تشدیدکننده‌های آسم را بشناسیم

تشدیدکننده‌های آسم را بشناسیم رییس مرکز تحقیقات ایمنولوژی، اسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که دود اسپند، عود، سیگار و قلیان ایجادکننده آسم نیستند اما تحریک‌کننده هستند و علائم این بیماری را تشدید می‌کنند. به گزارش ایرنا، آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی‌های آن […]

تشدیدکننده‌های آسم را بشناسیم

رییس مرکز تحقیقات ایمنولوژی، اسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که دود اسپند، عود، سیگار و قلیان ایجادکننده آسم نیستند اما تحریک‌کننده هستند و علائم این بیماری را تشدید می‌کنند.

به گزارش ایرنا، آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی‌های آن شامل علائم متغیر و عودکننده، انسداد برگشت‌پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش است. نشانه‌های رایج آن عبارتند از خس‌خس، سرفه و تنگی نفس که به سه‌گانه آسم معروف است.

مصطفی معین در این زمینه افزود: هنوز شواهد علمی قوی وجود ندارد که نشان دهد این دود‌ها ایجاد آسم می‌کند اما قطعاً علائم آن را تشدید می‌کنند و می‌توانند سبب حمله شدید آسم شوند.

وی به والدین توصیه کرد که از دود کردن اسپند در فضاهای بسته مانند منازل به شدت خودداری کنند، گفت: تماس با دود سیگار، قلیان، عود و اسپند و همچنین شوینده‌های شیمیایی می‌تواند تأثیر مخربی بر سلامت افرادی که زمینه آلرژی دارند و یا مبتلایان به آسم، داشته باشد و سلامت آنان را به خطر اندازد.

معین ادامه داد: هر چند دود اسپند در سنت ما وجود دارد و با وجودی که گفته می‌شود هوا را استریل می‌کند، اما این باور‌ها از نظر علمی قابل دفاع نیستند.

به گفته معین، بوهای تند مانند عود یا عطر و ادکلن و از همه بدتر شویندهای شیمیایی خطرناک هستند و با ایجاد التهاب در راه‌های هوایی سبب تخریب بافت ریه می‌شوند.

انواع سوسک‌ها و مایت‌ها هم به شدت آلرژی‌زا هستند

رییس مرکز تحقیقات ایمنولوژی، اسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پژوهش‌های علمی در دو تا ۳ دهه اخیر، مشخص کرده که ترشحات و مواد به جا مانده از سوسک‌ها و مایت‌ها به شدت آلرژی‌زا هستند.

وی بیان‌کرد: حشرات مانند سوسک و مایت‌ها جزو آلاینده‌های بیولوژیک هستند و به دلیل رطوبت و گرمای بیش از حد منازل، در این مکان‌ها و اتاق‌های بدون نور آفتاب، رشد و نمو می‌کنند.

معین با اشاره به این‌که مایت‌ها از سخت‌پوستان ذره‌بینی هستند و محیط ایده‌آل‌شان در محل گرم، مرطوب و تاریک است، گفت: پرز فرش، تشک، بالشت، پرده‌های ضحیم و مبل‌های مخملی، محیطی مناسب برای رشد و نمو این حشره است.

وی افزود: در فضای مرطوب، تاریک و گرم کپک‌ها و قارچ‌ها هم رشد پیدا می‌کنند. رشد و نمو آنها به خصوص در حمام و زیرزمین بیش‌تر از سایر نقاط بوده و آنها هم از جمله عوامل آلرژی‌زا داخل منازل هستند.

معین بر لزوم رفع آلودگی‌های هوا در فضاهای بسته تأکید کرد و گفت: ما حدود ۲۰ ساعت از شبانه‌روز را در فضای بسته سپری می‌کنیم. در بیرون آلودگی هوا اعم از دود خودرو‌ها یا ریزگرد‌ها قابل احساس است، ولی در خانه کم‌کم عادت می‌شود و افراد احساس نمی‌کنند که در فضای ناسالمی نفس می‌کشند.