خشک‌‌ترین سال آبی تاریخ کشور

خشک‌‌ترین سال آبی تاریخ کشور با همه بارندگی‌های اخیر در خشک‌‌ترین سال به سر می‌بریم اکنون با خشک‌‌ترین سال تاریخ آبی کشور رقابت می‌کنیم و لب به لب با شرایط مشابه آن پیش می‌رویم، اما اگر افزایش دما را به این وضعیت بارش اضافه کنیم در واقع وضعیت ما بدتر است. به گزارش مهر، رییس […]

خشک‌‌ترین سال آبی تاریخ کشور

با همه بارندگی‌های اخیر در خشک‌‌ترین سال به سر می‌بریم

اکنون با خشک‌‌ترین سال تاریخ آبی کشور رقابت می‌کنیم و لب به لب با شرایط مشابه آن پیش می‌رویم، اما اگر افزایش دما را به این وضعیت بارش اضافه کنیم در واقع وضعیت ما بدتر است.

به گزارش مهر، رییس مرکز ملی خشکسالی درباره وضعیت آبی کشور بعد از بارندگی‌های اخیر می‌گوید: خدا را شکر که بارندگی‌های اخیر وضع ما را خیلی بهتر کرد. در سال آبی کنونی نسبت به درازمدت ۴۸ درصد کاهش بارش داشتیم ولی حالا بعد از بارندگی اخیر به حدود ۴۰ درصد کاهش بارش نسبت به درازمدت رسیده‌ایم. ولی ۴۰ درصد مگر عدد کمی است؟

صادق‌ضیائیان اعلام می‌کند: تا پایان فروردین امسال بارش کل کشور در سال آبی کنونی که از مهرماه آغاز شده ۱۱۲ میلیمتر بوده است که نسبت به درازمدت حدود ۴۲ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

در ایتالیا و اسپانیا وقتی ۳٫۷ میلی‌متر در سال نشست زمین اتفاق افتاد، کمیته‌ای به ریاست نخست وزیر شکل گرفت که جلوی این روند را از همین حالا بگیرند اما در ایران این رقم به ۵۴ سانتی‌متر یعنی ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی رسیده است.

رییس سازمان هواشناسی نیز با اعلام این‌که یک سال بسیار خشک را پیش رو داریم، گفت: طی ۳۰ سال گذشته در سال زراعی ۸۶-۸۷ یک خشکسالی شدید داشتیم با کم‌بارشی حدود ۴۱ درصد و امسال در حال حاضر ۴۴ درصد کم بارشی داریم که با توجه به پیش‌بینی‌‌ها ممکن است، در پایان سال زراعی جاری رکورد سال ۸۶ شکسته شود.

داوودپرهیزکار تأکید کرده است: در ۱۱ سال گذشته هیچ سال پربارشی در تاریخ هواشناسی کشور نداشتیم، یعنی یا بارش‌ها در حد نرمال بوده و یا زیر نرمال و امسال دومین خشکسالی شدید را پیش رو داریم.