کمی مهربانی با حیات‌وحش

کمی مهربانی با حیات‌وحش پاییز به آذر رسید و روی سردش را نشان داد، ارتفاعات دنا در شمال یاسوج یک دست از برف سفید‌پوش شده و سرما و بوران کل و بزهای دنا را روانه پایین‌دست‌ها کرده و در دامن دنا پناه داده است. به گزارش ایرنا، محیط‌بانان با بضاعت ناچیز خود در دامنه‌های دنا […]

کمی مهربانی با حیات‌وحش

پاییز به آذر رسید و روی سردش را نشان داد، ارتفاعات دنا در شمال یاسوج یک دست از برف سفید‌پوش شده و سرما و بوران کل و بزهای دنا را روانه پایین‌دست‌ها کرده و در دامن دنا پناه داده است.

به گزارش ایرنا، محیط‌بانان با بضاعت ناچیز خود در دامنه‌های دنا گشت می‌زنند تا از مهمانان از راه رسیده طبیعت محافظت کنند. مهمانانی که این روز‌ها هم سرما و گرسنگی و هم شکارچیان غیرمجاز در کمین آنان نشسته‌اند.

اگرچه فصل سردی است اما فصل داغ شکار هم هست. کل و بزهای دنا فربه و چاق شده‌اند، شکارچیان غیرمجاز سلاح به دوش و دوربین به چشم رد پای کل و بزهای دنا را دنبال می‌کنند تا با سرب داغ هم حیات‌وحش را نابود کنند و هم طبیعت را از زیبایی خالی.

برخلاف قاعده تجهیزات شکارچیان متخلف از محیط‌بانان وظیفه‌شناس بیش‌تر است و چنان مجهز به کوه می‌زنند که انگار سر جنگ با ستون نظامی را دارند.

محیط‌بانان هم در همه جای این پارک بزرگ حضور دارند اگرچه شمارشان کم و وسایل‌شان اندک است اما بی‌باکانه در نوک قله‌ها، تپه‌ها و صخره‌ها رد شکارچیان متخلف را دنبال و با آنان شاخ به شاخ می‌شوند یا آنان را از منطقه فراری می‌دهند و یا به حکم وظیفه و قانون دستگیرشان می‌کنند.

اکنون که هوای پارک ملی دنا رو به سردی رفته است و احتمال یخ‌زدن مراتع و روان‌آب‌ها بیش‌تر می‌شود وحوش مجبورند برای ادامه زندگی به سوی پایین‌دست و دامنه‌های دنا در حومه روستا‌ها حرکت کنند و حالا وظیفه ملی همگان ایجاب می‌کند از گونه‌های جانوری دنای سترگ محافظت شود.

این روز‌ها حیات‌وحش به آغوش آدم‌ها پناه آورده و حفاظت و ضمانت جان آنها نه وظیفه یک سازمان و یک محیط‌بان که وظیفه همه کسانی است که دل در گرو این طبیعت دارند.

منطقه حفاظت شده دنا از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان، ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است.

این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره‌گاه زیست‌کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است.

ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می‌شود.

مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان‌های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته‌اند.