مساحت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ثابت ماند

مساحت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ثابت ماند رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان این‌که مساحت دریاچه ارومیه به دو هزار و یک کیلومتر مربع رسیده، گفت: مساحت دریاچه امروز، ۱۶ مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هیچ تغییری نداشته است. به گزارش ایرنا، فرهاد سرخوش با […]

مساحت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ثابت ماند

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان این‌که مساحت دریاچه ارومیه به دو هزار و یک کیلومتر مربع رسیده، گفت: مساحت دریاچه امروز، ۱۶ مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هیچ تغییری نداشته است.

به گزارش ایرنا، فرهاد سرخوش با بیان این‌که مساحت این دریاچه پس از تشکیل ستاد احیا /در سال ۱۳۹۴/ بیش از یکهزار و ۴۰۱ کیلومترمربع افزایش یافته، بیان‌کرد: ارتفاع دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۶ به‌طور متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر کاهش یافته اما این روند پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

وی با اشاره به افزایش امیدواری مردم نسبت به احیای دریاچه ارومیه، گفت: ارتفاع این دریاچه در روز جاری به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۵۰ سانتی‌متر رسیده که نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است.

سرخوش بیان‌کرد: بیش‌ترین تراز ثبت شده برای دریاچه ارومیه طی ۴ سال گذشته در ۱۶ مرداد ماه نیز یکهزار و ۲۷۰ متر و ۵۰ سانتی‌متر از آب‌های آزاد بوده است.

وی با اعلام این‌که تراز دریاچه ارومیه نسبت به کم‌ترین سطح ثبت شده برای آن ۴۹ سانتی‌متر افزایش یافته، افزود: با افزایش آب دریاچه، نمک رسوبی کف آن نیز در آب حل شده و عمق دریاچه بیش‌تر شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه روند خشک شدن آن را متوقف کرده است و افتتاح طرح‌های این ستاد در سال‌های آینده وضعیت آن را بیش از پیش بهبود می‌بخشد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از سال ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.