چرا عصبانی‌ معرفی شده‌ایم؟

چرا عصبانی‌ معرفی شده‌ایم؟ هنگامی که فردی عصبانی می‌شود خیلی‌ها آن را به دلایل فردی و روانشناختی نسبت می‌دهند، درصورتی که این پرخاشگری می‌تواند دلایل زیادی از جمله دلایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی داشته باشد. به گزارش سینا پرس، تحصیلات کم، پایگاه پایین اقتصادی فرد در جامعه، فقر و بی‌پولی، بیکاری، نبود فضای […]

چرا عصبانی‌ معرفی شده‌ایم؟

هنگامی که فردی عصبانی می‌شود خیلی‌ها آن را به دلایل فردی و روانشناختی نسبت می‌دهند، درصورتی که این پرخاشگری می‌تواند دلایل زیادی از جمله دلایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی داشته باشد.

به گزارش سینا پرس، تحصیلات کم، پایگاه پایین اقتصادی فرد در جامعه، فقر و بی‌پولی، بیکاری، نبود فضای گفتمان در جامعه و حتی برنامه‌های یک‌سویه رسانه‌ها، همه و همه در بروز خشونت تأثیرگذار هستند؛ به عبارت دیگر اگر بخواهیم خشونت را از منظر جامعه‌شناسی واکاوی کنیم این مسأله روشن می‌شود که خشونت نتیجه تحولات فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در یک جامعه است. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل اجتماعی- اقتصادی بروز خشم در جامعه ایرانی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

بیکاری و فقر: وقتی فقر، بیکاری و شکاف طبقاتی در جامعه به وجود بیاید، شاهد انفجار رفتاری در درون خانواده و پرخاشگری‌های افراد با یکدیگر در کوچه و خیابان خواهیم بود.

تبعیض: یکی از نشانه‌های خشم احساس تبعیض است. تبعیض در نقطه مقابل عدالت قرار می‌گیرد و هیچ حسی آزاردهنده‌تر از تبعیض نیست. تبعیض در بطن خود تحقیر را می‌پروراند و فرد را عصبانی می‌کند.

کار بیش از حد: از ۸۰ میلیون جمعیت ایران تنها ۲۲ میلیون نفر شاغل هستند. این سخن به معنی آن است که در بیش‌تر موارد یک نفر کار می‌کند تا هزینه‌های چند نفر دیگر را تأمین کند.

استراحت ناکافی: افزایش شدید نرخ تورم خصوصاً در سال‌های اوج تحریم‌های هسته‌ای بسیاری از مردم را به‌کار دوم و حتی سوم واداشته است. زمانی که افراد از جسم و روح و ذهن خود بیش از حد کار بکشند آستانه تحملشان، پایین می‌آید و با کوچک‌‌ترین موضوعی عصبانی می‌شوند.

مسابقه و مقایسه: شماری از مردم زندگی را عرصه «مسابقه با دیگران» می‌دانند و نه «مقایسه با دیروز خودشان».

 در مسابقه با دیگران به جای رضایت باید در اندیشه موفقیت باشی و ناکامی عصبانیت می‌آورد.

آهنگ تند زندگی امروزی: بخشی از عصبانیت ناشی از سرعت زندگی ماشینی و شهری است. ریتم زندگی را بی‌دلیل تند کرده‌ایم. اگر از سرعت زندگی کم کنیم با عصبانیت کم‌تر و آرامش بیش‌تر می‌توانیم زندگی کنیم.

وضعیت ترافیک: بخشی از این خشم بی‌گمان ریشه در نوع رانندگی و فرهنگ آشفته ترافیکی ما خصوصاً در کلان‌شهر‌‌ها دارد. این همه صدای بوق در خیابان‌‌ها به‌ خصوص در تهران علامت جدی فوران خشم در این جامعه است.

آیا ژن در خشم ایرانی‌ها دخیل است؟

یکی از عوامل مهم بروز خشم، عامل بیولوژی و ژنتیکی است که ممکن است فرد از همان زمان تولد به آن مبتلا باشد. پروفسور داریوش فرهود، بنیانگذار علم ژنتیک ایران در این خصوص گفت: علاوه بر بیماری‌های ژنتیکی، طیف بسیاری از صفت‌ها مانند شجاعت، مهربانی، خشونت، دقت عمل، دست و دلبازی، مسؤولیت‌پذیری، شادی و… می‌توانند ژنتیکی باشند. در عرض نسل‌های متفاوت بسیاری از صفات فرا گرفته شده می‌توانند وارد اطلاعات ژنتیکی بشوند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران افزود: متأسفانه کشور ایران، جزو کشورهایی محسوب می‌شود که دارای مردم خشنی است. شاخص خشونت تنها در کتک‌کاری نیست. هرچند هم‌اکنون میزان مراجعه به پزشک قانونی در ایران نسبت به کشورهای دیگر زیاد است اما شاخص‌های دیگری مانند فریاد کشیدن، سبقت گرفتن و نحوه رانندگی مردم نشان می‌دهد که برخی از مردم آدم‌های خشنی هستند.