تنها ۳۸۳ هکتار از باغ‌های تهران باقی مانده

تنها ۳۸۳ هکتار از باغ‌های تهران باقی مانده طرح‌های توسعه شهری امروز خود به عاملی برای تخریب فضاهای سبز موجود شهر‌ها تبدیل شده‌اند. به گزارش سینا پرس، این طرح‌ها اغلب بدون توجه به توان موجود تهیه می‌شوند و همین دیدگاه باعث شده مسیر‌ها یا فضاهای سبزی که به‌طور طبیعی در حاشیه آبراه، قنات یا رودخانه‌ای […]

تنها ۳۸۳ هکتار از باغ‌های تهران باقی مانده

طرح‌های توسعه شهری امروز خود به عاملی برای تخریب فضاهای سبز موجود شهر‌ها تبدیل شده‌اند.

به گزارش سینا پرس، این طرح‌ها اغلب بدون توجه به توان موجود تهیه می‌شوند و همین دیدگاه باعث شده مسیر‌ها یا فضاهای سبزی که به‌طور طبیعی در حاشیه آبراه، قنات یا رودخانه‌ای شکل گرفته است، تخریب شوند و به‌کاربری‌های مسکونی یا کاربری‌های دیگر اختصاص یابند و در عوض زمین‌های دیگری به عنوان فضای سبز پیش‌بینی می‌شوند که گاه تملک و تخریب آنها سال‌ها طول می‌کشد.

ماجرای برج باغ‌ها از چه قرار است؟

در سال ٨٢ با ارایه لایحه برج‌-باغ از سوی شهردار وقت به شورای شهر دوم تهران به شکلی قانونی مجوز ساخت در زمین‌های خانه‌ـ باغ صادر شد و سهم رسمی و قانونی تجاوز مالک به محدوده باغ از ١٠ درصد به ٣٠ درصد افزایش یافت و تراکم آن هم معادل تراکم مجاز املاک در هر منطقه تعیین شد. در آن زمان اعضای شورای شهر تهران در توجیه این تصمیم، این موضوع را مطرح می‌کردند که با این قانون جدید جلوی خشک‌شدن و تخریب و سوزانده‌شدن باغات را می‌گیریم چراکه مالکان می‌دانند در همان سطح ٣٠ درصد هم می‌توانند ساخت‌وساز مورد نظرشان را انجام دهند و بخش بیش‌تری از باغ را سالم نگه می‌دارند. این مصوبه بعد‌ها در شورای سوم شهر تهران مورد اعتراض و چالش زیادی قرار گرفت و حجم بسیار باغاتی که با این مصوبه رو به تاراج رفتند و به جایشان برج‌های بسیار سر کشیدند، زنگ خطر را به صدا در آورد. هر چند این مصوبه از ابتدا با مخالفت‌های بسیار مواجه بود اما بدون تغییر تا امروز پابرجا باقی مانده و باغات و درختان تهران را به زیر می‌کشد.

به استناد تصاویر هوایی شهر می‌توان گفت از سال ۸۲ تاکنون، ۷۰ درصد باغات از بین رفته‌اند و دیگر باغی برای تهران باقی نمانده است، به گونه‌ای که در کمیسیون ماده ۷ تقریباً پرونده باغ وجود ندارد و عمدتاً پرونده‌ها نیز مربوط به بررسی جرایم است.

صدور ۲۳۵ پروانه ساختمانی در باغات تهران

سمیع‌ا… حسینی‌مکارم، سرپرست شهرداری تهران حفظ محیط‌زیست و باغات تهران را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته ۲۳۵ پروانه ساختمانی در ۶۱۰۹ هکتار از اراضی باغات تهران صادر شده است که ۷۰ درصد آن در منطقه یک است.

وی افزود: ما به دنبال حفظ باغات شهر تهران هستیم و قطعاً این باغات شناسنامه‌دار خواهند شد.

افراد سودجویی که اقدام به تخریب باغ‌های تهران می‌کنند

مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و پارک‌های شهرداری تهران درباره نابودی باغات در طی سال‌های گذشته گفت: در این که باغات تخریب شده‌اند شکی نیست، چرا که در یک بازه زمانی ارزش افزوده زمین بالا رفته و افراد سودجو به انواع مختلف باغات را دستخوش تخریب قرار دادند.

وی با اشاره به تلاش ناموفق سازمان بوستان‌ها برای حفاظت از باغ‌ها ادامه داد: ما از طریق مراجع قضایی شکایت کردیم و پرونده‌ها هم مفتوح است و قوه قضاییه نیز با چند نمونه از آنها برخورد کرده است.

وی گفت: اگر لایحه شهرداری برای شناسنامه باغات تصویب شود کمک زیادی به حفظ باغات خواهد شد. باید امکانات تشویقی در نظر بگیرند تا هم افراد به حفظ باغ تشویق شوند، هم سرمایه طبیعی شهر حفظ شود.

تنها ۳۸۳ هکتار از باغات تهران باقی مانده

سید محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: از ۳۰۰۰ هکتار باغ تهران تنها ۳۸۳ هکتار باقی مانده است. توتستان‌های تهران در حال نابودی‌ هستند و اگر دیر بجنبیم همین مقدار باقی مانده نیز از دست خواهد رفت. لذا باید برای صیانت از این منابع طبیعی تهران تمام توان خود را بگیریم.