میکروب‌های بیماری‌زا از خانه تا دل طبیعت

میکروب‌های بیماری‌زا از خانه تا دل طبیعت مصرف غذاهای مانده، حرارت ندادن کافی غذاها، مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز، بستنی غیرپاستوریزه، سالاد الویه، شیرینی‌های تر و خامه‌ای و تناول از آب‌های آلوده به ویژه در مسافرت، از جمله مواردی است که می‌تواند عامل مسمومیت غذایی در فصل گرم سال باشد. به گزارش سیناپرس، اغلب این مسمومیت‌ها به […]

میکروب‌های بیماری‌زا از خانه تا دل طبیعت

مصرف غذاهای مانده، حرارت ندادن کافی غذاها، مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز، بستنی غیرپاستوریزه، سالاد الویه، شیرینی‌های تر و خامه‌ای و تناول از آب‌های آلوده به ویژه در مسافرت، از جمله مواردی است که می‌تواند عامل مسمومیت غذایی در فصل گرم سال باشد.

به گزارش سیناپرس، اغلب این مسمومیت‌ها به علت رعایت نکردن مسایل بهداشتی در تهیه، توزیع و مصرف موادغذایی و به خصوص بی‌دقتی در نگهداری صحیح موادغذایی گوشتی و لبنی، انواع سس‌ها، کنسرو‌ها و… در فصل تابستان بروز می‌کند و بیش از همه کودکان در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند.

آشپزخانه؛ قلمرو اصلی سالمونلا

اغلب مسمومیت‌های غذایی به دلیل عامل میکروبی سالمونلا یا استافیلوکوک به وجود می‌آید. موادغذایی آلوده به سالمونلا می‌توانند به راحتی محیط آشپزخانه‌ها و کانتین‌ها را آلوده سازند.

عامل بیماری مسمومیت غذایی با عنوان استافیلوکوکوس نیز به علت نگهداری طولانی مدت مواد لبنی مانند خامه یا شیرینی‌ها در خارج از محیط یخچال به وجود می‌آید. معمولاً استافیلوکوکوس اورئوس آنزیم‌ها و توکسین‌های متعددی تولید می‌کند که باعث بقای باکتری، تجزیه پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، مقاومت در برابر دارو‌ها و قدرت بیماری‌زایی باکتری می‌شوند.

شستشو و ضدعفونی تجهیزات و وسایل آشپزخانه پس از خاتمه کار، حرارت دادن کافی به غذا‌ها و عدم نگهداری آنها در حرارت‌های پایین‌تر از ۶۵ درجه سلسیوس، جلوگیری از تماس افراد مبتلا به گلودرد و بیماری‌های ریوی با موادغذایی، شست و شوی مرتب دست‌ها و در کانتین‌ها، کشیدن و سرو غذا با دستکش از جمله موازینی هستند که رعایت آنها در پیشگیری از این مسمومیت غذایی بسیار مؤثر است.

مسمومیت با بستنی و شیر

اگرچه شیگلوز یک عفونت غذایی به معنای واقعی به شمار نمی‌آید اما در بعضی از موارد عامل اصلی بیماری، مواد غذایی آلوده از قبیل آب، شیر، سبزی‌ها، میوه‌ها، سالاد و بستنی شناخته شده‌اند. منبع اصلی شیگلا در وقوع بیماری شیگلوزیس، اشخاصی است که از این بیماری بهبود یافته‌اند یا اشخاص مبتلا که نشانی‌های واضحی نشان نمی‌دهند.

خاک‌های مسموم‌کننده

باسیلوس سرئوس، باسیلی هوازی است که تولید هاگ می‌کند و بیش‌تر در خاک و موادغذایی مانند گوشت، شیر و تخم‌مرغ و ادویه‌هایی که آلوده به گرد و غبار و خاک شده‌اند، وجود دارد. در بین مواد‌غذایی احتمال آلودگی در برنج (چلوخورشت و انواع پلوها) بیش‌تر است. پس از آن انواع سس‌ها، کالباس‌های پخته، سیب‌زمینی و سبزی‌های پخته در معرض آلودگی قرار می‌گیرند.

از آنجایی که هوازی‌های مولد هاگ در خاک به وفور یافت می‌شوند، قرار ندادن غذاهای پخته (بشقاب‌ها و ظروف بدون در حاوی غذا) در معرض گرد و غبار یکی از موازینی است که رعایت آن موجب پیشگیری از بروز این مسمومیت خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود برنج پخته شده در دمای۵۵تا۶۳ درجه نگهداری یا به سرعت سرد شود. پس از مصرف نیز حتماً حرارت کامل داده شود.

اشیرشیاکلی؛ بیماری سفر

یک نوع باکتری معروف به نام اشیرشیاکلی باعث بروز اسهال مسافرتی می‌شود

 این بیماری بیش‌تر در نقاطی که کم‌تر بهداشت فردی رعایت می‌شود، شایع است. آب‌های تصفیه نشده نیز بیش‌ترین منابع آلودگی مواد غذایی به این میکروب‌ها هستند.

کنسرو‌های قاتل

اغلب افراد هنگام مسافرت با خود کنسروهای خوراکی حمل می‌کنند. کنسروهایی که می‌توانند باعث مسمومیت شوند؛ مسمویت غذایی بوتولیسم اغلب با اختلالات و عوارض در معده و روده‌ها همراه است.۱۲ تا ۳۶ ساعت پس از دریافت توکسین، فرد مصرف‌کننده دچار اسهال و استفراغ و سپس ضعف و پریدگی رنگ می‌شود. علاوه بر آن خشکی دهان و گلو و اشکال در بلعیدن از علائم اولیه این بیماری است. پس از مدتی نشانه‌های فلجی در ماهیچه‌های صورت، زبان و دست و پا آغاز می‌شود و در اثر فلج شدن تنفس دچار اشکال شده و سرانجام خفگی و قلب از کار می‌افتد.

کنسروهای سبزی‌‌ها مانند مارچوبه، اسفناج، نخودفرنگی، لوبیا و در مرحله بعد کنسروهای گوشتی و ماهی از جمله مهم‌ترین مواد غذایی هستند که در معرض خطر مسمومیت بوتولیسم قرار دارند. فرآورده‌های دیگری مانند انواع ماهی دودی بسته‌بندی شده نیز در معرض خطر این آلودگی هستند. در لبنیات به ویژه در کشک آلودگی فوق به ندرت مشاهده می‌شود.

حرارت دادن کافی به قوطی‌های کنسرو، خنک نگاه داشتن این فرآورده‌ها پیش از حرارت دادن، مصرف نکردن قوطی‌های بومبه (باد کرده) از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به این نوع مسمومیت است.