جنگل‌زدایی در آمازون به بالا‌ترین حد در ۱۰ سال اخیر رسید

جنگل‌زدایی در آمازون به بالا‌ترین حد در ۱۰ سال اخیر رسید جنگل‌زدایی در منطقه برزیلی آمازون به بالا‌ترین حد خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است. به گزارش ایسنا، سازمان زیست‌محیطی صلح سبز (Greenpeace) بیش‌ترین تقصیر را متوجه سیاستمداران برزیل می‌داند. دولت برزیل با انتشار گزارشی تأیید کرده که از ماه اوت سال ۲۰۱۷ تا […]

جنگل‌زدایی در آمازون به بالا‌ترین حد در ۱۰ سال اخیر رسید

جنگل‌زدایی در منطقه برزیلی آمازون به بالا‌ترین حد خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است.

به گزارش ایسنا، سازمان زیست‌محیطی صلح سبز (Greenpeace) بیش‌ترین تقصیر را متوجه سیاستمداران برزیل می‌داند.

دولت برزیل با انتشار گزارشی تأیید کرده که از ماه اوت سال ۲۰۱۷ تا ژوئیه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) در مجموع درختان منطقه‌ای به مساحت ۷ هزار و ۹۰۰ کیلومترمربع در آمازون قطع شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که شمار درختان قطع شده به نسبت آمار منتشر شده در گزارش پیشین ۱۳ درصد افزایش داشته است.

مارسیو آسترینی، عضو سازمان زیست‌محیطی صلح سبز در این باره می‌گوید: شمار ویرانی‌های جنگل‌ها در گذشته نیز بسیار بود و ناپذیرفتنی، اما اکنون وضعیت از گذشته هم بدتر شده است.

این عضو سازمان زیست‌محیطی صلح سبز بر این نظر است که سیاستمداران برزیل مقصر اصلی جنگل‌زدایی در این کشور هستند. وی می‌گوید افراد دارای قدرت در برزیل شرایط را برای ویرانی محیط‌زیست در منطقه وسیعی از آمازون فراهم کرده است.

مارسیوآسترینی می‌افزاید: برزیل تنها در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون درخت خود را از دست داده است. این درختان در منطقه‌ای به وسعت یک میلیون زمین فوتبال قرار داشته‌اند.

بیش‌تر درختان قطع شده در برزیل در مناطق «پارا» و «ماکو گروسو» قرار داشته‌اند. بیش‌تر محصول غله برزیل از منطقه ماکو گروسو به دست می‌آید.

حامیان محیط‌زیست با نگرانی بسیار وضعیت جنگل‌های منطقه آمازون را دنبال می‌کنند. بریدن درخت‌ها از جمله برای فروش چوب، گسترش کشتزارهای سویا و ایجاد دامداری باعث جنگل‌زدایی‌های وسیع در منطقه آمازون بوده است.

ریه تنفسی کره زمین

آمازون، بزرگ‌‌ترین جنگل جهان است که در شمال آمریکای جنوبی قرار دارد و بیش‌تر آن در خاک دو کشور برزیل و پرو واقع است. جنگل‌های آمازون که به «ریه تنفسی کره زمین» شهرت یافته‌اند، تأثیر بزرگی در تصفیه هوای کره زمین دارند.

اهمیت جنگل آمازون در تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری آن و همچنین در نقش مهم این جنگل در جذب گاز دی‌اکسیدکربن از هوا و تولید اکسیژن به جای آن است. بیش‌تر مساحت جنگل‌های آمازون در حوضه آبریز رود آمازون قرار دارد.

بنابر گزارش دویچه‌وله، جنگل‌های آمازون همواره دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد است و شدت بارندگی سنگین در سراسر آن بسیار بالاست. این جنگل‌ها مأمن گروه‌های بومی بسیاری است. گفته می‌شود در اعماق این جنگل‌ها هنوز قبایلی از بومیان زندگی می‌کنند که تاکنون با دنیای امروز و مردمان شهرنشین تماسی نداشته‌اند.