نقش محافظتی ویتامین D در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

نقش محافظتی ویتامین D در پیشگیری از سرطان روده بزرگ تحقیق جدید نشان می‌دهد ویتامین D نور خورشید عاملی محافظ در مقابله با سرطان روده است. به گزارش خبرنگار مهر، نور خورشید موجب تحریک تولید ویتامین D می‌شود و افراد دارای میزان کافی این ویتامین، ۲۲ درصد کم‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده […]

نقش محافظتی ویتامین D در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

تحقیق جدید نشان می‌دهد ویتامین D نور خورشید عاملی محافظ در مقابله با سرطان روده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نور خورشید موجب تحریک تولید ویتامین D می‌شود و افراد دارای میزان کافی این ویتامین، ۲۲ درصد کم‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار دارند.

همچنین محققان دریافتند هر چقدر میزان ویتامین D بدن بیش‌تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ هم بیش‌تر کاهش می‌یابد.

به گفته محققان، به ازای هر افزایش نسبی ویتامین D خون، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان ۱۹ درصد و در مردان ۷ درصد کاهش می‌یابد.

محققان عنوان می‌کنند یک زن از هر ۲۴ زن و یک مرد از هر ۲۲ مرد در طول عمرش مبتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد.

مطالعات قبلی هم نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D می‌تواند موجب بروز سایر مشکلاتی به جز پوکی استخوان و بدکاری سیستم ایمنی شود.

از آنجایی‌که کمبود ویتامین D در رشد روده تأثیر دارد، ارتباط کمبود این ویتامین با سرطان کلورکتال (راست روده) نیز تأیید شده است.

مارجری مک کالو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: ویتامین D با حفظ سلامت استخوان‌ها مرتبط است، اما مشخص نشده است که ویتامین D موجود در موادغذایی از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کنند.

محققان در یافته‌های خود دریافتند نقش حفاظتی ویتامین D در پیشگیری از سرطان روده بزرگ، به‌خصوص در زنان بیش‌تر است.

مک کالو در این باره توضیح می‌دهد: سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غیرعادی بدون هیچ کنترلی رشد کرده و گسترش یابند. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند به محدودکردن تکثیر سلول‌های غیرعادی کمک کند.