قم با شتاب به سمت آلوده شدن پیش می‌رود

قم با شتاب به سمت آلوده شدن پیش می‌رود شماری از کارشناسان محیط‌زیست قم تأکید کردند: در سال‌های اخیر برخی صنایع آلاینده بدون هیچ گونه توجیهی در استان ایجاد شدند و با ادامه این روند محیط‌زیست و طبیعت قم با شتاب به سمت آلوده شدن و از بین رفتن حرکت می‌کند. به گزارش ایرنا، رییس […]

قم با شتاب به سمت آلوده شدن پیش می‌رود

شماری از کارشناسان محیط‌زیست قم تأکید کردند: در سال‌های اخیر برخی صنایع آلاینده بدون هیچ گونه توجیهی در استان ایجاد شدند و با ادامه این روند محیط‌زیست و طبیعت قم با شتاب به سمت آلوده شدن و از بین رفتن حرکت می‌کند.

به گزارش ایرنا، رییس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر قم در این زمینه اظهارداشت: در قم، مباحث محیط‌زیستی با درجه اولویت پایین پیگیری می‌شود و بیش‌تر مدیران هم نگاه محیط‌زیستی ندارند، به همین جهت ما در حال حرکت به سمت شهری آلوده هستیم.

حسن بختیاری افزود: در سال‌های اخیر استقرار صنایع آلاینده همچون واحدهای بازیافت باتری‌های فرسوده و ذوب سرب، بدون حساسیت مدیران به رشد خود ادامه دادند و امروز وجود این صنایع آلاینده در برخی شهرک‌های صنعتی استان مانند شهرک صنعتی سلفچگان، زندگی مردم مناطق اطراف خود را تحت تأثیر قرارداده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین وجود صنایع فلزی آلاینده و پرآب بر در کنار واحدهای فرآوری روغن، باعث شده است روند توسعه صنعتی قم به سمت صنایع آلاینده حرکت کند.

بختیاری افزود: استقرار صنایع آلاینده به دلیل هزینه‌های فراوانی که ایجاد می‌کند در واقع هیچ گونه سودی برای استان ندارند و حتی نیروهای کار در این واحد‌ها در معرض آسیب‌های جدی هستند.

وی ادامه داد: در منطقه‌ای گرم و خشک مانند قم باید فعالیت‌های عمرانی به صورتی باشد که طبیعت بتواند خود را بازسازی کند، درحالی‌که اکنون وضعیت به این صورت نیست و محیط‌زیست قم در حال نابودی است.

آب محور توسعه محیط‌زیست قم

نایب رییس شورای اسلامی شهر قم، گفت: محور هرگونه تصمیم‌گیری در قم برای ایجاد توسعه در بخش‌های مختلف باید مبتنی بر وضعیت منابع آبی باشد.

وی بیان کرد: اگر واقعاً نمی‌توانیم آب شهر را تأمین کنیم نباید به فکر سیاست‌های توسعه‌ای از جمله در بخش جمعیت باشیم.

وی ادامه داد: ما حق نداریم آبی را که به عنوان آب شرب مردم از مناطق دیگر کشور وارد قم می‌شود در بخش‌های دیگر از جمله صنعت مورد استفاده قرار دهیم.

بختیاری گفت: اگر رشد جمعیت قم ۳ درصد باشد بحث کمبود آب در سال آینده و اگر رشد جمعیت در حدود دو و ۰٫۲۶درصد باشد در سال ۱۴۰۱ در تأمین آب مردم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی استان، اقدامی کارشناسی نیست به خصوص این که بخواهیم از آب دشت‌های خشک استان نیز برای تأمین آب شهرک‌های صنعتی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: انتقال آب از سایر مناطق به قم تنها برای مصرف شرب مردم قابلیت توجیه دارد و در غیر این صورت این کار صحیح نیست و تبعات اجتماعی درپی دارد.

قم درحال حاضر یک میلیون و ۲۵۰ هزار جمعیت دارد.

گردشگری بهترین راهکار برای توسعه قم

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم نیز در این رابطه اظهارداشت: بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص استان در بخش خدمات و گردشگری رقم می‌خورد و این درحالی است که سهم صنعت در تولید ناخالص استان تنها ۲۰ درصد برآورد می‌شود.

سیداحمدشفیعی گفت: ۴ هزار هکتار از مساحت ۱۱ هزار هکتاری شهر قم به مناطق صنعتی و کارگاهی اختصاص دارد که این میزان هیچ تناسبی با وسعت این شهر ندارد.

وی بیان‌کرد: همچنین هم‌اکنون از میان ۶۳ صنف مشغول به فعالیت در قم، ۲۵ صنف جزو اصناف مزاحم به شمار می‌رود که باید از شهر قم خارج شود.

وی ادامه داد: همچنین ۵۰ درصد صنایع در حریم شهر قم و ۹۰ درصد در شعاع ۳۰ کیلومتری آن قرار گرفته‌اند که این چالشی اساسی در بحث جانمایی و مدیریت فضای شهری با رویکرد محیط‌زیستی است.

شفیعی گفت: کار سازمان محیط‌زیست مبتنی بر نظارت و سیاست‌گذاری است و این سازمان نمی‌تواند در تمام بخش‌ها به صورت سیستم اجرایی وارد عمل شود.

وی در خصوص وضعیت آلودگی هوای شهر قم، گفت: تردد وسایل نقلیه، وجود نیروگاه حرارتی و استقرار صنایع، ۳ عامل مهم ایجاد آلودگی در هوای شهر قم است.

معاون محیط‌زیست قم گفت: اگر بلندمرتبه‌سازی و رعایت نکردن اصول زیست‌محیطی در مدیریت شهر قم جدی گرفته نشود، مسیر جریان هوا گرفته می‌شود و با پایداری آلودگی‌ها در آن، سلامت شهروندان در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به وجود صنایع بازیافت سرب در قم، گفت: نباید اجازه دهیم این استان به محل بازیافت مواد آلاینده تبدیل شود، بلکه باید در این مسیر از مکانیزم‌های قانونی همچون اخذ عوارض و جریمه استفاده کرد.

وی ادامه داد: اگر در کشور به سرب نیاز داریم، باید شمش سرب را از خارج کشور وارد کنیم نه این‌که خود با بازیافت این مواد آلوده به صادرکننده سرب تبدیل شویم.

شفیعی گفت: در پایشی که از یک‌هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی استان صورت گرفت، ۲۰ واحد به عنوان آلاینده معرفی شدند و قرار شد عوارض آلایندگی از آنها گرفته شود، همچنین ۵۰ واحد نیز پس از دادن تذکرهای لازم برای پیگیری‌های قانونی به دادگاه معرفی شدند.

وی بیان‌کرد: تمام واحدهای صنعتی استان که بیش از ۵۰ نیروی کار دارند باید در مجموعه خود از کارشناسان محیط‌زیست استفاده کنند که این کار کاهش آلودگی صنعتی را در سطح استان به دنبال خواهد داشت.

محیط‌زیست قم در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد

همچنین کارشناس محیط‌زیست قم نیز تأکید کرد: به دلیل وجود پرتعداد شهرک‌های صنعتی در اطراف شهر قم، حجم زیادی از آلودگی‌های صنعتی در اثر وزش باد و سایر روش‌های انتقال، وارد قم می‌شود.

عباس جعفری گفت: به دلیل حاکم بودن نگاه اقتصادی در جریان توسعه صنعتی استان به جای رویکرد توسعه پایدار، شاهد استقرار صنایع آلاینده در قم هستیم که مشکل‌های زیست‌محیطی فراوانی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: هدفگذاری‌های صورت گرفته در بخش صنعت استان صحیح نبوده است و ما امروز شاهد گسترش صنایعی در قم هستیم که هیچ گونه سابقه تاریخی در این منطقه ندارد.

وی بیان‌کرد: توسعه فازهای شهرک‌های صنعتی استان براساس دیدگاه کارشناسی صورت نمی‌گیرد و ما شاهد این هستیم که در برخی از شهرک‌ها، صنایع تولیدکننده موادغذایی در نزدیکی صنایع شیمیایی فعالیت می‌کنند.

جعفری گفت: چرا باید صادرات شمش سرب از قم در بالا‌ترین میزان باشد در حالی‌که در جریان بازیافت سرب، در بهترین حالت ۳۰ درصد این ماده بسیار خطرناک قابل استفاده مجدد نیست و در قالب پسماند وارد طبیعت قم می‌شود.

وی بیان کرد: در جریان جذب سرمایه‌گذار برای استقرار واحدهای صنعتی در قم دقت لازم صورت نگرفته است و بسیاری از واحدهایی که در سایر مناطق به دلیل آلاینده بودن فرصت فعالیت ندارند، وارد قم شده‌اند.

وی ادامه‌داد: نباید از نام صنعت سبز برای استقرار صنایعی که در حقیقت آلاینده هستند، استفاده شود؛ با این روند تنها به خودمان ضربه می‌زنیم و آینده‌ای برای زندگی در قم باقی نمی‌ماند.

قم دارای ۷ شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود‌آباد، ثامن‌الائمه (ع)، قنوات و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و ۴ ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.