هشدار دانشمندان نسبت به ذوب یخچال طبیعی در چین

هشدار دانشمندان نسبت به ذوب یخچال طبیعی در چین دانشمندان نسبت به «ذوب یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی جهان توسط چین برای جذب میلیون‌ها گردشگر» و تبعات منفی آن برای محیط‌زیست و رودخانه‌ها هشدار دادند. دانشمندان نسبت به ذوب یخچال طبیعی چین هشدار دادند به گزارش ایرنا، یخچال طبیعی شماره یک «بایشویی» چین از سال […]

هشدار دانشمندان نسبت به ذوب یخچال طبیعی در چین

دانشمندان نسبت به «ذوب یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی جهان توسط چین برای جذب میلیون‌ها گردشگر» و تبعات منفی آن برای محیط‌زیست و رودخانه‌ها هشدار دادند.

دانشمندان نسبت به ذوب یخچال طبیعی چین هشدار دادند

به گزارش ایرنا، یخچال طبیعی شماره یک «بایشویی» چین از سال ۱۹۸۲ میلادی بیش از ۶۰ درصد از توده‌های یخی و برفی خود را از دست داده است.

این در شرایطی است که این کوه یخی منبع اصلی آب ۱۰ رودخانه بزرگ در سراسر قاره آسیا از جمله دو رودخانه بزرگ «یانگ تسه» چین و مکنگ است.

این یخچال طبیعی در جنوب چین واقع شده است و گردشگران توانسته‌اند به دلیل ذوب شدن آن به تدریج به ارتفاع ۴ هزار و ۵۷۰ متری این منطقه صعود کنند.

میلیون‌ها گردشگر هر سال به این منطقه گردشگری برفی و یخی چین می‌روند که دارای یک سوم از کل ذخیره یخی جهان پس از قطب جنوب و «گرین لند» است و همزمان مساحتی بیش‌تر از کل تگزاس و نیومکزیکو دارد.

این قطب یخی سوم دنیا برای میلیارد‌ها انسان از ویتنام گرفته تا افغانستان با اهمیت است و رود زرد، رود مکنگ و رود گنگ نیز از ذوب یخ‌های آن تغذیه می‌شوند.

«آشلی جانسون» از مرکز تحقیقات آسیایی بر این باور است که این توده یخی غول پیکر، یکی از اصلی‌‌ترین منابع آب تازه دنیا به حساب می‌آید و ذوب شدن آن برای جذب گردشگر برای محیط‌زیست خطری بزرگ و هشداردهنده است.

به دلیل صنعتی شدن و همچنین با افزایش درجه دمای زمین به میزان یک درجه سانتیگراد، پیش‌بینی شده است که بین ۲۸ تا ۴۴ درصد از یخچال‌های طبیعی دنیا در حال ذوب شدن هستند.

چین آب مورد نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت دنیا را با ۷ درصد از منابع آب تازه‌ای که در اختیار دارد تأمین می‌کند تحقیقات انجام شده در این کشور نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از یخچال‌های طبیعی این کشور به‌تدریج در حال ذوب شدن هستند و وضعیتی خطرناک برای تأمین آب این کشور در حال شکل‌گیری است.