هر فرزندی حق دارد سالم به دنیا بیاید

هر فرزندی حق دارد سالم به دنیا بیاید رییس انجمن ژنتیک ایران ابراز داشت که در حال حاضر حدود ۴۰۰ بیماری ژنتیکی قابل تشخیص است. به گزارش سینا پرس، دانش ژنتیک با آگاهی دانشمندان از ژنوم انسانی، زمینه‌ساز توسعه روش‌های تشخیصی در حوزه سلامت بوده است. رییس انجمن ژنتیک ایران به این نکته اشاره کرد […]

هر فرزندی حق دارد سالم به دنیا بیاید

رییس انجمن ژنتیک ایران ابراز داشت که در حال حاضر حدود ۴۰۰ بیماری ژنتیکی قابل تشخیص است.

به گزارش سینا پرس، دانش ژنتیک با آگاهی دانشمندان از ژنوم انسانی، زمینه‌ساز توسعه روش‌های تشخیصی در حوزه سلامت بوده است. رییس انجمن ژنتیک ایران به این نکته اشاره کرد که به لطف گسترش علم ژنتیک، حدود ۴۰۰ بیماری ژنتیکی قابل تشخیص است و امکان تشخیص بیماری‌های دیگری هم با کمک روش‌های مولکولی در جهان توسعه‌یافته فراهم شده است.

در حال حاضر در تهران و استان‌های بزرگ کشور مراکز تشخیصی پیشرفته بیماری‌های ژنتیکی وجود دارند که نیازمند همت و حمایت‌های بیش‌تری در حوزه سلامت هستند. محمودتولایی، ایران را در حوزه گیاهی، از جمله کشورهای مستعدی دانست که ذخایر ژنتیکی آن در عرصه گیاهی به‌طور تقریبی معادل اروپاست و به تولید محصولات مطلوب‌تر کمک شایانی می‌کند.

محققان ایرانی تلاش می‌کنند تا همگام با خدماتی که در کشورهای دیگر در زمینه ژنتیک به بیماران ارایه می‌شود، بتوانند این خدمات را در اختیار بیماران قرار دهند که تولایی این امر را نیازمند توجه ویژه مسؤولان و تجهیز مراکز پیشرو و پیشرفته کشور به امکانات جدید دانست.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به پتانسیل نیروی دانشمند و محققان جوان ایرانی و نیز ظرفیت‌های خوبی که در سراسر کشور در حوزه دانشی وجود دارد، بتوان با رفع موانعی که دست و پای پژوهش را بسته و بسیاری از موارد پژوهشی را در نیمه راه متوقف می‌کند، به موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا کرد.

شایع‌‌ترین مشکلات ژنتیکی در کشور

محمود تولایی با اشاره به شایع‌‌ترین بیماری‌های ژنتیکی در کشور گفت: حدود ۴۰ درصد بیماری‌های ژنتیکی در کشور ما توارثی است و انتقال از طریق پدر و مادر صورت می‌گیرد؛ با افزایش خدمات مشاوره ژنتیکی در کشور، فرهنگسازی بیش‌تر و نیز آگاه‌سازی جوانان در آستانه ازدواج، می‌توان با مدیریت آن، تا ۵۰ درصد از بیمارهای ژنتیکی را مدیریت کرد و مانع از تولد نوزادان دچار نقص ژنتیکی شد.