کانی برازان، سرزنده‌‌ترین تالاب حوضه دریاچه ارومیه

کانی برازان، سرزنده‌‌ترین تالاب حوضه دریاچه ارومیه تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد به عنوان یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه اینک سرزنده‌‌ترین و پویا‌‌ترین تالاب این حوضه آبریز بوده و در طول سال پذیرای شمار زیادی از پرندگان بومی و مهاجر این منطقه است. به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون […]

کانی برازان، سرزنده‌‌ترین تالاب حوضه دریاچه ارومیه

تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد به عنوان یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه اینک سرزنده‌‌ترین و پویا‌‌ترین تالاب این حوضه آبریز بوده و در طول سال پذیرای شمار زیادی از پرندگان بومی و مهاجر این منطقه است.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر‌به فرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

این گنجینه ارزشمند با چشم‌انداز زیبا و طبیعی خود در زمان حاضر متنوع‌‌ترین گونه‌های جانوری از جمله انواع پرندگان آبزی و غیرآبزی را در دامان خود پرورش می‌دهد.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

در میان این پرندگان انواع نادری چون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، دیده می‌شود که تاکنون در کم‌تر تالابی از کشور مشاهده شده است.

در منطقه کانی برازان تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده شناسایی شده است.

تالاب کانی برازان به عنوان اولین سایت پرنده‌نگری کشور، نقش مهمی در تأمین معیشت پایدار برای جوامع محلی و حفاظت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه دارد و برای همین منظور سازمان حفاظت محیط‌‌زیست مکلف به تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع (با رویکرد زیست بومی) برای اکوسیستم‌های حساس این تالاب به همراه ۲۰ تالاب مهم کشور شده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین‌المللی کانی برازان، تالاب‌های دائمی حسن‌خان و قوپی باباعلی و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق وجود دارد.