توصیه‌های یک فعال محیط‌زیستی برای طبیعت‌گردی مسؤولانه

توصیه‌های یک فعال محیط‌زیستی برای طبیعت‌گردی مسؤولانه یک فعال محیط‌زیستی ضمن اشاره به این‌که همزمان با شروع فصل تابستان آمار گردشگران و بازدیدکنندگان از مناطق طبیعی نیز افزایش می‌یابد، به بیان چند نکته ساده زیستی هنگام بازدید از جنگل‌ها و سایر مناطق طبیعی پرداخت. به گزارش ایسنا، حسین عبیری‌گلپایگانی، با تأکید بر طبیعت‌گردی مسؤولانه، اظهارکرد: […]

توصیه‌های یک فعال محیطزیستی برای طبیعت‌گردی مسؤولانه

یک فعال محیطزیستی ضمن اشاره به این‌که همزمان با شروع فصل تابستان آمار گردشگران و بازدیدکنندگان از مناطق طبیعی نیز افزایش می‌یابد، به بیان چند نکته ساده زیستی هنگام بازدید از جنگل‌ها و سایر مناطق طبیعی پرداخت.

به گزارش ایسنا، حسین عبیری‌گلپایگانی، با تأکید بر طبیعت‌گردی مسؤولانه، اظهارکرد: هنگام سفر و به ویژه بازدید از مناطق طبیعی بهتر است که از خودوری شخصی استفاده نکنیم و تا حد امکان با خودروی کم‌تری وارد طبیعت شویم، چرا که خودور علاوه بر ترافیک جاده‌ای، آلودگی زیست و محیطی نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به این‌که از هرگونه اقدامی که به محیط طبیعی آسیب می‌رساند باید خودداری کرد، تصریح‌کرد: ابزاری مانند تفنگ بادی، اره و تبر جایی در محیط طبیعی ندارند و حمل این ابزار هنگام سفر هیچ ضرورتی ندارد.

این فعال محیط‌زیست با تأکید بر این‌که گردشگران در سفر و بازدید از مناطق طبیعی از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند، افزود: حمل آنها سبب می‌شود که از روی غفلت در طبیعت ر‌ها و پخش شوند. زمان طولانی تجزیه پلاستیک در طبیعت باعث آلودگی محیط طی آن مدت آلوده شود و به موجودات زنده آسیب وارد شود.

عبیری گلپایگانی ادامه‌داد: پس از خروج از طبیعت نباید هیچ‌ چیز در آن جا گذاشت و عنصری از آن را خارج کرد. گاهی اوقات سطل زباله‌هایی در محیط‌های طبیعی وجود دارد ولی توصیه من به گردشگران این است که زباله‌های خود را درون آنها نیندازند چرا که این سطل زباله‌ها در محیط‌های طبیعی تخلیه نمی‌شوند و وزش باد سبب می‌شود که در محیط پخش شوند. بنابراین طبیعت‌گران حتماً زباله‌ها را همراه خود از محیط خارج کنند.

وی با تأکید بر این‌که هنگام طبیعت‌گردی نباید به حیات‌وحش آسیب رساند، تأکیدکرد: گردشگران تا حد امکان از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و محیط‌های طبیعی خودداری کنند. اگر مجبور به روشن کردن آتش هستند نیز از زغال یا کپسول پیکنیکی استفاده کنند، چرا که در این صورت دیگر اثری از آتش باقی نمی‌ماند ولی چنانچه این آتش با چوب روشن شود ممکن است در اثر وزش باد گرم در محیط پخش شود.

این فعال محیط‌زیست در پایان گفت: به هیچ‌وجه در محیط‌های طبیعی از مواد شوینده استفاده نشود چون مقدار کمی از آنها می‌تواند سبب آلودگی شود. بنابراین گردشگران اقدام به شست و شوی ظروف مورد استفاده خود در محیط‌های طبیعی نکنند.