کیسه پلاستیکی و مشکل آلودگی محیط‌زیست

کیسه پلاستیکی و مشکل آلودگی محیط‌زیست تا همین چند دهه قبل، زنبیل‌های ساده پلاستیکی یکی از ابزار مهم در خریدهای روزمره محسوب می‌شدند. کم‌تر کسی برای خرید نان، سبزی یا حتی یک بطری شیر، از کیسه پلاستیکی استفاده می‌کرد؛ برای خرید میوه و آجیل هم اغلب از پاکت‌های کاغذی استفاده می‌شد. به گزارش سینا پرس، […]

کیسه پلاستیکی و مشکل آلودگی محیط‌زیست

تا همین چند دهه قبل، زنبیل‌های ساده پلاستیکی یکی از ابزار مهم در خریدهای روزمره محسوب می‌شدند. کم‌تر کسی برای خرید نان، سبزی یا حتی یک بطری شیر، از کیسه پلاستیکی استفاده می‌کرد؛ برای خرید میوه و آجیل هم اغلب از پاکت‌های کاغذی استفاده می‌شد.

به گزارش سینا پرس، رفته‌رفته با تغییر سبک زندگی، زنبیل‌های ساده خرید جای خود را به کیسه‌های پلاستیکی بزرگ و کوچکی دادند که امروز، به بلای جان محیط‌زیست تبدیل شده‌اند.

سرانه مصرف کیسه پلاستیکی

سالانه در جهان حدود ۵۰۰ میلیارد تا یک تریلیون کیسه پلاستیکی استفاده می‌شود؛ یعنی حدود یک میلیون کیسه پلاستیکی در هر دقیقه! آمارهای داخلی نشان می‌دهد، هر شهروند تهرانی روزانه ۳ کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند.

به اعتقاد مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، با مصرف نکردن یک کیسه پلاستیکی در هفته از سوی هر خانواده ایرانی می‌توان از مصرف حدود ۸۱۶ میلیون کیسه پلاستیکی در سال جلوگیری کرد.

قوانین الزام‌آور و مشارکت مردمی

حل بحران کیسه‌های پلاستیکی در کلان‌شهر تهران، نیازمند قوانین الزام‌آور برای ممنوعیت یا کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کنار مشارکت گسترده شهروندان تهرانی است.

تنها قانون الزام‌‌آور کشور برای منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، در شهرداری تهران به تصویب رسیده و به اجرا درآمده است؛ بر این اساس، عرضه هرگونه نایلکس پلیمری در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند ممنوع شده است.

در سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار به عنوان بزرگ‌ترین نظام توزیع محصولات کشاورزی، روزانه ۵ تن کیسه پلاستیکی استفاده می‌شود و جایگزین شدن کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر به جای کیسه‌های پلاستیکی، قطعاً اقدامی مثبت و مؤثر محسوب می‌شود.

احداث اولین کارخانه تولید کیسه‌های پایه گیاهی در محل میدان مرکزی میوه و تره‌بار، جایگزین شدن صددرصدی کیسه‌های پلاستیکی با کیسه‌های گیاهی و زیست تخریب‌پذیر در میادین میوه و تره‌بار، بخشی از تلاش‌های سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار برای حفاظت از محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

بخشی از راه‌حل باشیم!

تصویب قوانین الزام‌آور، اعمال محدودیت یا ممنوعیت، اخذ مالیات‌های سنگین یا جریمه نقدی، به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کنند، اما همه این اقدامات بدون همراهی و مشارکت داوطلبانه مردم، از اثرگذاری کافی برخوردار نخواهند بود.

سبک زندگی دوستدار طبیعت را در پیش بگیریم

استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای-نمدی، کیسه‌های پایه گیاهی و زیست تخریب‌پذیر، کیف و زنبیل‌های حصیری-کنفی، پاکت‌های کاغذی- مقوایی، ساده‌‌ترین ابزاری هستند که می‌توانند جایگزین کیسه‌های پلاستیکی در هنگام خرید شوند.

در نهایت این‌که، گرفتن کیسه برای خرید حق شماست، اما از شما می‌خواهیم به نفع طبیعت بلند شوید!