چند روش‌ طبیعی درمان سرفه

چند روش‌ طبیعی درمان سرفه سرفه‌ در پاکسازی بدن از محرک‌‌ها و عفونت‌‌ها نقش دارد اما سرفه‌های مداوم می‌تواند آزاردهنده باشد. به گزارش ایسنا، بهترین شیوه درمان سرفه با توجه به علت اصلی به‌وجود آورنده آن انتخاب می‌شود. بسیاری از علل احتمالی سرفه شامل آلرژی‌ها، عفونت‌‌ها و ریفلاکس اسید معده است. برخی از داروهای طبیعی […]

چند روش‌ طبیعی درمان سرفه

سرفه‌ در پاکسازی بدن از محرک‌‌ها و عفونت‌‌ها نقش دارد اما سرفه‌های مداوم می‌تواند آزاردهنده باشد.

به گزارش ایسنا، بهترین شیوه درمان سرفه با توجه به علت اصلی به‌وجود آورنده آن انتخاب می‌شود. بسیاری از علل احتمالی سرفه شامل آلرژی‌ها، عفونت‌‌ها و ریفلاکس اسید معده است.

برخی از داروهای طبیعی ممکن است به کاهش سرفه کمک کنند. افرادی که می‌خواهند از داروهای طبیعی برای درمان سرفه‌های خود بهره بگیرند باید آنها را از منابع معتبر تهیه کنند.

همچنین این افراد باید در نظر داشته باشند که برخی گیاهان و مکمل‌‌ها می‌توانند با دیگر دارو‌ها تداخل داشته و عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کنند. توجه داشته باشید در صورتی‌که سرفه‌ها شدید بوده یا تا چند هفته ادامه داشته باشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

چند درمان طبیعی سرفه

طیف مختلفی از درمان‌های طبیعی وجود دارد که می‌توان برای درمان سرفه‌های مداوم استفاده کرد. در اینجا ۱۲ مورد از این روش‌ها را به صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

چای عسل: براساس برخی تحقیقات عسل ممکن است سرفه‌ را تسکین دهد. برای استفاده از عسل به عنوان درمان سرفه، دو قاشق چایخوری عسل را با آب گرم یا یک چای گیاهی مخلوط کنید و این مخلوط را روزی یک یا دو بار بنوشید. توجه داشته باشید به کودکان زیر یک سال عسل ندهید.

زنجبیل: زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی می‌تواند سرفه‌های خشک و مربوط به آسم را کاهش دهد. همچنین به از بین بردن حالت تهوع و درد نیز کمک می‌کند.

چای زنجبیل را با اضافه کردن ۲۰ تا ۴۰ گرم تکه‌های زنجبیل ساده در یک فنجان آب داغ دم کنید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه پیش از نوشیدن چای، زنجبیل‌‌ها در آب خیس بخورند. می‌توانید با افزودن عسل با آبلیمو به چای به خوش طعم شدن و افزایش تأثیرات آن کمک کنید.

توجه داشته باشید که در برخی موارد چای زنجبیل می‌تواند باعث ناراحتی معده یا سوزش سر دل شود.

مایعات: مصرف مایعات کافی برای افرادی که سرما خورده‌اند یا سرفه می‌کنند، حیاتی است. از نوشیدنی‌های گرمی که می‌توانند مؤثر باشند می‌توان آب گوشت، چای‌های گیاهی، چای سیاه بدون کافئین، آب گرم و آب میوه‌های گرم را نام برد. این نوشیدنی‌‌ها علائم سرماخوردگی را فورا تسکین می‌دهند.

بخار: سرفه‌های مرطوب که باعث تولید ماده مخاطی یا خلط می‌شوند با بخار بهبود می‌یابند. حمام را از بخار پر کرده و دوش آب داغ بگیرید. چند دقیقه در بخار حمام باقی بمانید تا علائم فروکش کند. پس از حمام یک لیوان آب بنوشید تا بدنتان خنک شده و از کمبود آب بدن جلوگیری شود.

همچنین می‌توانید یک کاسه بخور درست کنید. برای این کار یک کاسه بزرگ را با آب داغ پر کنید. گیاهان و اسانس‌هایی مانند اکالیپتوس یا رزماری را به آب اضافه کنید که باعث افزایش اثرات درمانی بخور می‌شوند.

گل ختمی: این گیاه به دلیل محتوای بالای لعابی که دارد می‌تواند گلو را پوشش داده و باعث تسکین تحریکات ناشی از سرفه شود. گل ختمی به شکل گیاه خشک شده یا چای کیسه‌ای نیز موجود است. آن را به آب داغ اضافه کنید و بنوشید. هر میزان که این گیاه بیش‌تر در آب خیس بخورد، لعاب بیش‌تری تولید می‌کند و تأثیر بیش‌تری دارد. از عوارض جانبی آن نیز می‌توان به ناراحتی معده اشاره کرد که البته با نوشیدن مایعات اضافی می‌توان آن را جبران کرد.

غرغره آب نمک: این درمان ساده یکی از مؤثر‌ترین درمان‌های گلودرد و سرفه‌های مرطوب است. آب نمک باعث کاهش خلط و مخاط پشت گلو و در نهایت منجر به کاهش سرفه می‌شود. نصف قاشق چایخوری نمک را در آب گرم حل کنید. اجازه دهید تا محلول به آرامی خنک شود. به هنگام غرغره آب نمک را چند لحظه در گلو نگه دارید و سپس بیرون بریزید.

آویشن: آویشن علاوه بر استفاده‌های آشپزی، استفاده درمانی نیز داشته و به عنوان درمانی مشترک برای سرفه، گلودرد، برونشیت و مشکلات گوارشی به‌کار می‌رود. می‌توانید شربت‌هایی که حاوی آویشن هستند را برای درمان سرفه‌های خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با افزودن دو قاشق چایخوری برگ آویشن خشک به یک فنجان آب داغ، چای آویشن درست کنید و پس از ۱۰ دقیقه آن را بنوشید.

تغییر رژیم غذایی برای درمان ریفلاکس اسید معده: ریفلاکس اسید معده یکی از دلایل شایع سرفه است. اجتناب از غذاهایی که می‌تواند باعث ریفلاکس معده شود، یکی از بهترین راه‌های کنترل این بیماری و کاهش سرفه‌های ناشی از آن است.

از غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که به‌طور معمول باعث ریفلاکس اسید معده می‌شوند می‌توان به الکل، کافئین، شکلات، مرکبات، غذاهای سرخ شده و چرب، سیر و پیاز، نعناع، ادویه‌جات و غذاهای تند و گوجه‌فرنگی و محصولات تولید شده از گوجه‌فرنگی اشاره کرد.

نارون قرمز: بومیان آمریکایی به‌طور سنتی از پوست درخت نارون قرمز برای درمان سرفه و مشکلات گوارشی استفاده می‌کنند. نارون قرمز شبیه گل ختمی است، چرا که میزان بالایی لعاب داشته که به تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند. یک قاشق چایخوری گیاه خشک شده نارون قرمز را به آب داغ اضافه کرده و حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس چای نارون قرمز را بنوشید. اما توجه داشته باشید که گیاه نارون قرمز می‌تواند در جذب دارو‌ها تداخل ایجاد کند.

پروبیوتیک‌ها: اگرچه پروبیوتیک‌‌ها به‌طور مستقیم سرفه را کاهش نمی‌دهند اما با تقویت باکتری‌های روده منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند در مبارزه با عفونت‌‌ها یا آلرژی‌هایی که باعث سرفه می‌شوند بهتر عمل کند.