کم‌آبی، یکی از تهدیدهای بزرگ بشر

کم‌آبی، یکی از تهدیدهای بزرگ بشر مصرف نادرست آب در سال‌های اخیر موجب شده است حجم ذخایر آب در دنیا با کاهش چشمگیری مواجه شده و در نتیجه کم‌آبی به یکی از تهدیدهای بزرگ اجتماعی و اقتصادی برای بشر تبدیل شود. به گزارش سیناپرس، رشد صنایع مختلف از کشاورزی تا صنعت برق و همچنین تولید […]

کم‌آبی، یکی از تهدیدهای بزرگ بشر

مصرف نادرست آب در سال‌های اخیر موجب شده است حجم ذخایر آب در دنیا با کاهش چشمگیری مواجه شده و در نتیجه کم‌آبی به یکی از تهدیدهای بزرگ اجتماعی و اقتصادی برای بشر تبدیل شود.

به گزارش سیناپرس، رشد صنایع مختلف از کشاورزی تا صنعت برق و همچنین تولید و گردشگری به این منبع حیاتی وابسته است. کشورهای در حال‌ توسعه و صنعتی دنیا از سال‌ها پیش این بحران را پیش‌بینی کرده بودند و اکنون برای مقابله با آن تدابیری اتخاذ کرده‌اند. البته در بسیاری از کشورهای در حال ‌توسعه تلاش‌های انجام ‌شده در این زمینه سابقه طولانی ندارد و در سال‌های اخیر اقداماتی برای مقابله با بحران کم‌آبی انجام‌ شده است.

کشورهای کانادا و آمریکا بیش‌ترین منابع و ذخایر آبی دنیا را در اختیار دارند و این در حالی است که از نظر سرانه مصرف آب نیز در فهرست برترین‌‌ها قرار دارند؛ اما با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در زمینه کمبود منابع آب انجام داده بودند برای کاهش مصرف آب در صنایع و بخش‌های خانگی تدابیری اندیشیده‌اند.

سرانه مصرف آب در کل دنیا حدود ۱۵۰ لیتر برآورد شده است. اگرچه بعضی از کلان‌شهرهای دنیا دو برابر این میزان آب مصرف می‌کنند. براساس اعلام سازمان ملل متحد هر انسان برای تأمین نیازهای بهداشتی، نوشیدن و تهیه غذا به ۵۰ لیتر آب نیاز دارد. البته سازمان جهانی بهداشت، مقدار متوسط سرانه روزانه ۱۵۰ لیتر آب را برای پاسخ به نیازهای بهداشتی هر فرد تعیین کرده است.

سرانه مصرف آب در کل دنیا حدود ۱۵۰ لیتر برآورد شده است. اگرچه بعضی از کلان‌شهرهای دنیا دو برابر این میزان آب مصرف می‌کنند.

براساس اطلاعات آماری منتشر شده روزانه ۱۰ میلیارد تن آب مصرف می‌شود و این در حالی است که فقط ۳ درصد از آب موجود در همه دنیا قابل آشامیدن است و ۹۷ درصد دیگر غیرقابل آشامیدن است. البته از این ۳ درصد آب آشامیدنی نیز ۲٫۵ درصد یخزده است و به علت قرار گرفتن در یخچال‌های قطب شمال و جنوب در دسترس بشر نیست؛ بنابراین بشر باید با همین ۰٫۵ درصد آب آشامیدنی در دسترس نیازهای خود را برطرف کند. در بسیاری از کشور‌ها آب شرب و آبی که مصارف بهداشتی دارد تفکیک‌ شده است و حتی در بعضی کشور‌ها کیفیت آب غیرشرب به ‌قدری بالاست که برای پخت‌وپز هم می‌توان از آن استفاده کرد. البته تفکیک آب شرب از آبی که در زمینه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارد و برای انجام این کار باید هزینه‌های قابل‌ توجهی به راه‌اندازی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب اختصاص پیدا کند.

در سال‌های اخیر در بعضی کشور‌ها میزان مصرف آب با توجه به‌ ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب کاهش ‌یافته است؛ اما در بعضی کشور‌ها نیز دسترسی به سیستم‌های تأمین آب و تغییر سبک زندگی افراد به سمت مصرف‌گرایی در نهایت به افزایش مصرف آب شهری منجر شده است. اگرچه این سبک جدید زندگی، بهداشت و سلامت بیش‌تر را برای بشر به ارمغان آورده است اما باید توجه داشت که حرکت در این مسیر به یک تحول ضروری نیاز دارد و بر این اساس باید سیستم‌ها و زیرساخت‌های قدیمی بازسازی شود، آب شرب از دیگر مصارف خانگی تفکیک شود و الگوهای صحیح مصرف آب به مردم معرفی شود.

 سرانه مصرف آب در کشور آلمان ۱۲۲ لیتر است که یک‌سوم آن برای سرویس بهداشتی، یک‌سوم آن برای شست‌وشوی بدن و یک‌سوم دیگر نیز به شست‌وشوی لباس و ظروف و نوشیدن اختصاص دارد. هر فرد برای غذای مصرفی و نوشیدن آب موردنیاز بدن روزانه به‌طور متوسط به ۵ لیتر آب نیاز دارد. در قاره آفریقا هر فرد روزانه به‌طور متوسط ۲۰ لیتر آب در اختیار دارد. در حقیقت در این قاره حدود ۸۵ درصد آب موجود به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند و ۱۵ درصد باقی‌مانده به مصارف خانگی و صنعت اختصاص داده می‌شود. در کشور چین نیز سرانه مصرف روزانه آب ۹۰ لیتر است و بخش قابل‌ توجهی از آب مصرفی به بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود. سرانه مصرف آب در کشور کانادا ۳۲۹ لیتر در روز است و در ترکیه سرانه روزانه مصرف آب به ۲۵۰ لیتر می‌رسد.

در کشور هندوستان سرانه مصرف آب ۱۳۵ لیتر در روز برآورد شده است. در میان کشورهای اروپایی، کشور اسپانیا با سرانه مصرف روزانه ۲۶۵ لیتر در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که بیش‌ترین مصرف آب را داشته‌اند. پس از اسپانیا، کشورهای نروژ، هلند و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند و کشورهای لیتوانی، استونی و بلژیک پایین‌‌ترین میزان مصرف آب بخش خانگی را دارند.

در دنیای امروز ارزش و اهمیت آب بر هیچ‌کس پوشیده نیست. فناوری‌های جدید و شیوه‌های نوین ارتباطی موجب شده است انسان امروزی نسبت به شیوه مصرف آب آگاه‌تر باشد. اصلاح سیستم‌های عرضه آب و تفکیک آب شرب از دیگر مصارف و همچنین بازسازی زیرساخت‌ها از اقدامات اساسی در این زمینه است. البته هیچ ‌یک از این راهکار‌ها به ‌تنهایی نمی‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کند و رسیدن به این هدف نیازمند تلاش همگانی است.