حال ناخوش گردشگری در مازندران

حال ناخوش گردشگری در مازندران با وجود فضاهای جذاب گردشگری و اقامتی در جای جای استان مازندران، نوروز امسال پدیده تازه‌ای از جذب خودسرانه گردشگر در بعضی مناطق رخ نمایی کرد که در صورت تداوم می‌تواند تیشه به ریشه گردشگری و طبیعت و داشته‌های مازندران بزند. به گزارش ایرنا، حکایت از این قرار بود که […]

حال ناخوش گردشگری در مازندران

با وجود فضاهای جذاب گردشگری و اقامتی در جای جای استان مازندران، نوروز امسال پدیده تازه‌ای از جذب خودسرانه گردشگر در بعضی مناطق رخ نمایی کرد که در صورت تداوم می‌تواند تیشه به ریشه گردشگری و طبیعت و داشته‌های مازندران بزند.

به گزارش ایرنا، حکایت از این قرار بود که در هفته‌ها و روزهای باقی مانده تا آغاز تعطیلات نوروزی، عده‌ای با هدف یا بی‌هدف، از فرصت فضای مجازی برای معرفی زیبایی‌های منطقه محل سکونت خود به عنوان جاذبه گردشگری استفاده کردند و همین مقدار کافی بود تا بخشی از گردشگران ورودی به مازندران برای دیدن این زیبایی‌های بکر تحریک شوند.

برخی از این افراد پا را از فضای مجازی فراتر گذاشتند و با نصب بنر و پارچه نوشته با مضامین مختلف از جمله «به سمت منطقه گردشگری …» به‌طور عملی وارد عرصه جذب گردشگر شدند، بدون این که متوجه باشند با این کار در حال تیشه زدن به ریشه گردشگری مازندران هستند.

بعضی از مکان‌هایی که از طریق فضای مجازی، نصب بنر و تابلو به عنوان جاذبه یا منطقه گردشگری در تعطیلات نوروزی سال جاری معرفی شد، نه تنها فاقد حداقل امکانات برای پذیرش گردشگر بودند، بلکه بسیاری از آنها راه دسترسی ماشین رو نیز نداشتند و ظرفیتشان تنها در حد بازدید کم‌تر از ۱۰ خانوار گردشگر بود.

با این وجود، کم نبودند گردشگرانی که به هوای کسب تجربه تازه و دیدن طبیعت بکر و زیبا بدون توجه به شاخصه‌های یک منطقه گردشگری تنها با دیدن تابلو‌ها و بنر‌ها به این مناطق خود جاذبه پندار راهی شدند و دست از پا درازتر برگشتند.

** بازی دوسرباخت

بنا به اظهار نظر مسؤولان و کارشناسان حوزه گردشگری و محیط‌زیست باز شدن پای این نوع مناطق به بخش گردشگری نه تنها عاملی برای جذب بیش‌تر مسافران نمی‌شود، بلکه اثرات و تبعات ناشی از آن همچون بی‌رغبتی مسافران برای بازگشت به منطقه و اثرات زیست‌محیطی را به همراه دارد.

آنان معتقدند مازندران با دارا بودن ظرفیت‌های شناخته شده و مجوزدار گردشگری مانند ۶۰ منطقه نمونه گردشگری، ۲۵ پارک جنگلی و بوستان‌ها و پارک‌های روستایی و خانه‌های مسافر ظرفیت‌های لازم برای حضور و اقامت مسافران را دارد.