اصول انجماد موادغذایی در هوای گرم

اصول انجماد موادغذایی در هوای گرم برای فریز کردن موادغذایی و یا نگهداری آنها در یخچال باید نکاتی را رعایت کرد تا احتمال رشد و گسترش باکتری‌ها را از بین برده و فاسدشدنشان را کاهش داد. این موضوع در تابستان که هوا گرم‌تر می‌شود دارای اهمیت بیش‌تری است. به گزارش سینا پرس، تابستان در راه […]

اصول انجماد موادغذایی در هوای گرم

برای فریز کردن موادغذایی و یا نگهداری آنها در یخچال باید نکاتی را رعایت کرد تا احتمال رشد و گسترش باکتری‌ها را از بین برده و فاسدشدنشان را کاهش داد. این موضوع در تابستان که هوا گرم‌تر می‌شود دارای اهمیت بیش‌تری است.

به گزارش سینا پرس، تابستان در راه است و با گرم شدن هوا و افزایش مواد متنوع غذایی، نیاز ما به منجمد کردن این مواد بالا می‌رود. باید گفت منجمد کردن موادغذایی امری مهم است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که مواد غذایی‌ به‌درستی و بدون باکتری‌ها منجمد شده‌اند و می‌توانیم از سلامت این مواد‌غذایی اطمینان پیدا کنیم..

سوراب آرورا (Saurabh Arora) بنیان‌گذار خط ایمنی موادغذایی در این رابطه اعلام کرد: «چند نکته مهم وجود دارد که در مورد منجمد کردن موادغذایی باید بدانیم. ذخیره‌سازی و فریز کردن موادغذایی و غذا در دمای مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دمای منجمدسازی و ذخیره کردن تنها عامل بسیار مهم مؤثر بر فساد موادغذایی فاسدشدنی است.»

آرورا نکاتی را در مورد طرز صحیح فریز کردن موادغذایی بیان کرده که عبارتند از:

فریز کردن موادغذایی خام، فرآوری شده یا بسته‌بندی‌شده باید براساس نوع و موارد موردنیاز مربوط انجام شود.

یخچال باید در دمای ۵- درجه سانتی‌گراد قرارداده شود.

فریزر باید در دمای ۱۸- درجه سانتی‌گراد قرارداده شود.

موادغذایی باید در بسته کوچک نگهداری شوند تا از سرد شدن یکنواخت همه سطح بسته اطمینان حاصل شود.

میوه‌های تازه یا آبدار باید بلافاصله مصرف شوند. با این ‌حال، می‌توان آن را برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری و ذخیره کرد.

غذای پخته‌شده باید ابتدا سرد شده و سپس در یخچال نگهداری شود که بهتر است در مدت کوتاهی مصرف شوند. در صورت نگهداری طولانی‌مدت این‌گونه مواد باید آنها را فریز کرد.

برچسب زدن بسته‌های مواد‌غذایی با تاریخ می‌تواند به شما کمک کند تا پیش از فاسدشدن آنها را مصرف کنید.

در یخچال، غذای پخته‌شده را در قفسه‌های بالا و موادغذایی خام در قفسه‌های پایین نگه شود.

موادغذایی فاسدشدنی مانند مرغ، گوشت و ماهی باید در فریزر نگهداری شوند تا در دمای زیر ۱۸ درجه یخ بزنند. اگر فردی بخواهد این مواد را برای مدت‌زمان کوتاه نگهداری کند باید درجه یخچالش ۵- یا پایین‌تر باشد و هر چه زودتر نسبت به مصرف آن اقدام کند.

لازم به ذکر است که طرز بسته‌بندی موادغذایی در یخچال و فریزر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای نمونه باید گفت فریز کردن موادغذایی در بسته‌ها و یا ظروف فلزی باعث می‌شود تا موادغذایی طعم فلز را به خود بگیرد بنابراین باید از بسته‌بندی‌های پلاستیکی استفاده شود. استفاده از بسته‌بندی نامناسب باعث کاهش کیفیت غذایی موادغذایی می‌شود.

درصورتی‌که موادغذایی به‌درستی بسته‌بندی نشوند باعث رشد باکتری‌ها در آنها شده و احتمال فاسدشدن آنها را افزایش می‌دهد. کیسه‌های پلاستیکی نازک نیز برای فریز کردن موادغذایی مناسب نیستند چراکه با پاره شدنشان در زمان جابه‌جایی باعث رشد و گسترش باکتری‌ها می‌شوند. در واقع بهترین بسته‌بندی، بسته‌بندی است که در برابر حرارت و جابه‌جایی، پاره و شکسته نشود و در واقع بسته‌بندی انتخاب‌شده باید قادر به حفظ طعم، رنگ، رطوبت و مهم‌تر از همه ارزش غذایی موادغذایی باشد.