موزه، دریچه‌ای به توسعه گردشگری فرهنگی

موزه، دریچه‌ای به توسعه گردشگری فرهنگی موزه‌ها به عنوان نمایشگاهی از داشته‌های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملت، اهمیت به‌سزایی در ترسیم چهره ملی و بین‌المللی آن ملت و معرفی هویت آبا و اجدادی آنها داشته و می‌توان از موزه به عنوان دریچه‌ای رو به چشم‌انداز توسعه گردشگری فرهنگی یاد کرد. گردشگری فرهنگی به […]

موزه، دریچه‌ای به توسعه گردشگری فرهنگی

موزه‌ها به عنوان نمایشگاهی از داشته‌های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملت، اهمیت به‌سزایی در ترسیم چهره ملی و بین‌المللی آن ملت و معرفی هویت آبا و اجدادی آنها داشته و می‌توان از موزه به عنوان دریچه‌ای رو به چشم‌انداز توسعه گردشگری فرهنگی یاد کرد.

گردشگری فرهنگی به مطالعه جاذبه‌های فرهنگی به قصد جمع‌آوری اطلاعات جدید و تجربیات به منظور برآوردن نیازهای فرهنگی اطلاق می‌شود و گردشگر فرهنگی کسی است که به دنبال جستار هویت، فرهنگ و تاریخ یک کشور یا منطقه در آثار تاریخی و اشیای قدیمی بر جای مانده از قرون گذشته آن ملت و مردم کنکاش می‌کند.

گردشگری فرهنگی یکی از انواع متنوع گردشگری است که گروه وسیعی از گردشگران را دربرمی‌گیرد و به دلیل نقش مهمی که در حفظ فرهنگ و تاریخ اجتماعات داراست، شایسته توجه ویژه‌ای است.

در قالب گردشگری فرهنگی توجه به اماکن تاریخی، یادبودها، موزه‌ها و نگارخانه‌ها فراوان و در اولویت است؛ البته باید به این نکته توجه کرد که این گردشگری صرفاً شامل مصرف محصولات فرهنگی گذشته نیست، بلکه مصرف فرهنگ معاصر یا شیوه زندگی یک اجتماع یا منطقه را هم دربرمی‌گیرد بنابراین، گردشگری فرهنگی هم گردشگری میراث و هم گردشگری معاصر است.

موزه به عنوان قوی‌ترین بخش و نشانه حامل فرهنگ گذشته در نزدیکی دو مفهوم گردشگری فرهنگی و توسعه فرهنگی قدرت نقش‌آفرینی بالایی دارد زیرا گردشگرانی هستند که تاریخ را از دریچه فرهنگ مورد توجه قرار می‌دهند و این گروه همان گردشگران فرهنگی نام دارند.

به عقیده کارشناسان و صاحبنظران، گردشگری فرهنگی می‌تواند دریچه‌های نوینی از شناخت و توسعه پایدار را برای جوامع به همراه داشته باشد.

اگر فرهنگ را دستاورد انسان در گذر زمان و میراث هر جامعه بدانیم توسعه فرهنگی را می‌توان درک ریشه‌ها، کشف هویت و دریافت استمرار تاریخی تعریف کرد.

توسعه فرهنگی جامعه امروز را با میراث گذشته پیوند می‌دهد و این پیوند و وحدت موجب اعتماد به نفس، قدرت و احترام نسبت به زبان، هنر و سایر عناصر فرهنگی جامعه می‌شود و حرکت به سوی آینده را قدرتمندتر و پربارتر می‌کند.

توسعه فرهنگی به تنهایی اتفاق نمی‌افتد بلکه وجود ساختاری مستحکم برای معرفی و نشان دادن نشانه‌های گذشته با تدبیر و ظرافت در برابر نسل جوان را می‌طلبد.

در این بین معرفی این فرهنگ و تاریخ به گردشگران و توسعه گردشگری فرهنگی نیز به خوبی محقق می‌شود و از این زاویه انواع موزه‌ها، بناها، آثار تاریخی و کتابخانه‌ها می‌توانند نقشی تأثیرگذار و اجتناب ناپذیر را در توسعه فرهنگی و توسعه گردشگری فرهنگی به نمایش بگذارند.