینتیا اتو (Cynthia Otto) از مرکز دامپزشکی و آموزش سگ‌‌‌‌ها در دانشگاه پنسیلوانیا که در رابطه با سگ‌‌‌‌ها تخصص دارد، معتقد است برنامه سگ‌های یابنده آثار باستانی بی‌نظیر و بی‌سابقه است. او گفت: «سگ‌‌‌‌ها با بازی یا غذا پاداش می‌گیرند. آنها واقعاً کار کردن را دوست دارند. این برنامه جدید فوق‌العاده است.»