ارتباط آلودگی هوا و تومور مغزی بدخیم

ارتباط آلودگی هوا و تومور مغزی بدخیم تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ترافیک می‌تواند در ایجاد تومورهای بدخیم مغزی مؤثر باشد. این بخش از تأثیرات مخرب آلودگی هوا و ترافیک کم‌تر مورد توجه مردم و متخصصان قرار داشته است. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر این سؤال مطرح است که […]

ارتباط آلودگی هوا و تومور مغزی بدخیم

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ترافیک می‌تواند در ایجاد تومورهای بدخیم مغزی مؤثر باشد. این بخش از تأثیرات مخرب آلودگی هوا و ترافیک کم‌تر مورد توجه مردم و متخصصان قرار داشته است.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر این سؤال مطرح است که آیا آلودگی هوا ناشی از ترافیک می‌تواند علت احتمالی تومور مغزی باشد؟ در واقع صرف‌نظر از سن، سابقه سلامتی گذشته، سابقه سلامتی خانوادگی، تشعشعات مضر و…، آیا آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد تومور مغزی شود؟

درصورتی‌که فردی در مدت طولانی در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک قرار بگیرد، احتمال ایجاد تومور مغزی در او افزایش پیدا می‌کند و می‌توان گفت ارتباطی مستقیم بین ایجاد تومور مغزی بدخیم و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در درازمدت وجود دارد که چنین ارتباطی بین این عامل و تومورهای غیربدخیم و یا تومورهای سایر بخش‌های بدن وجود ندارد.

قابل‌ توجه است که تومورهای مغزی یکی از وضعیت‌های پزشکی کشنده به‌ حساب می‌آیند. این بیماری به‌عنوان یک بیماری تهدیدکننده جان انسان‌ها محسوب شده که عوامل مؤثری بر ایجاد آن تأثیرگذار هستند. می‌توان گفت تومور مغزی ناشی از رشد غیرطبیعی سلول‌های مغزی است که موجب تشکیل توده در مغز می‌شود. البته همه تومور‌ها سرطانی و بدخیم نیستند و می‌توان آنها را به دو گروه تومورهای سرطانی (بدخیم) و یا غیرسرطانی (خوش‌خیم) تقسیم‌بندی کرد.

تأثیر تومورهای مغزی به میزان رشد آنها بستگی دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان گفت دیگر تومور‌ها رشد نمی‌کنند. به باور پژوهشگران، همین مسأله می‌تواند باعث شود تا این بیماری عامل تهدیدکننده زندگی محسوب شده و کشنده است. علل دقیق ایجاد تومور مغزی هنوز شناخته ‌شده نیست اما پزشکان عواملی چون سن، سابقه سلامتی گذشته، سابقه سلامتی خانوادگی و تشعشعات را از عوامل ایجاد این بیماری می‌دانند. اما این سؤال مطرح است که آیا آلودگی هوا نیز بر ایجاد این بیماری مؤثر است؟ پاسخ این سؤال مثبت است.

نتایج به‌دست‌آمده از یک پژوهش و تحقیق با عنوان «بروز تومور مغزی در معرض آلودگی هوا در درازمدت» این مسأله را تأیید کرده و تأکید می‌کند، درصورتی‌که در طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک قرار بگیرید، احتمال ایجاد تومور مغزی افزایش پیدا می‌کند. پژوهشگران در این تحقیقات ارتباطی مستقیم بین ایجاد تومور مغزی بدخیم و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در درازمدت پیدا کردند که چنین ارتباطی را بین این عامل و تومورهای غیربدخیم و یا تومورهای سایر بخش‌های بدن پیدا نکرده‌اند.

در چه صورتی و با مشاهده چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد؟

قابل ‌توجه است که داشتن اطلاعات به زودتر تشخیص دادن تومور مغزی کمک خواهد کرد و بی‌اطلاعی و فقر آگاهی در این زمینه می‌تواند مهلک و مرگ‌آور باشد. بسیار مهم است که به‌طور منظم چکاپ و نظارت کلی بدن انجام شود. به گفته متخصصان، علائمی وجود دارند که با مشاهده آنها می‌توان به پزشک مراجعه کرد و از وجود و یا عدم وجود این بیماری آگاهی پیدا کرد، چراکه تشخیص زودهنگام می‌تواند عاملی کمک‌کننده در بازگشت سلامت محسوب شود که این علائم عبارتند از:

سردرد مداوم برای حدود ۴ تا ۵ روز است.

تشنج و حمله ناگهانی

ضعف پیشرفته یا فلج یک‌طرفه

مشکلات دید یا گفتار

مشکلات حافظه یا تغییرات رفتاری

ترجمه: فاطمه کردی