لزوم پرهیز از میان‌وعده‌های چرب و شور در سفر

لزوم پرهیز از میان‌وعده‌های چرب و شور در سفر یک متخصص تغذیه گفت: مسافران تابستانی برای پیشگیری از مسمومیت در سفر، از رستوران‌های معتبر که نکات بهداشتی و غذایی را رعایت می‌کنند، استفاده کنند. به گزارش مهر، سید علی کشاورز متخصص تغذیه، در رابطه با لزوم رعایت توصیه‌های غذایی در ایام تابستان برای مسافران گفت: […]

لزوم پرهیز از میان‌وعده‌های چرب و شور در سفر

یک متخصص تغذیه گفت: مسافران تابستانی برای پیشگیری از مسمومیت در سفر، از رستوران‌های معتبر که نکات بهداشتی و غذایی را رعایت می‌کنند، استفاده کنند.

به گزارش مهر، سید علی کشاورز متخصص تغذیه، در رابطه با لزوم رعایت توصیه‌های غذایی در ایام تابستان برای مسافران گفت: با توجه به دور سوم سفرهای تابستانی مسافران باید در طول سفر خود نکات غذایی و بهداشتی را رعایت کنند تا دچار بیماری‌ها و مسمومیت‌های غذایی نشوند.

کشاورز با تأکید بر توجه به معتبر بودن رستوران‌ها اظهارکرد: مسافران باید توجه داشته باشند که در طول مسیر و در شهر‌‌ها از هر رستورانی غذا تهیه نکنند و تا حد ممکن از رستوران‌های شناخته شده و معتبر استفاده کنند.

وی توضیح داد: متأسفانه در بسیاری از رستوران‌ها نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود و همین عامل باعث بیماری مسافران می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان این‌که در سفر از خوردن غذاهای چرب و شور پرهیز شود، عنوان‌کرد: الگوی غذایی بسیاری از رستوران‌ها غذاهای چرب و شور است، مسافران نیز باید توجه کنند تا از مصرف زیاد اینگونه غذا‌‌ها پرهیز کنند.

کشاورز ادامه داد: استفاده از غذاهای چرب و شور چه در سفر و چه در ایام عادی بیماری‌هایی همچون مرض قند، چاقی، مشکلات قلبی و عروقی و ابتلا به کبد چرب را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین با توجه به گرمای هوا به مصرف میوه نیز تأکید و آن را ضروری دانست.

این متخصص تغذیه با بیان این‌که در طول سفر از مصرف زیاد میان وعده‌هایی همچون چیپس، پفک، کاکائو، بیسکوئیت، کیک و غیره باید پرهیز شود، اظهارکرد: به ویژه والدین باید در ایام سفر از استفاده بیش از حد این موارد توسط کودکان جلوگیری کنند.

کشاورز توضیح داد: چراکه مصرف این نوع خوراکی‌‌ها برای کودکان و افراد مسن خطرناک بوده و خطر ابتلا به کبد چرب و چاقی را در آنها افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: مسافران سعی کنند تا به جای مصرف این دسته از خوراکی‌‌ها از تخمه، آجیل، پسته و گردو استفاده کنند. روغن این مواد برای بدن ضرر زیادی نداشته و برای سلامتی نیز مفید است.

 این متخصص تغذیه با اشاره به راه‌های پیشگیری از مسمومیت و اسهال‌های مسافرتی نیز تصریح‌کرد: حمل غذا از خانه و استفاده آن در طول سفر به دلیل گرمای هوا و احتمال فاسد شدن غذا، احتمال ابتلا به مسمومیت در سفر را افزایش می‌دهد.

کشاورز عنوان‌کرد: مسافران سعی کنند غذایی با خود حمل نکنند و از وعده‌هایی همچون نون و پنیر در سفر خود استفاده کنند.

وی تأکید کرد: به‌علاوه مسافران تابستانی از رستوران‌هایی که در شستشوی موادغذایی و سبزیجات بهداشت را رعایت می‌کنند، استفاده کنند.

نتایج تحقیق، نشانگر تفاوت‌های ساختاری حیاط در این دو اقلیم است و لذا لحاظ کردن این تفاوت‌‌‌ها می‌تواند در طراحی یک گونه یکسان از خانه در دو اقلیم گرم و خشک و گرم و مرطوب براساس توجه به ملزومات اقلیمی راهگشا باشد.

این نتایج نشان می‌دهند که میزان سایه ایجادشده بر روی کف و جداره‌های حیاط در هر دو اقلیم گرم و خشک (یزد) و گرم و مرطوب (دزفول) نقش به‌سزایی در کاهش بار سرمایشی ساختمان در فصول گرم و گرمایش در فصول سرد دارد. لذا درصورتی‌که نسبت طول به عرض و همچنین ارتفاع ساختمان به درستی تعیین شود، نقش به‌سزایی در ایجاد الگوی بهینه و رسیدن به آسایش حرارتی ایفا می‌کند.

به گفته‌ هانیه اخوت، محقق معماری دانشگاه تهران و همکارش: در خانه‌های سنتی دزفول اعضای خانواده تجربه زندگی در ارتفاعات مختلف خانه را پیدا می‌کنند و بدین‌ترتیب که در بیش‌تر خانه‌‌‌ها طبقه همکف حیاط، بیرونی و طبقه اول، اندرونی بنا است. بیرونی محل انجام مراودات اجتماعی صاحبخانه، برگزاری مهمانی، مولودیخوانی، مرثیه‌خوانی و… است. طبقه اول یا اندرونی نیز شامل پیش‌بام، ایوان و اتاق‌های پیرامون آنهاست. این در حالی است که در خانه‌های سنتی یزد اندرونی و بیرونی در سطح افق گسترده شده است.

آنها ادامه می‌دهند: این را می‌توان همچون ملودی دانست که ضربآهنگ آن در دزفول به‌صورت عمودی و در یزد به‌صورت افقی است. حیاط در خانه سنتی دزفول با فرم مربع فراوانی بیش‌تری دارد. این حیاط به‌صورت محصور و تنگ در قلب مسکن نقش خود را ایفا می‌کند. الگوی حیاط در خانه‌های سنتی یزد با فرم مستطیل احداث شده است؛ به نوعی که این حیاط در مسکن یزد به‌صورت گشاده، آسمان را در آغوش کشیده و از عمق (ارتفاع به طول) کم‌تری برخوردار است. در حیاط خانه‌های یزد به دلیل وجود آب‌نما و درخت (سبزینگی)، مرکزگرایی یا محورگرایی به‌صورت پررنگ‌تری نسبت به حیاط خانه در دزفول دیده می‌شود. در عوض استفاده از مصالح آجری و خشتی در جداره‌های حیاط دزفول باعث ایجاد وحدت خاصی در عین کثرت اشکال و احجام به کاررفته در بنا شده و زیبایی آن را دوچندان کرده است، اما در یزد کل بنا دارای وحدت است و در اشکال و احجام کثرت دیده نمی‌شود.

براساس یافته‌های این پژوهش، زاویه دید طولی و عرضی در حیاط خانه‌های این دو اقلیم با یکدیگر متفاوت است. به‌نحویکه رعایت مقیاس انسانی در خانه‌های یزد در اولویت است و در خانه‌های دزفول دلایل اقلیمی بر مقیاس انسانی برتری دارد و ارتفاع جداره‌های اطراف حیاط بیش‌تر است.

اخوت و همکارش میافزایند: در نهایت محاسبه درصد فضای باز و بسته در خانه‌های این دو اقلیم نشان می‌دهد که سطح زیادی از مساحت خانه در یزد به حیاط اختصاص دارد، درصورتیکه در حیاط خانه‌های دزفول جنبه اقلیمی بر جنبه هویتی برتری پیداکرده و از مساحت حیاط کاسته شده است.

نتایج به دست آمده از این تحقیق که می‌تواند توجه طراحان و معماران امروزی را به تفاوت‌های جزیی در ساختار خانه‌‌‌ها به دلیل تأثیرات بزرگی که در کالبد خانه‌‌‌ها در اقلیم‌های متفاوت ایجاد می‌کنند، جلب نماید، در فصلنامه «مطالعات شهر ایرانی اسلامی» متعلق به پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی منتشر شده‌اند.