تغذیه با شیر مادر ضامن سلامت جامعه

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر تغذیه با شیر مادر ضامن سلامت جامعه روزهای دهم تا شانزدهم مرداد ماه (برابر با اول تا هفتم آگوست) با عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده و تلاش می‌شود تا مادران با اهمیت و نقش شیر مادر در رشد جسمی و فکری کودک آشنا شده و […]

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر ضامن سلامت جامعه

روزهای دهم تا شانزدهم مرداد ماه (برابر با اول تا هفتم آگوست) با عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده و تلاش می‌شود تا مادران با اهمیت و نقش شیر مادر در رشد جسمی و فکری کودک آشنا شده و همچنین از فواید آن برای بدن مادر نیز اطلاع پیدا کنند.

به گزارش سیناپرس، شیر مادر علاوه بر جنبه‌های حیاتی در تغذیه نوزادان، سبب قدرتمندی سیستم ایمنی بدن نوزادان در برابر عوامل بیماری‌زا شده و این موضوع در جلوگیری از مرگ و میر نوزادان و به ویژه نوزادان زودرس بسیار تأثیر‌گذار است. برای مثال به گفته پزشکان تغذیه کردن نوزاد از شیر مادر علاوه بر فواید فراوان برای کودک، خطر ابتلا به سرطان پستان را نیز در مادران به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان، تغذیه با شیر مادر در نخستین ساعات تولد نوزاد بسیار مهم بوده و مصرف هیچ نوع غذا و نوشیدنی از جمله آب و سایر غذاهای آبکی برای نوزادان زیر ۶ ماه توصیه نمی‌شود. مادران در صورت امکان به مدت دو سال تمام به فرزندان خود شیر داده و از ۶ ماهگی به بعد سایر غذاهای مناسب با سن کودک را به وی در کنار شیر مادر ارایه کنند.

مطالعات پیشین انجام شده توسط پژوهشگران مؤسسه ماکس پلانک آلمان نشان می‌دهد شیر مادر یکی از مهم‌ترین و سالم‌‌ترین غذاهاست که برای نوزاد بسیار مفید خواهد بود و شیر دادن سلامتی مادر را نیز به همراه خواهد داشت. با توجه به این مسأله تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به اوتیسم را در نوزادان کاهش دهد. به نظر می‌رسد که مصرف شیر مادر، خطر ابتلا به اوتیسم را در نوزادانی که زمینه ابتلا به این اختلال را به صورت ژنتیکی دارند، کم می‌کند. از دیگر نتایج به دست آمده در این پژوهش‌ها می‌توان به این مسأله اشاره کرد که تغذیه با شیر مادر با افزایش حساسیت نسبت به احساسات و هیجان‌ها در نوزادان همراه است اما محققان و پژوهشگران تأکید می‌کنند که هنوز شواهد و مدارک به دست نیامده که نشان دهد تغذیه با شیر مادر اثر نهایی بر احتمال ایجاد اوتیسم گذاشته و یا شدت آن را کاهش می‌دهد.

یکی از موضوعاتی که در این میان کم‌تر به آن پرداخته شده است، تأثیر پیشگیرانه شیر مادر بر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا در مناطق شهری روی نوزادان است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که تغذیه نوزادان با شیر مادر و شیردهی طبیعی مادران، می‌تواند تأثیرات منفی آلودگی هوا را در این افراد کاهش دهد. این موضوع به ویژه در مناطق شهری پر ترافیک و آلوده، نمود بیش‌تری دارد. آیتانا لرتخواندی (Aitana Lertxundi) پژوهشگر دانشگاه باسک University of the Basque در کشور اسپانیا در یک پروژه تحقیقاتی به بررسی تأثیرات مخرب قرار گرفتن نوزادان در برابر آلودگی هایی مانند PM2.5 (ذرات معلق جامد و مایع در هوا) و دی‌اکسید نیتروژن NO2، در طول یکسال نخست زندگی، پرداخته است.

در این مطالعات وی به وجود رابطه‌ای معکوس در وجود مواد آلاینده‌ای مانند ذرات معلق و دی‌اکسید نیتروژن و تغذیه با شیر مادر پی برد که در شکل‌گیری سلامت جسمی و روحی نوزادان تأثیر به سزایی دارد.

در این یادداشت به معرفی نکاتی می‌پردازیم که می‌تواند مادران را در تغذیه بهتر نوزادانشان یاری کند:

پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها باید مادران جوان را با فواید تغذیه با شیر مادر آشنا کرده و اثرات تبلیغاتی شرکت‌های ارایه‌دهنده شیر خشک را کم کنند.

متخصصین تغذیه با شیر مادر، پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها باید نسبت به آموزش نحوه شیردهی صحیح به مادران جوان پیش از ترخیص آنها از بیمارستان اقدام کنند.

بهتر است کلاس‌های آموزشی مختلفی برای مادران باردار ارایه شود که در آنها اطلاعات مورد نیاز مادران ارایه شده و همچنین به‌طور جدی بر فواید تغذیه با شیر مادر تأکید شود. این مسأله سبب ایجاد ذهنیت مثبت در ذهن مادران پیش از تولد نوزاد و همچنین سایر افراد جامعه در مورد تغذیه با شیر مادر خواهد شد.

دولت‌ها باید نسبت به ارایه مرخصی زایمان برای مدت مناسب و ایجاد تسهیلات شیردهی به مادران طی ۱۲ ماه نخست تولد نوزاد خود اقدام کنند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که دولتمردان نسبت به تهیه بانک شیر مادر اقدام کرده و مادرانی که توانایی تولید شیر کافی دارند، مقداری از شیر خود را به این مراکز اهدا کرده و در مواقع ضروری برای تغذیه نوزادانی که مادرانشان به دلایل پزشکی قادر به شیردهی نیستند، استفاده شود.

تعبیه و طراحی مراکز مناسب و ویژه برای شیردهی مادران در فضاهای شهری و اماکن عمومی مانند پارک‌ها، مترو، فروشگاه‌ها و…

ارایه آموزش همگانی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به اهمیت تغذیه با شیر مادر.

به اعتقاد کارشناسان، تغذیه با شیر مادر در نخستین ساعات تولد نوزاد بسیار مهم بوده و مصرف هیچ نوع غذا و نوشیدنی از جمله آب و سایر غذاهای آبکی برای نوزادان زیر ۶ ماه توصیه نمی‌شود. مادران در صورت امکان به مدت دو سال تمام به فرزندان خود شیر داده و از ۶ ماهگی به بعد سایر غذاهای مناسب با سن کودک را به وی در کنار شیر مادر ارایه کنند.

به خاطر داشته باشید که شیر مادر دارای تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن کودک بوده و نقش مهمی در رشد مغز و ساختار عصبی نوزادان ایفا می‌کند، به همین دلیل شیر مادر به عنوان غذایی کامل به عنوان نخستین وعده غذایی شناخته می‌شود که به کمک آن امکان رشد همه جانبه و مطلوب بدن نوزادان فراهم می‌شود. از سوی دیگر شیر مادر باکتری‌های ضروری و لازم را به بدن نوزاد منتقل می‌کند و این باکتری‌ها در بهتر هضم شدن غذا در دوران بزرگسالی فرد بسیار مؤثر است. به گفته کارشناسان تنوع و ثبات میکروبیوم روده در یک انسان تا حد زیادی تحت تأثیر رژیم غذایی چند ماه اول زندگی‌‌اش است.