خطر ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف را جدی بگیریم

خطر ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف را جدی بگیریم مطالعات متعدد پژوهشگران در گوشه و کنار جهان نشان می‌دهد مصرف موادغذایی در ظروف پلاستیکی بر سلامت انسان تأثیرات مخربی داشته و توصیه می‌شود از مصرف این مواد اجتناب شود. به گزارش سیناپرس، امروزه مصرف مواد‌غذایی در ظروف بسته‌بندی‌شده پلاستیکی یا ظروف یک‌بارمصرف بسیار رایج بوده و در […]

خطر ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف را جدی بگیریم

مطالعات متعدد پژوهشگران در گوشه و کنار جهان نشان می‌دهد مصرف موادغذایی در ظروف پلاستیکی بر سلامت انسان تأثیرات مخربی داشته و توصیه می‌شود از مصرف این مواد اجتناب شود.

به گزارش سیناپرس، امروزه مصرف مواد‌غذایی در ظروف بسته‌بندی‌شده پلاستیکی یا ظروف یک‌بارمصرف بسیار رایج بوده و در ایران نیز این نوع ظروف در مناسبت‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از دوره‌های زمانی که در آن شاهد رواج بسیار زیاد مصرف ظروف یک‌بارمصرف ازجمله ظروف پلاستیکی هستیم، ایام محرم است که مردم بر اساس سنت‌های دیرینه خود اقدام به پخش غذای نذری و اطعام عزاداران می‌کنند.

نتایج پژوهش‌های انجام‌شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف مواد‌غذایی در ظروف پلاستیکی از همان ابتدای دوران جنینی بر سلامت انسان تأثیرات سوء داشته و این در حالی است که امروزه اکثر ظروف غذایی ما از بطری تا سینی‌های سالاد و لیوان از پلی کربنات پلاستیک ساخته می‌شوند که دارای برخی از مواد شیمیایی زیست فعال مانند بیسفنول و فتالات هستند. این مواد به‌ویژه در مجاورت با حرارت آزادشده و پس از مصرف، با هورمون‌های بدن انسان ترکیب می‌شوند.

متأسفانه در بسیاری از موارد، برای بسته‌بندی و ارایه غذا از ظروف پلاستیک استفاده می‌شود که علاوه بر تأثیرات مخرب آن بر محیط‌زیست، برای سلامت انسان نیز مضر هستند. توصیه می‌شود در ایام محرم به‌مانند دوران گذشته از ظروف غذاخوری عادی در هیأت‌‌ها استفاده‌شده و در صورت عدم امکان، سعی شود از ظروف کاغذی و گیاهی برای پخش موادغذایی استفاده و برای حفظ سلامت خود و دیگران، از ظروف پلاستیکی استفاده نشود.

نتایج پژوهش‌های انجام‌شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف موادغذایی در ظروف پلاستیکی از همان ابتدای دوران جنینی بر سلامت انسان تأثیرات سوء داشته و این در حالی است که امروزه اکثر ظروف غذایی ما از بطری تا سینی‌های سالاد و لیوان از پلی کربنات پلاستیک ساخته می‌شوند که دارای برخی از مواد شیمیایی زیست فعال مانند بیسفنول و فتالات هستند. این مواد به‌ویژه در مجاورت با حرارت آزادشده و پس از مصرف، با هورمون‌های بدن انسان ترکیب می‌شوند.