نفس جنگل‌های شمال بریده می‌شود؟

نفس جنگل‌های شمال بریده می‌شود؟ این روز‌ها ایده‌ای با عنوان طرح تنفس جنگل مطرح و بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف شده است. به گزارش سینا‌پرس، طرح تنفس جنگل‌های شمال در برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ تهیه و در سال ۹۶ وارد مجلس شد تا برای یک دوره ۴ ساله از سال ۱۳۹۶ تا سال […]

نفس جنگل‌های شمال بریده می‌شود؟

این روز‌ها ایده‌ای با عنوان طرح تنفس جنگل مطرح و بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف شده است.

به گزارش سینا‌پرس، طرح تنفس جنگل‌های شمال در برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ تهیه و در سال ۹۶ وارد مجلس شد تا برای یک دوره ۴ ساله از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ اجرا شود. در ماده ۴۸ توقف و بهره‌برداری از جنگل‌ها مطرح شد و نیز در این برنامه ماده ۳۸ آن با چند بند و تبصره که قانون برنامه ششم در مجلس تصویب شد و دولت را مکلف به اجرا کرد. در یکی از بندهای ماده ۳۸ عنوان شده که همه طرح‌های جنگلداری باید تا پایان سال سوم اجرای طرح برنامه ششم به ‌تدریج متوقف بماند. با وجود این برنامه و مصوبه مجلس، وزیر جهاد کشاورزی بدون برنامه عنوان کرد که باید همه طرح‌های جنگلداری از همان سال اول یعنی سال ۹۶ متوقف شود که مهم‌ترین عاملش نیز فشار برخی افراد خاص و فشار سیاسی مطرح بود.

همچنین در طی برنامه ششم زراعت چوب یا واردات چوب باید اجرا می‌شد چون کارخانه‌ها به چوب نیاز داشتند و از طرفی نیز کارگران و کارخانه‌ها باید اشتغال و اقتصاد را فراهم می‌کردند. در این راستا دانشگاهیان عنوان کردند این صحبت‌‌ها روی کاغذ تنها مطرح است اما در عمل اجرا نمی‌شود و شواهد و قراین موجود نشان میدهد تاکنون نیز اقدام اجرایی در خصوص زراعت چوب همچنین واردات چوب انجام نشد و بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل و ورشکسته شدند.

تصویب قانون بدون بررسی کارشناسانه

شمس‌ا… شریعت‌نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در رابطه با ساخت جاده در جنگل‌های سوادکوه گفت: بعد از تصویب و اجرایی شدن قانون ۵ ساله تنفس جنگل‌ها، هر گونه بهره‌برداری از جنگل‌ها ممنوع شده و در صورت لزوم با نظارت راه و شهرسازی و تأیید سازمان حفاظت از محیط‌زیست با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی و پوششی منطقه انجام می‌شود. این جاده هم به دلیل مال رو بودن حساسیتی ایجاد نکرده است.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که قانون ۵ ساله تنفس جنگل‌ها باعث افزایش قاچاق چوب شده است، افزود: مدیریت و نظارت در کشور باید به گونه‌ای باشد که از وقوع جرم جلو‌گیری کند، اگر در جامعه نیازی وجود داشته باشد و به صورت منطقی و قانونی تأمین نشود، به ناچار مردم نیازشان از راه‌های غیرقانونی تأمین می‌کنند.

تشدید قاچاق چوب با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها

عباس‌پاپی‌زاده‌پالنگان، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی برای حفظ و صیانت از جنگل‌ها قانونی را در برنامه ششم توسعه با عنوان تنفس ۵ ساله جنگل‌ها تصویب کرد، تا در این مدت هر نوع بهره‌برداری از جنگل‌ها که ممنوع است، احیا شوند. اما اجرای این طرح در بسیاری از مناطق باعث تشدید قاچاق چوب شده است و این یعنی تخریب بیش‌تر جنگل‌ها. ما برای حفاظت و نظارت بر تخریب و تخلف خلأ قانونی نداریم، اما در اجرا، نظارت و بازرسی به دلیل کمبود نیرو‌های جنگلبان و محیط‌بان و عدم اعتبار در حوزه منابع طبیعی با مشکلاتی زیادی روبه‌رو هستیم.