آیا دوره خشکسالی در ایران به سر آمده است؟

آیا دوره خشکسالی در ایران به سر آمده است؟ اثرات تغییر اقلیم، گرم شدن زمین و بسیاری از عوامل دیگر همگی دست به دست یکدیگر دادند تا با کاهش بارش و افزایش خشکی و دما در کشور روبه‌رو شویم. طبق نتایج بررسی‌ها کماکان این سناریو طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده ادامه خواهد داشت. به […]

آیا دوره خشکسالی در ایران به سر آمده است؟

اثرات تغییر اقلیم، گرم شدن زمین و بسیاری از عوامل دیگر همگی دست به دست یکدیگر دادند تا با کاهش بارش و افزایش خشکی و دما در کشور روبه‌رو شویم. طبق نتایج بررسی‌ها کماکان این سناریو طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، در حالی که ایران چند سالی است با کمبود آب دست‌ و پنجه نرم می‌کند؛ عده‌ای از کارشناسان با توجه به بارندگی‌های اخیر معتقدند کشور دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته و وارد ترسالی شده است.

این در حالی است که پروفسورحسین‌اردکانی از بنیانگذاران هواشناسی، پیش‌بینی ورود ایران به دوره ترسالی را اشتباه دانست و گفت: برخلاف پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، امسال بارندگی‌‌ها بالاتر از حد نرمال است و نمی‌توان سال ۹۷ را آغاز شدید‌ترین خشکسالی نیم قرن اخیر در ایران نامید.

این استاد با بیان این‌که میانگین بارندگی‌‌ها امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، افزود: جای تعجب است که چرا رییس سازمان هواشناسی در ابتدای امسال پیش‌بینی کرده بود خشکسالی شدید تا پایان سال زراعی ۹۶- ۹۷ ادامه می‌یابد و هشدار به آغاز شدید‌ترین خشکسالی نیم قرن اخیر در ایران را داده است.

اردکانی همچنین اظهارداشت: قبلاً پیش‌بینی کرده بودم که از ۲۱ آبان‌ماه به شدت بارندگی‌‌ها افزوده شده و حتی در ارتفاعات شاهد بارش برف هستیم. بارندگی‌های پاییز و زمستان امسال همانند بهار از حد نرمال بالاتر خواهد بود و در میانه سال‌های خشک ایران امسال شاهد ترسالی هستیم.

وی بیان‌کرد: با توجه به شرایط منطقه‌ای نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چندین سال پیاپی بارندگی‌‌ها همانند امسال در کشور ادامه داشته باشد، اما به صورت تصادفی هر چند سال یکبار ترسالی بر کشور حاکم می‌شود.