آلودگی هوا امید به زندگی را دست‌کم یک سال کم می‌کند

آلودگی هوا امید به زندگی را دست‌کم یک سال کم می‌کند یافته‌های گروهی از پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد وجود ذرات معلق ریز در هوا موجب کاهش دست‌کم یک سال از امید به زندگی می‌شود. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی و پزشکی «مدیکال نیوز تودی» آمریکا، پژوهشگران دانشگاه «آستین» ایالت تگزاس آمریکا دریافتند هوای تمیز […]

آلودگی هوا امید به زندگی را دست‌کم یک سال کم می‌کند

یافته‌های گروهی از پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد وجود ذرات معلق ریز در هوا موجب کاهش دست‌کم یک سال از امید به زندگی می‌شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی و پزشکی «مدیکال نیوز تودی» آمریکا، پژوهشگران دانشگاه «آستین» ایالت تگزاس آمریکا دریافتند هوای تمیز موجب افزایش چشمگیر عمر انسان می‌شود.

آنان تأثیر آلودگی هوای خارج از منزل را با ذرات معلق در هوا با قطر کم‌تر از ۲٫۵ میکرون یا ذرات معلق ریز بررسی کردند.

این ذرات می‌توانند وارد عمیق‌‌ترین قسمت در ریه‌های انسان شوند، ضمن این‌که تنفس ذرات معلق ریز با افزایش حملات قلبی، سکته، بیماری‌های مجاری تنفسی و سرطان ارتباط دارد و پیش از این ثابت شده است.

ذرات معلق با قطر کم‌تر از ۲٫۵ میکرون از فعالیت نیروگاه‌ها، خودروها، کامیون‌ها، فعالیت‌های کشاورزی و انتشار گازهای صنعتی ناشی می‌شود.

این گروه از محققان با مطالعه بار جهانی بیماری‌ها، پیامدهای قرار گرفتن در معرض ذرات معلق ریز در ۱۸۵ کشور جهان را در نظر گرفتند و سپس تأثیر این ذرات را بر امید به زندگی در دو سطح کشور‌ها و همچنین در مقیاس جهانی بررسی کردند.

جاشوا اپت، سرپرست این گروه پژوهشی، می‌گوید: پیش از این نیز مطرح شده است که آلودگی هوا یکی از دلایل اصلی خطر از بین رفتن انسان‌ها در جهان به شمار می‌رود. از این گذشته موضوع طول عمر به خودی خود حساس است.

در این مطالعه ما به شکلی روشمند نشان دادیم چطور آلودگی هوا طول عمر انسان‌ها را در کل کشورهای جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. در پی آن دریافتیم آلودگی هوا بر زندگی انسان‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد و به‌طور متوسط یک سال از عمر آنان می‌کاهد.

به گفته اپت، اهمیت تأثیر آلودگی هوا بر طول عمر با یافتن راه‌های درمان سرطان ریه و پستان برابری می‌کند. این امر در همه کشور‌ها یکسان نیست. برای نمونه در هند و چین، بهبود وضعیت هوا برای سالمندان بیش از افزایش یک سال امید به زندگی تأثیر دارد.

بر پایه این گزارش، اگر آلودگی هوا در بیش‌تر کشورهای آسیایی بهبود یابد ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد سالمند دارای بیش از ۶۰ سال، تا ۸۵ سالگی و بیش از آن عمر می‌کنند.