آن روی سکه کشت‌های نایلونی

آن روی سکه کشت‌های نایلونی ر‌ها‌سازی پلاستیک در زمین‌های کشاورزی مربوط به کشت‌های نایلونی که طی سال‌های اخیر رواج پیدا کرده با مخاطرات جدی برای محیط‌زیست، آب، خاک و هوا همراه است. به گزارش ایرنا، هر چند بهره‌گیری از پلاستیک در کشت محصولات جالیزی و سبزی و صیفی‌جات مزایای کوتاه مدتی چون بهبود عملکرد و […]

آن روی سکه کشت‌های نایلونی

ر‌ها‌سازی پلاستیک در زمین‌های کشاورزی مربوط به کشت‌های نایلونی که طی سال‌های اخیر رواج پیدا کرده با مخاطرات جدی برای محیط‌زیست، آب، خاک و هوا همراه است.

به گزارش ایرنا، هر چند بهره‌گیری از پلاستیک در کشت محصولات جالیزی و سبزی و صیفی‌جات مزایای کوتاه مدتی چون بهبود عملکرد و تولید بیش‌تر و حتی صرفه‌جویی در آب را به‌ دنبال دارد اما به نظر می‌رسد اگر به شکل درستی از آن استفاده نشود مخاطرات آن از مزایایش بیش‌تر است.

افزایش تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب را می‌توان با روش‌های دیگری نیز همچون استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و ایجاد گلخانه دنبال و پیگیری کرد اما باید توجه داشت رهاسازی پلاستیک در کشت نایلونی صدمات جبران‌ناپذیری به آب و خاک وارد می‌سازد.

اجاره‌ای بودن زمین‌های کشاورزی، زمانبر و هزینه‌بر بودن جمع‌آوری پلاستیک موجب شده تا در کشت‌های نایلونی معمولاً پلاستیک‌های استفاده شده در دل خاک باقی بمانند و اقدامی برای جمع‌آوری آنها صورت نگیرد.

با توجه به مخاطرات زیست‌محیطی این نوع کشت، کارگروه پسماند قزوین سال گذشته ممنوعیت این کشت را به تصویب رساند اما با این وجود هنوز شاهد استفاده از پلاستیک در کشت بعضی محصولات کشاورزی استان هستیم.

استفاده از پلاستیک در ۴۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قزوین

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین در این زمینه گفت: در سال زراعی جاری حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت سبزیجات شامل ۸ هزار و ۱۷۰ هکتار سبزی و صیفی‌جات و ۳ هزار و ۵۲۶ هکتار محصولات جالیزی اختصاص پیدا کرد که از این رقم برای کشت در سطح ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین از پلاستیک استفاده شده است.

فرزاد خوش اخلاق به مزایای استفاده از پلاستیک در کشت سبزی و صیفی‌جات و محصولات جالیزی اشاره کرد و افزود: پلاستیک مانع تبخیر آب شده و در واقع به صرفه‌جویی در مصرف آب منجر می‌شود و محیط ریشه را گرم‌تر می‌کند در نتیجه در سطح خاک جوانه‌سازی بیش‌تری صورت می‌گیرد که موجب تولید بیش‌تر محصول و عملکرد بالای آن خواهد شد.

وی با بیان این‌که استفاده از پلاستیک حین کشت موجب زودتر رسیدن محصول و برداشت آن می‌شود، اظهارداشت: همین موضوع موجب شده تا کشاورزان در چینش اول محصول خود را زودتر روانه بازار و با قیمت خوبی عرضه کرده و درآمد قابل توجهی را نصیب خود کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: کارکرد دیگر پلاستیک در کشت سبزی و صیفی‌جات و محصولات جالیزی کمک به حذف علف‌های زاید و هرز است.

وی اظهارداشت: این پلاستیک‌ها همچنین نقش عایق را بازی می‌کنند و اگر هوا سرد باشد در مقابل آن از گیاه محافظت می‌کنند.

خوش اخلاق همچنین به استفاده از پلاستیک در کشت سبزی و صیفی‌جات و محصولات جالیزی اشاره کرد و گفت: اگر نسبت به جمع‌آوری پلاستیک پس از پایان برداشت اقدام نشود شاهد آلودگی زیست‌محیطی در سطح اراضی خواهیم بود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان این‌که تجزیه پلاستیک در خاک به صد‌ها سال زمان نیازمند است، افزود: باقی ماندن پلاستیک در خاک همچنین برخی اوقات مانع فعالیت ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی می‌شود.

وی اظهارداشت: رهاسازی پلاستیک در زمین‌های کشاورزی مانع شخم‌زنی مناسب در کشت دوره بعد شده و اگر روش کشت بعد غرقابی باشد مشکلات زیادی را نیز به وجود می‌آورد.

معضل رهاسازی پلاستیک در اراضی اجاره‌ای

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان این‌که معضل رهاسازی پلاستیک بیش‌تر در اراضی اجاره‌ای به چشم می‌خورد، اظهارداشت: جمع‌آوری پلاستیک‌هایی که برای کشت محصول از آنها استفاده شده مستلزم وقت و هزینه است به همین خاطر معمولاً در زمین‌های کشاورزی که اجاره شده‌اند شاهد ر‌ها‌سازی پلاستیک و عدم جمع‌آوری آنها هستیم.

وی اظهارداشت: می‌توان با انعقاد قرارداد، بهره‌بردارانی که به عنوان مستأجر زمین کشاورزی را از موجر دریافت می‌کنند را ملزم ساخت تا در صورت استفاده از پلاستیک در کشت محصول، در پایان برداشت و هنگام تحویل زمین آنها را جمع‌آوری کنند.

خوش اخلاق در ادامه با اشاره به خرید یک دستگاه پلاستیک جمع‌کن توسط سازمان جهاد کشاورزی، اظهارداشت: این دستگاه را حدود ۳ سال قبل خریداری کرده و در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان بوئین زهرا قراردادیم.

وی اظهارداشت: طریقه استفاده از این دستگاه را نیز که روزانه قادر به برداشت و جمع‌آوری پلاستیک از سطح ۱۰ هکتار زمین است را به کشاورزان بوئین زهرایی آموزش داده‌ایم.

این مسؤول گفت: با این وجود با توجه به قیمت بالای این دستگاه و این‌که مشابه داخلی ندارد موجب شده تا این دستگاه و فناوری مربوط به آن که برای جمع‌آوری پلاستیک در اراضی کشاورزی استفاده می‌شود در اختیار همه کشاورزان استان قرار نگیرد.

** کشت نامناسب نایلونی از مخاطرات جدید محیط‌زیست

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین نیز در این رابطه گفت: کشت نامناسب نایلونی را باید از مخاطرات جدید زیست‌محیطی دانست چرا که در این روش پلاستیک‌های به‌کار رفته در حین کشت جمع‌آوری نشده و در خاک مدفون باقی می‌مانند.

حسن‌پسندیده با بیان این‌که در دهه‌های اخیر استفاده از پلاستیک به طرز چشمگیری در دنیا افزایش پیدا کرده است و این موضوع به حوزه کشت محصولات کشاورزی نیز ورود پیدا کرده است، افزود: مصرف بیش از اندازه پلاستیک و رهاسازی آن در محیط از چالش‌های مهم زیست‌محیطی در دنیا به شمار می‌رود.

این مسؤول گفت: بهره‌گیری از پلاستیک برای کشت محصولات کشاورزی در نواحی گرم و خشک هر چند در صرفه‌جویی آب کمک می‌کند اما در اصل قاتل خاموش محیط‌زیست محسوب می‌شود زیرا پلاستیک در خاک باقی می‌ماند، به شکل عایق عمل می‌کند و مانع تنفس طبیعی خاک خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین گفت: برای تجزیه پلاستیک‌های باقی مانده در خاک بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز است و به دلیل شیمیایی بودن این مواد اثرات نامطلوبی را بر گیاهان و جانوران در پی دارد و حتی گاهی اوقات منجر به سمی شدن خاک می‌شود.

پسندیده گفت: علاوه بر آلودگی‌های آب و خاک و تأثیر منفی که رهاسازی پلاستیک بر کیفیت این دو باقی می‌گذارد باید به آلودگی هوا نیز اشاره کنیم چرا که مشتقات نفتی پلاستیک جذب خاک شده و در هنگام وزش باد آنها را تبدیل به ریزگرد می‌کند.