«مریم گلی» و خواص دارویی آن

«مریم گلی» و خواص دارویی آن – در یکی از شاخه‌های طب سنتی هند، مریم گلی دارویی برای درمان اختلالات تنفسی مانند آسم و عفونت‌های تنفسی که سبب مشکل شدن تنفس می‌شود، کاربرد دارد. برای این منظور، برگ‌های مریم گلی دارویی را ساییده و می‌جوشانند و از بخور آن برای درمان استفاده می‌کنند. – در […]

«مریم گلی» و خواص دارویی آن

– در یکی از شاخه‌های طب سنتی هند، مریم گلی دارویی برای درمان اختلالات تنفسی مانند آسم و عفونت‌های تنفسی که سبب مشکل شدن تنفس می‌شود، کاربرد دارد. برای این منظور، برگ‌های مریم گلی دارویی را ساییده و می‌جوشانند و از بخور آن برای درمان استفاده می‌کنند.

– در طب سنتی اتریش هم از چای به دست آمده از مریم گلی دارویی و یا از جویدن برگ‌های آن برای درمان اختلالات تنفسی استفاده می‌شود.

– مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این گیاه احتمالاً ضد تعریق، آنتی‌بیوتیک، ضد قارچ، قابض، ضد اسپاسم، کاهش‌دهنده قند خون و مقوی است.

– در یک مطالعه نشان داده شد که از مریم گلی دارویی می‌توان برای درمان نوع خفیف و متوسط آلزایمر استفاده کرد.

– از مریم گلی دارویی برای درمان اختلالات گوارشی مانند کم شدن اشتها، نفخ، دل درد، اسهال و تپش قلب هم استفاده می‌شود.

– مطالعات نشان داده‌اند که عصاره مریم گلی برای درمان کم شدن حافظه و آلزایمر مفید است.

– از مریم گلی دارویی به صورت بخور برای درمان درد لثه‌ها، گلودرد، تورم گلو و دردهای مجاری مخاطی استفاده می‌شود.

هشدار:

استفاده از مریم گلی دارویی غلظت‌های کم خطری ندارد ولی مصرف بلندمدت و به مقدار زیاد آن سبب مسمومیت می‌شود. مبنی بر این‌که این گیاه می‌تواند شیر را در مادران کم کند. مریم گلی دارویی می‌تواند سبب افزایش فشار خون شود و به همین دلیل افرادی که فشار خون بالایی دارند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

مریم گلی دارویی باعث کاهش قند خون می‌شود و از اینرو با داروهای درمان دیابت تداخل دارد. Thujone موجود در مریم گلی می‌تواند حملات صرع و تشنج را در افراد مبتلا افزایش دهد و از اینرو نباید توسط این افراد استفاده شود. این گیاه با داروهای کنترل صرع نیز تداخل دارد. مریم گلی دارویی آرام بخش است و بنابراین با داروهای آرام بخش و یا ضد افسردگی تداخل دارد.