شناسایی عصاره طبیعی با قابلیت نابودی گسترده باکتری‌ها

شناسایی عصاره طبیعی با قابلیت نابودی گسترده باکتری‌ها تیمی از پژوهشگران استرالیایی در مطالعات جدید خود موفق به تولید ماده‌ای گیاهی شده‌اند که دارای قدرتی بسیار زیاد در نابودی باکتری‌ها و مبارزه با عفونت است. این ماده محصولاتی کاملاً گیاهی که با عنوان متابولیت ثانویه گیاهان شناخته می‌شود، ساخته ‌شده است. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران […]

شناسایی عصاره طبیعی با قابلیت نابودی گسترده باکتری‌ها

تیمی از پژوهشگران استرالیایی در مطالعات جدید خود موفق به تولید ماده‌ای گیاهی شده‌اند که دارای قدرتی بسیار زیاد در نابودی باکتری‌ها و مبارزه با عفونت است. این ماده محصولاتی کاملاً گیاهی که با عنوان متابولیت ثانویه گیاهان شناخته می‌شود، ساخته ‌شده است.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در تحقیقات جدید خود موفق به شناسایی فرایندی شده‌اند که در آن عصاره نوعی گیاه طبیعی تولید می‌شود که قادر به نابودی عفونت‌های باکتریایی است. پژوهشگران دانشگاه جیمز کوک (James Cook University) در این رابطه اعلام کردند که افزایش بسیار زیاد و قابل‌ توجه عمل‌های جراحی، نیازمند در اختیار داشتن روش‌هایی مؤثر برای مبارزه با عفونت‌هایی است که عمدتاً بر اثر فعالیت باکتری‌ها ایجاد می‌شوند.

این ماده با قابلیت پیشگیری از عفونت‌ها، از موادی مانند روغن‌های ضروری و عصاره‌های گیاهی مشتق شده و فعالیت‌های ضد باکتریایی گسترده‌ای دارند. متابولیت ثانویه گیاهان به‌عنوان یک منبع تجدید شدنی و ارزان‌قیمت است که قابلیت تولید تجاری در مقیاس گسترده را دارد. احتمال مسمومیت با این ماده بسیار اندک بوده و متابولیت ثانویه گیاهان یا (PSMs) به‌طور بالقوه مکانیسم‌های به‌ مراتب قدرتمندتری برای مبارزه با باکتری‌ها به نسبت آنتی‌بیوتیک‌های مصنوعی در اختیار دارد.

این یافته جدید با توجه به بحران مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جهان، بسیار بااهمیت تلقی می‌شود زیرا برخلاف تصورات رایج در جوامع جهانی، مصرف غیرضروری مقادیر زیاد آنتی‌بیوتیک می‌تواند به مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌‌ها منجر شود که این مسأله نگرانی‌های عمده بهداشت عمومی در سطح جهانی را ایجاد کرده است. در حقیقت مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌‌ها خطرات دیگری را نیز همانند عفونت‌های ثانویه و واکنش‌های آلرژیک را به همراه خواهد داشت.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی پلیمر یا Journal of Polymers منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.