کم آبی، زندگی پرندگان مازندران را تهدید می‌کند

کم آبی، زندگی پرندگان مازندران را تهدید می‌کند کم آبی و کاهش میزان آب تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران در حال تبدیل به تهدیدی جدی برای زندگی پرندگان تابستان‌گذران این استان است. به گزارش ایرنا، همه ساله از اوایل بهار گونه‌های مختلف پرندگان از نقاط گرمسیر جهان به ویژه قاره آفریقا به مازندران می‌آیند و در […]

کم آبی، زندگی پرندگان مازندران را تهدید می‌کند

کم آبی و کاهش میزان آب تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران در حال تبدیل به تهدیدی جدی برای زندگی پرندگان تابستان‌گذران این استان است.

به گزارش ایرنا، همه ساله از اوایل بهار گونه‌های مختلف پرندگان از نقاط گرمسیر جهان به ویژه قاره آفریقا به مازندران می‌آیند و در تالاب‌ها و آب‌بندان‌های این استان پس از لانه‌سازی، جوجه‌ریزی می‌کنند.

مهاجرت، ماندگاری و تغذیه بخشی از پرندگان تابستان گذران مازندران که آبزی یا کنارآبزی هستند، به آب وابسته است و کم شدن میزان آب در محل استقرارشان می‌تواند بر این روند تأثیر بگذارد.

حواصیل، زنبورخوار، چلچله (پرستو)، پری شاهرخی (سبز قبا یا انجیرخوار)، پرستوهای دریایی تیره‌ و بوتیمار کوچک‌ از گونه‌های پرندگان تابستان‌گذران در مازندران به شمار می‌روند که از اواخر اسفند و اوایل بهار به صورت پرشمار برای زادآوری و جوجه‌ریزی به این استان می‌آیند.

رییس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران در این زمینه گفت که از ۸۰۰ آب‌بندان، آبگیر و تالاب دست‌ساز استان، ۵۰ تالاب و آب‌بندان مناسب برای حضور پرندگان تابستان گذر است.

کوروس ربیعی با تأکید بر این که تالاب‌ها و آب‌بندان‌های محل پرورش ماهیان برای استقرار پرندگان مهاجر مناسب نیستند، افزود: هر چند آمار دقیق و مستدلی از تعداد پرندگان تابستان‌گذران در استان وجود ندارد، ولی ۳۰ تا ۳۵ گونه پرنده از این دست به استان می‌آیند.

وی ادامه داد: بخشی از پرندگان تابستان گذر مازندران آبزی یا کنارآبزی هستند، یعنی لانه‌شان را درون نیزارهای تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها می‌سازند و تخم‌گذاری می‌کنند.

رییس اداره حیات وحش مازندران گفت: قورباغه و حشرات که در این مکان‌ها رشد و نمو می‌کنند، منبع تغذیه این پرندگان به شمار می‌روند و با توجه به احتمال بروز کم آبی، به یقین این منابع تغذیه پرندگان مهاجر از بین می‌روند و آنها برای تغذیه با مشکل مواجه خواهند شد.

استان مازندران با داشتن ۸ سد بزرگ و کوچک و حدود ۸۰۰ قطعه آب‌بندان، ظرفیت ذخیره ۳۲۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد‌ها و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در آب‌بندان‌ها را دارد.

براساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار ۴ میلیارد و ۹۰۰میلیون مترمکعب آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیرزمینی است.

بر پایه اعلام شرکت آب منطقه‌ای مازندران، کاهش ۱۴ درصدی بارندگی در نیمه نخست سال زراعی امسال (مهر تا اسفند ۹۶) باعث کم شدن ۴۵ درصدی روان‌آب‌های سطحی و ۴۸ درصدی آبگیری سد‌ها در مازندران شد.

گزارش‌های رسمی دستگاه‌های متولی از جمله محیط‌زیست مازندران هم نشان می‌دهد که در دو سال گذشته تعدادی از تالاب‌ها و آب‌بندان‌های این استان خشک شده است.