سیطره خشکسالی انباشته بر ۹۸ درصد مساحت ایران

سیطره خشکسالی انباشته بر ۹۸ درصد مساحت ایران رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وجود خشکسالی بلندمدت در ۹۸ درصد مساحت ایران خبر داد و گفت: خشکسالی‌های انباشته و بلندمدت نشان‌دهنده وضعیت خطرناک آبی است. به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان با اشاره به آخرین وضعیت کشور به لحاظ خشکسالی اظهارکرد: براساس […]

سیطره خشکسالی انباشته بر ۹۸ درصد مساحت ایران

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وجود خشکسالی بلندمدت در ۹۸ درصد مساحت ایران خبر داد و گفت: خشکسالی‌های انباشته و بلندمدت نشان‌دهنده وضعیت خطرناک آبی است.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان با اشاره به آخرین وضعیت کشور به لحاظ خشکسالی اظهارکرد: براساس شاخص ۱۰ ساله (SPE بارش، دما و تبخیر)، ۹۸٫۱ درصد مساحت کشور دچار درجات مختلف خشکسالی است و در این بازه زمانی، تنها ۱٫۶ درصد مساحت کشور در وضعیت نرمال و سه‌دهم درصد مساحت ایران در شرایط ترسالی قرار دارد.

وی با تأکید بر این‌که خشکسالی‌های بلندمدت و انباشته، نشان‌دهنده وضعیت نامناسب آبی است، گفت: در بازه ۱۰ ساله گذشته، صد درصد مساحت استان‌های البرز، ایلام، بوشهر، خراسان‌جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، هرمزگان و یزد با درجات خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید خشکسالی درگیر هستند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان این‌که خشکسالی‌های بسیار شدید بلندمدت، عینیت بیش‌تری دارند و قابل مشاهده هستند، ادامه داد: در بازه بلندمدت، در ۶۷ درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکسالی بسیار شدید است، همچنین ۶۲ درصد مساحت استان بوشهر و ۵۷ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری را خشکسالی بسیار شدید در برگرفته است که وضعیت خطرناک آبی را برای این استان‌ها ایجاد می‌کند.

ضیاییان در ادامه در مورد شرایط خشکسالی کشور در بازه کوتاه‌مدت اظهار‌کرد: از ابتدای مهرماه ۹۶ (اول سال زراعی) تا پایان مرداد ماه ۹۷، بر اساس شاخص (SPEI۹۱ درصد مساحت کشور تحت تأثیر درجات مختلف خشکسالی است و در این بازه ۱۱ ماهه تنها ۹ درصد مساحت ایران در وضعیت نرمال قرار دارد.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به استان‌های تحت تأثیر خشکسالی بسیار شدید گفت: در بازه ۱۱ ماه گذشته، ۹۱ درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد و ۸۷ درصد مساحت استان خراسان شمالی با خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته ضیاییان، در بازه کوتاه‌مدت ۱۱ ماهه، صددرصد مساحت استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران و مرکزی با درجات مختلف خشکسالی اعم از ضعیف، متوسط، شدید و بسیار شدید درگیر است.