نسل ما با منابع طبیعی و محیط‌زیست بد کرده است

نسل ما با منابع طبیعی و محیط‌زیست بد کرده است مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی، تبریز را در حوزه فضای سبز، شهری «فقیر» معرفی کرد و این مسأله را یک موضوع «تلخ» دانست. به گزارش مهر، این‌که حال جنگل‌هایمان چقدر بد است، این‌که دریا‌ها و رودهایمان در کدام مسیر قرار گرفته‌اند، این‌که مردم چقدر راجع به […]

نسل ما با منابع طبیعی و محیط‌زیست بد کرده است

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی، تبریز را در حوزه فضای سبز، شهری «فقیر» معرفی کرد و این مسأله را یک موضوع «تلخ» دانست.

به گزارش مهر، این‌که حال جنگل‌هایمان چقدر بد است، این‌که دریا‌ها و رودهایمان در کدام مسیر قرار گرفته‌اند، این‌که مردم چقدر راجع به این موضوعات دغدغه دارند اما در عمل چه می‌کنند، بر کسی پوشیده نیست. اما واقعاً با اوضاع حال حاضر منابع طبیعی چه می‌توان کرد؟

به بهانه موضوعات متعدد در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی، گفت‌و‌گویی با داورنامدار، مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی انجام شده است که آن را د ر این جا آورده‌ایم.

حال منابع طبیعی‌مان چطور است؟

واقعیت این است که نسل ما با منابع طبیعی و محیط‌زیست بد تا کرده است. نمی‌دانم در مقابل بازخواست نسل بعد چه دفاعیاتی خواهیم داشت. منابع زیرزمینی را از بین برده‌ایم و حتی دشت‌‌ها نشست می‌کنند و شاید کم‌تر کسی خبر دارد که این از زلزله خطرناک‌تر است. آب‌های سطحی را هم از بین برده‌ایم؛ نمونه‌اش دریاچه ارومیه که هم در جغرافیا و هم تاریخ ما نقشی برجسته دارد.

از جنگل‌ها بگویید. اوضاع جنگل‌هایمان چطور است؟

موضوع جنگل‌ها کمی متفاوت است. در طول ۳۰سال گذشته انرژی مورد نیاز بهره‌برداران جنگل‌ها خوشبختانه از راه‌های دیگر تأمین شده است. مثلاً امروز برای تأمین سوخت لازم نیست به جنگل‌ها اتکا کنیم. یا برای مصالح ساختمانی هم همینطور. تغییر شیوه معیشت مردم باعث شده فشار بر جنگل‌ها کم شود.

واقعیت این است که برای عده‌ای هم که نسبت به جنگل‌ها و منابع طبیعی آن سوءقصد دارند، کارهای پلیسی مانع نمی‌شود. ما مدتی است که به‌جای حفاظت از جنگل‌های ارسباران، طرح صیانت را اجرا می‌کنیم که بیش‌تر متکی به همکاری و مشارکت مردم است.

این روز‌ها کم‌تر از جنگل‌ها برای تأمین منابع استفاده می‌شود. مثلاً در روستایی که برق‌رسانی به آن باعث خسارت منابع طبیعی می‌شد، ما آمدیم و از پنل‌های خورشیدی استفاده کردیم و حالا با کم‌ترین هزینه در چند روستا انرژی الکتریسیته تأمین می‌شود.

*منظورتان این است که دیگر کسی به جنگل‌ها آسیب نمی‌رساند؟

لزوماً این ‌روز‌ها تخریب منابع طبیعی متوقف نشده است. همیشه باید به علت‌‌ها نگاه کنیم و الان نیازمند توجه بیش‌تر به دو موضوع مهم هستیم. یکی این‌که منابع بودجه‌ای برای منابع طبیعی بیش‌تر شود و دیگری این است که فرهنگ عمومی در حوزه منابع طبیعی بیش‌تر شود.

از زمین‌خواران و ویلاسازان چه خبر؟

ما با هرگونه تصرف و ساخت و ساز تحت هر نیت خوب یا بد، مخالف هستیم و مقابله می‌کنیم البته اگر بدون مجوز باشد. برخی‌‌ها با عناوینی همچون خدمت‌رسانی به گردشگران اقدام به ساخت ساختمان‌هایی در اراضی ملی می‌کنند ولی این برای ما مجوز نیست.

مجوز تصرف در اراضی ملی به شکل قانونی از طریق واگذاری انجام می‌شود و اگر کسی به قانون تمکین نکند و اقدام به ساخت ویلا یا هر ساختمان دیگری بکند، هیچ‌ راه‌حلی جز برخورد قضایی نداریم.