انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور به ۱۸۰۰ میلیون تن می‌رسد

پیش‌بینی سازمان محیط‌زیست برای ۱۲ سال دیگر انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور به ۱۸۰۰ میلیون تن می‌رسد معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور به همین روال پیش برود، پیش‌بینی می‌شود میزان انتشار این گاز‌ها تا سال ٢٠٣٠ به هزار و ٥٤٠ تا هزار و ٨٠٠ میلیون تن افزایش […]

پیش‌بینی سازمان محیط‌زیست برای ۱۲ سال دیگر

انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور به ۱۸۰۰ میلیون تن می‌رسد

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور به همین روال پیش برود، پیش‌بینی می‌شود میزان انتشار این گاز‌ها تا سال ٢٠٣٠ به هزار و ٥٤٠ تا هزار و ٨٠٠ میلیون تن افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، مسعودتجریشی در این زمینه افزود: میزان کل انتشار دی‌اکسید‌کربن به عنوان مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای در سال ١٣٧٣ حدود ٤١٧ میلیون تن و سال ١٣٨٩ با افزایش سالانه ٤، ٤ درصد به ٨٣٢ میلیون تن رسید.

وی اظهارداشت: بخش انرژی بیش از ٨٠ درصد این سهم را تشکیل می‌دهد از این رو چگونگی مصرف انرژی در راستای کاهش آن بسیار مهم است.

تجریشی تأکیدکرد: عمده این انتشار نیز در بخش‌های غیرمولد صورت گرفته است.

معاون سازمان محیط‌زیست به شدت انتشار انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: شدت انرژی به این معنا است که مثلاً اگر بخواهیم هزار دلار کالا تولید کنیم برای تولید آن چقدر انرژی مصرف می‌کنیم؛ یا نسبت به کشورهای دیگر چقدر مصرف می‌کنیم که وضعیت کشور ما در این زمینه نیز خوب نیست.

تجریشی افزود: میزان شدت انرژی در ایران بسیار بالا است، ٨، ٨ برابر ژاپن، ٤، ٧ برابر ترکیه، ٣ برابر امارات، دو برابر اندونزی و ١، ٨ برابر عربستان است.

تجریشی گفت: این اعداد نشان می‌دهد چون در ایران انرژی بسیار ارزان است در حال هدر دادن منابع خود هستیم که نشان از ناکارآمدی صنایع دارد، این یک مشکلی است که آثار آن را می‌توانیم در آلودگی هوا ببینیم.

وی افزود: زمانی نرخ رشد اقتصادی در کشور بیش‌تر از نرخ انتشار بود اما چندی است به علت ارزان بودن نرخ انرژی انتشار گازهای گلخانه‌ای از نرخ رشد اقتصادی پیشی گرفته است در حالی‌که دنیا توانست با استفاده از فناوری‌های روز کاهش مصرف انرژی را به همراه داشته باشد اما ما به علت ارزان بودن آن نتوانستیم به این هدف دست یابیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مصرف سرانه انرژی در کشور در ۵ سال اخیر ۱۵ بشکه معادل نفت خام یعنی ۱٫۵ برابر میانگین جهانی بوده است، در واقع ما از ژاپن، هند، ترکیه و به‌طورکلی کشورهای منطقه خاورمیانه بیش‌تر مصرف می‌کنیم و شرایط نامطلوبی داریم.

وی به اقدامات لازم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل (فلر) یکی از این راه‌ها است، ۵۳ میلیون تن دی اکسید‌کربن از طریق فلر‌ها سوزانده می‌شود و این یعنی ۷ تا ۸ درصد کل انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن که اگر بتوانیم آن را به چرخه اقتصادی برگردانیم بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

وی ادامه‌داد: در قانون ۵ ساله برنامه ششم قرار است واحدهای بخار در نیروگاه‌ها راه‌اندازی شود که این نیز به عنوان یکی از راهکارهای کاهش انتشار مطرح است. همچنین بهینه‌سازی نیروگاه‌های قدیمی نیز از دیگر اقدامات در این راستا است که آن را از شهر ری آغاز کرده‌ایم.

تجریشی تأکیدکرد: با انجام این اقدامات تا سال ۲۰۳۰ می‌توان ۱۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور را کاهش داد.

وی ادامه‌داد: حدود ۸ درصد فلرهای جهان در ایران قرار دارد که بر این اساس حدود ۱۱٫۴ میلیارد مترمکعب گاز همراه داریم؛ این گازی است که آن را می‌سوزانیم که معادل ۷۳ میلیون بشکه نفت خام است که اگر آن را وارد چرخه اقتصادی کنیم معادل ۳٫۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهارداشت: با این کار هم از لحاظ اقتصادی و هم زیست‌محیطی به کشور سود خواهیم رساند.