میمند؛ باستانی‌‌ترین سکونتگاه‌ صخره‌ای جهان

میمند؛ باستانی‌‌ترین سکونتگاه‌ صخره‌ای جهان روستای میمند شهر بابک در استان کرمان یکی از باستانی‌‌ترین سکونتگاه‌های صخره‌ای جهان است که همچنان حیات مردم در آن ادامه دارد. این روستا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. به گزارش سیناپرس، روستای میمند کرمان یکی از باستانی‌‌ترین سکونتگاه‌های به جای مانده از بشر در جهان […]

میمند؛ باستانی‌‌ترین سکونتگاه‌ صخره‌ای جهان

روستای میمند شهر بابک در استان کرمان یکی از باستانی‌‌ترین سکونتگاه‌های صخره‌ای جهان است که همچنان حیات مردم در آن ادامه دارد. این روستا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش سیناپرس، روستای میمند کرمان یکی از باستانی‌‌ترین سکونتگاه‌های به جای مانده از بشر در جهان است که از ۱۲ هزار سال پیش تاکنون همچنان پا برجاست و به حیات پرصلابت خود ادامه می‌دهد. نقوش ۱۰ هزار ساله و سفال‌های ۶ هزار ساله از جمله مستندات مکشوفه‌ای هستند که تاریخ میمند را روایت می‌کنند. میمند به دلیل استحکام دفاعی در طول تاریخ کم‌تر دستخوش تحولات کالبدی و اجتماعی شده است. مجموعه‌ای از آثار بسیار قدیمی همچون خانه‌های صخره‌ای پراکنده، معبد، قلعه و برج‌های مختلف (مربوط به هزاران سال پیش) وجود دارد که میمند را از یک روستا به یک مجموعه با تمدن خاص تبدیل می‌کند.