زیاده خواهی واسراف گرایی نفس طبیعت را به شماره انداخته است

زیاده خواهی واسراف گرایی نفس طبیعت را به شماره انداخته است خاک به عنوان یکی از منابع پایه زیست‌محیطی و ثروت‌های خدادادی در سال‌های گذشته قربانی توسعه نامتوازن صنعتی و رفتارهای نابخرادانه شده به‌طوری‌که نامهربانی با مام زمین موجب شده که بحران زیستی خاک به معضلی جدی تبدیل شود. به گزارش ایرنا، تخریب منابع زیستی […]

زیاده خواهی واسراف گرایی نفس طبیعت را به شماره انداخته است

خاک به عنوان یکی از منابع پایه زیست‌محیطی و ثروت‌های خدادادی در سال‌های گذشته قربانی توسعه نامتوازن صنعتی و رفتارهای نابخرادانه شده به‌طوری‌که نامهربانی با مام زمین موجب شده که بحران زیستی خاک به معضلی جدی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، تخریب منابع زیستی و روند رو به رشد بیابانزایی، آلایندگی خاک با شیرابه‌های زباله، پساب‌های مسموم صنعتی و کشاورزی و تبعات کم آبی بر بافت خاک، امروز شرایط را به جایی رسانده که حال زمین و پوشش ارزشمند آن رو به وخامت دارد.

پسماندهای پراکنده در محیط‌زیست به شکلی آزاردهنده چهره شهر‌ها و عرصه‌های طبیعی را نازیبا کرده و رفتارهای نادرست در استفاده بیمارگونه از پلاستیک‌ها که تجزیه‌ناپذیر هستند کار را به جایی رسانده که انسان در حال مدفون شدن در تلی از مواد دورریز خطرناک و تجدیدناپذیر است.

مدیرعامل مؤسسه سبزاندیشان اراک گفت: سبک زندگی تخریب‌گر در قرن حاضر هدیه نامبارک انسان به طبیعت است و الگوی مصرف‌گرایی در زندگی اغلب مردم بدون توجه به آسیب‌های زیستی، زنگ خطر را به صدا درآورده است.

حمیداخوان افزود: میانگین تولید پسماند در ایران بالاتر از جهان است که این بیانگر رعایت نکردن اصول سبک زندگی مناسب است و عادات زیاده‌خواه و اسراف‌گرا نفس طبیعت را به شماره انداخته است.

وی ادامه‌داد: زندگی انسان بدون زباله امری محال است اما می‌توان با مدیریت بهینه مصرف و رفتارهای همخوان با طبیعت تخریب‌ها را به حداقل رساند و این مهم باید از فرد فرد مردم آغاز شود.

اخوان اظهارکرد: طیفی از آسیب‌ها از طریق مصرف بی‌رویه شوینده‌ها و حلال‌ها به منابع پایه آب و خاک وارد می‌شود که تأثیرات آن تا مدت‌های طولانی باقی می‌ماند و انتظار است که مردم در هنگام خرید، شوینده‌های کم خطرتر را انتخاب کنند و رفتارهای مصرف را نیز دستخوش تغییرات اساسی قرار دهند.

وی گفت: براساس قانون و آیین‌نامه اجرای مدیریت پسماند، از سال ۹۰ مراکز استان‌ها و شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت موظف به تفکیک پسماند از مبدأ هستند اما، این مهم مورد توجه قرار نگرفته و تنها در بخش‌هایی از کشور به صورت مقطعی و پراکنده اجرا شده است.

مدیرعامل مؤسسه سبزاندیشان اراک افزود: همه باید برای حفاظت از محیط‌زیست و زمین فراتر از قانون حرکت کنند اما هنوز برنامه‌های قانونی در این راستا در کلان‌شهر اراک اجرایی نمی‌شود.

اخوان گفت: برنامه مدیریت جامع پسماند به معنای واقعی در استان مرکزی و اراک وجود ندارد و در این راستا برنامه‌ها و تصمیمات به صورت مقطعی اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: سطح آب‌های زیرزمینی استان مرکزی و کلان‌شهر اراک به شدت کاهش یافته که اگر به مسأله نفوذ شیرابه‌های پسماند در زمین توجه نشود، وضعیت بحرانی، خطرناک و سخت جبران برای زمین و سلامت بشر ایجاد خواهد شد و پدیده نشست زمین، تغییرات بافت و ساختار خاک و شوری آب در برخی از مناطق نیز خود مصیبتی است که در حال بزرگ شدن است.

مدیرعامل مؤسسه سبزاندیشان اراک عنوان‌کرد: تأثیرات آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی کم‌تر در چشم مردم است اما تبعات عمیق و مخربی دارد که به مراتب دامنه وسعت آن از پیامدهای آلودگی هوا بیش‌تر است و باید در این راستا حساسیت لازم در مردم ایجاد شود.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد در تدوین برنامه ششم توسعه کشور گفت: هفته زمین پاک فرصتی است که با عینک تیزبین فعالیت‌های استانی در حراست از سرمایه‌های خاک و آب ارزیابی شود و نواقص موجود با همراهی بخش‌های مختلف مورد بازنگری قرار گیرد.

دوم تا نهم اردیبهشت‌ماه به عنوان هفته زمین پاک نامگذاری شده است.