دنیای مجازی عامل جنون جراحی پلاستیک

دنیای مجازی عامل جنون جراحی پلاستیک تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد گسترش نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های ویرایش تصاویر و استفاده از آنها می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به ‌نوعی اختلال روانی و وسواس فکری شود که در اثر آن فرد برای به دست آوردن ظاهر و بدنی زیبا، دست به جراحی‌های مختلف می‌زند. به گزارش سیناپرس به […]

دنیای مجازی عامل جنون جراحی پلاستیک

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد گسترش نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های ویرایش تصاویر و استفاده از آنها می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به ‌نوعی اختلال روانی و وسواس فکری شود که در اثر آن فرد برای به دست آوردن ظاهر و بدنی زیبا، دست به جراحی‌های مختلف می‌زند.

به گزارش سیناپرس به نقل از psychcentral امروزه فناوری و فناوری‌های ویرایش تصاویر و عکس‌‌ها از پیشرفت چشمگیری برخوردار شده و به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. این موضوع باعث ایجاد یک سؤال مهم شده است که آیا ویرایش عکس، ما را از مفهوم زیبایی جدا کرده و به ‌سوی افراطی‌گری سوق می‌دهد؟

قابل‌ توجه است که با فراگیر شدن و گسترش فناوری ویرایش عکس توسط برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی، کمال زیبایی که تاکنون در اختیار مجله‌های مد، مدل‌‌ها و افراد مشهور بوده است، عمومی‌تر شده و همه افراد قادر به استفاده از آن هستند.

اختلال اضطراب شکل بدن یک بیماری روانی است که فرد را دچار وسواس فکری می‌کند. در این بیماری ممکن است برخی جنبه‌های ظاهری صورت یا بدن کاستی یا نقصی داشته باشد که فرد بیمار با اقدامات عجیب و استثنایی خواهان پنهان کردن یا رفع آن است. این بیماران اغلب درگیر شکل ظاهر و بدن خود هستند و با رفتارهای تکراری همچون عمل‌های زیبایی، رفتن پیش متخصصان پوست و مشاوره گرفتن از جراحان پلاستیک، تلاش می‌کنند تا ظاهر خود را تغییر دهند.

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا عکس‌هایی که ویرایش شده و کمال زیبایی در آنها افزایش پیدا می‌کنند، می‌توانند باعث آسیب شده و اثر نامطلوبی بر ذهن انسان داشته باشند؟ به اعتقاد برخی پژوهشگران، این فیلترهای زیبایی که سبب افزایش حد کمال زیبایی نسبت به مقادیر غیرقابل‌دسترس می‌شوند، اثر نامطلوبی بر افراد سطح جامعه خواهند داشت.

محققان مرکز پزشکی بوستون (BMC) مقاله جدیدی را در مجله جراحی پلاستیک صورت JAMA منتشر کرده و در آن یافته‌های خود را در مورد همین موضوع اعلام کردند. آنها ادعا کردند، تصاویر ویرایش شده که می‌توان آنها را تصاویر کامل و بی‌عیب اطلاق کرد باعث تغییر درک افراد از زیبایی خواهد شد. در واقع این مسأله می‌تواند باعث آسیب رساندن به اعتمادبه‌نفس یا عزت‌نفس افراد شده و یا موجب اختلال اضطراب شکل بدن در افراد حساس شود.

نیلام واشی‌ام دی، مدیر مرکز مطالعات نژادی پوست واقع در دانشکده پزشکی بوستون در این رابطه اظهارداشت: «در سال‌های اخیر یک پدیده جدید ایجاد شده که به‌واسطه آن بیماران به دنبال جراحی‌هایی هستند تا به کمک آن بتوانند به ‌صورت نسخه ویرایش شده خودشان ظاهر شوند.»

واشی در ادامه توضیحاتش گفت: «ویرایش‌هایی که هر فردی بر خود و تصاویر خود انجام می‌دهد باعث می‌شود تا واقعیت‌ها از بین رفته و این انتظار ایجاد شود که حتماً باید همه‌ چیز به حد کمال ظاهر شود. گسترش ویرایش عکس می‌تواند برای نوجوانان و افراد مبتلا به اختلال اضطراب شکل بدن در افراد حساس مضر باشد.»

 

اختلال اضطراب شکل بدن یک بیماری روانی است که فرد را دچار وسواس فکری می‌کند. در این بیماری ممکن است برخی جنبه‌های ظاهری صورت یا بدن کاستی یا نقصی داشته باشد که فرد بیمار با اقدامات عجیب و استثنایی خواهان پنهان کردن یا رفع آن است. این بیماران اغلب درگیر شکل ظاهر و بدن خود هستند و با رفتارهای تکراری همچون عمل‌های زیبایی، رفتن پیش متخصصان پوست و مشاوره گرفتن از جراحان پلاستیک، تلاش می‌کنند تا ظاهر خود را تغییر دهند. لازم به ذکر است که این اختلال حدود دو درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرارداده و براساس طیف وسواسی- اجباری طبقه‌بندی می‌شود.

براساس تحقیقات انجام ‌شده توسط این پژوهشگران، دختران نوجوانی که بیش‌تر تصاویر خود را ویرایش می‌کنند و در رابطه با ظاهر صورت و بدن خود نگران هستند، بیش‌تر در معرض ابتلا به این بیماری روانی قرار دارند. علاوه بر آن، در این تحقیقات آمده است که ۵۵ درصد از جراحان پلاستیک گزارش کرده‌اند که بیمارانشان جراحی‌‌ها را برای بهبود ظاهر خود در عکس‌های سلفی می‌خواهند.

پژوهشگران با توجه به بررسی‌ها و نتایج تحقیقات خود توصیه کرده‌اند که جراحی نمی‌تواند بهترین شیوه برای به دست آوردن ظاهر زیبا باشد چراکه ممکن است زیربنای اختلال اضطراب، شکل بدن را بدتر کند. درحالی‌که به ‌احتمال ‌قوی مداخلات روان‌شناختی همانند درمان شناختی- رفتاری و مدیریت اختلال به شیوه‌ای درست می‌تواند کارساز بوده و مشکل را حل کند.