هزینه انتقال آب عمان به ۳ استان ۷ میلیارد دلار است

هزینه انتقال آب عمان به ۳ استان ۷ میلیارد دلار است ایران در کمربند خشک جهان واقع شده و سه‌چهارم مساحت آن خشک است و بارندگی سالانه‌‌اش به‌طور متوسط ۱۵۰ میلی متر برآورد می‌شود. این موضوع به خصوص در مناطق مرکزی آنقدر جدی است که باعث شده تا پروژه عظیم انتقال آب دریا به قلب […]

هزینه انتقال آب عمان به ۳ استان ۷ میلیارد دلار است

ایران در کمربند خشک جهان واقع شده و سه‌چهارم مساحت آن خشک است و بارندگی سالانه‌‌اش به‌طور متوسط ۱۵۰ میلی متر برآورد می‌شود.

این موضوع به خصوص در مناطق مرکزی آنقدر جدی است که باعث شده تا پروژه عظیم انتقال آب دریا به قلب ایران و مراکز خشک مرزی با اولویت تأمین آب شرب و در مرحله بعد کمک به صنعت و توسعه مناطق کویری مطرح شود.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این خصوص گفت: انتقال آب بین حوضه‌ای زمانی جواب می‌دهد که فکری برای چگونگی مصرف و مدیریت آن کرده باشیم.

وی با بیان این‌که انتقال آب به تنهایی مشکلات هیچ منطقه‌ای را حل نمی‌کند، گفت: اگر همزمان با انتقال آب، فرهنگ و شیوه‌های مصرف اصلاح نشود مشکلات مردم آن منطقه چند سالی پس از انتقال آب چند برابر می‌شود از همین رو زمانی باید دست به انتقال آب بین حوضه‌ای زده شود که اطمینان بیابیم که آب اصطلاحاً به یک مشک سوراخ ریخته نمی‌شود.

وی با بیان این‌که مطالعات طرح انتقال آب خزر رو به پایان است، افزود: این طرح در «آب نیرو» در حال نهایی شدن و جمع‌بندی است.

وزیر نیرو با بیان این‌که معضل کم آبی در کشور حل شدنی است، خاطرنشان‌کرد: راه‌حل این مهم در همکاری بین بخشی است. متأسفانه اشتباه ما تاکنون این بوده که با نگاه بخشی به این موضوع نگریسته و آن را تقسیم کرده‌ایم.‌ در همین راستا استان‌های کشور نیز برای اجرای هر چه بهتر این مقوله تقسیم‌بندی شده‌اند.

اردکانیان همچنین از برنامه‌ریزی وزارت متبوع خود برای تدوین طرح‌های استانی آمایش آب محور خبر داد و اظهارکرد: این طرح که در آن آب بخش کشاورزی و نیازهای آبی استان‌ها در افق درازمدت دیده شده با همکاری دانشگاه‌های این استان‌ها تهیه و تدوین می‌شود.

آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد، کرمان و اصفهان انتقال می‌یابد

محمود شایان، عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران گفت: با کنسرسیومی متشکل ۹ بانک کشور و سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد ریال آب خلیج‌فارس در ۱۰ ماه آینده با احداث خط لوله به استان‌های یزد، کرمان و سپس به اصفهان انتقال می‌یابد.

وی افزود: اجرای این طرح می‌تواند نقش تأثیرگذاری در تأمین آب بخش‌های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت استان‌های اصفهان، کرمان و یزد داشته باشد.

وی یادآورشد: مسأله امروز کشور کم آبی است که همگان به سهم خود باید برای برطرف شدن آن تلاش کنند.

 

 نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به خشکسالی‌های ۱۹ ساله و لزوم توجه به امر آبرسانی به روستاها، باید بحث انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور را جدی گرفت.

وی هزینه انتقال آب از دریای عمان به ۳ استان سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی، را حدود ۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این کار یک طرح ملی است که باید تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده محقق شود؛ چراکه اگر اجرایی نشود به تدریج شاهد خالی شدن شرق کشور از سکنه خواهیم بود.