انسان روزبه‌روز تنهاتر می‌شود

انسان روزبه‌روز تنهاتر می‌شود امروزه تنهایی یک معضل اجتماعی است که به‌طور چشمگیری در سراسر جهان گسترش پیدا کرده و سلامت جسمانی و روانی افراد را تحت تأثیر قرارداده و حتی طول زندگی انسان را تا ۱۵ سال کاهش می‌دهد. به گزارش سینا‌پرس به نقل از theweek امروزه بشر علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های فناورانه، احساس تنهایی […]

انسان روزبه‌روز تنهاتر می‌شود

امروزه تنهایی یک معضل اجتماعی است که به‌طور چشمگیری در سراسر جهان گسترش پیدا کرده و سلامت جسمانی و روانی افراد را تحت تأثیر قرارداده و حتی طول زندگی انسان را تا ۱۵ سال کاهش می‌دهد.

به گزارش سینا‌پرس به نقل از theweek امروزه بشر علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های فناورانه، احساس تنهایی می‌کند و براساس آمار‌ها تقریباً نیمی از آمریکایی‌‌ها می‌گویند که تنها هستند. چرا این‌طور است و پیامدهای این حس تنهایی چیست؟ به گفته کارشناسان تنهایی با تعداد واقعی دوستان یا ارتباطات اجتماعی فردی تعیین و تعریف نمی‌شود.

احساس تنهایی باعث ایجاد و بروز بیماری می‌شود. پژوهشی که توسط محققان دانشگاه بریگهام‌یانگ انجام شد، نشان می‌دهد که تنهایی باعث می‌شود تا طول زندگی تا ۱۵ سال کاهش پیدا کند که تأثیری مشابه با تأثیر چاقی یا سیگار کشیدن است. براساس تحقیقات انجام شده می‌توان ارتباط بین تنهایی و طیف گسترده‌ای از مشکلات بهداشتی، از جمله افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی و سرطان‌‌ها مشاهده کرد. علاوه بر این، افراد تنها بیش‌تر از بی‌خوابی، افسردگی و سوءمصرف موادمخدر رنج می‌برند. آنها همچنین بیش‌تر دچار کاهش سریع درک شناختی در دوره سالمندی می‌شوند.

چگونه می‌توان تنهایی را تعریف کرد؟

محققان علوم اجتماعی تنهایی را به‌عنوان حالت عاطفی ایجادشده در زمانی که افراد ارتباطات اجتماعی و روابط معنی‌دار کمی دارند، تعریف می‌کنند. اساساً به اعتقاد محققان اگر احساس تنهایی می‌کنید، پس شما تنها هستید. در حال حاضر از هر دو نفر آمریکایی، یک نفر در این دسته افراد قرار می‌گیرند.

در تحقیقات اخیر گروهی از محققان که طی آن ۲۰ هزار نفر از مشتریان شرکت بیمه بهداشتی سیگنا (Cigna) مورد مطالعه قرار گرفتند، حدود ۴۷ درصد از پاسخ‌دهندگان اعتراف کردند که اغلب احساس تنهایی می‌کنند. از این تعداد ۱۳ درصد نیز اعلام کردند که هیچ‌کس آنها را به‌ خوبی نشناخته است.

لازم به توضیح است که احساس تنهایی فقط مختص مردم آمریکا نبوده و در حال حاضر به یک موضوع همه گیر در سراسر جهان تبدیل ‌شده است. ۴۱ درصد از بریتانیایی‌‌ها می‌گویند تلویزیون یا حیوان خانگی منبع اصلی مصاحبت و ارتباط اجتماعی آنها هستند. یک پژوهش دولتی که در ژاپن انجام ‌شده نشان می‌دهد که بیش از نیم میلیون نفر حداقل ۶ ماه بدون تماس و ارتباط خارجی در خانه زندگی می‌کنند.

احساس تنهایی چه تأثیری در انسان دارد؟

احساس تنهایی باعث ایجاد و بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود. پژوهشی که توسط محققان دانشگاه بریگهام‌یانگ انجام شد، نشان می‌دهد که تنهایی باعث می‌شود تا طول زندگی انسان تا ۱۵ سال کاهش پیدا کند که تأثیری مشابه با تأثیر چاقی یا سیگار کشیدن است. دیگر تحقیقات ارتباطی را می‌توان بین تنهایی و طیف گسترده‌ای از مشکلات بهداشتی، از جمله افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی و سرطان‌‌ها مشاهده کرد. علاوه بر این، افراد تنها بیش‌تر از بی‌خوابی، افسردگی و سوءمصرف مواد‌مخدر رنج می‌برند. آنها همچنین بیش‌تر دچار کاهش سریع درک شناختی در دوره سالمندی می‌شوند.

چرا تنهایی سلامت جسمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

دانشمندان معتقد هستند احساس تنهایی یک پدیده تکاملی است. همان‌طور که گرسنگی حیوانات را برای پیدا کردن غذا تشویق می‌کند، تنهایی باعث می‌شود این‌گونه افراد به دنبال حفاظت از خود بوده و شانس بقای خود را افزایش دهند. برای انجام این رفتار، تنهایی باعث آزاد شدن هورمون استرس، به‌ویژه کورتیزول می‌شود. این هورمون‌‌ها در دُزهای کوچک به انسان‌ها کمک می‌کنند تا با خطرات بیش‌تری روبه‌رو شده و برای بقا تلاش کنند؛ اما اگر بدن در طول مدت‌زمان طولانی در معرض این هورمون‌‌ها قرار گیرد، صدمه خواهد دید. استرس منجر به فشارخون بالا، افزایش التهاب و تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

آیا امروزه تنهایی و انزوا بیش‌تر رواج پیدا کرده است؟

به نظر می‌رسد بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۹ میلادی، متوسط شبکه اجتماعی و ارتباطی آمریکایی‌‌ها بیش از یک‌سوم کاهش پیداکرده که عوامل مختلفی مسبب آن است. یکی از دلایل آن را می‌توان در افراد مسنی دید که پیش ‌از این، جزو بچه‌های طلاق بوده‌اند و نسبت به والدین خود تنهاتر هستند و معمولاً بدون داشتن همنشین‌های همیشگی، پا به سن گذاشته و پیر شده‌اند. از هر ۱۱ نفر آمریکایی یک نفر یا ازدواج ‌نکرده و شریک عاشقانه‌ای نداشته و یا فرزندی ندارد. این تعداد تقریباً ۸ میلیون نفر را دربرمی‌گیرد.

چرا بسیاری از جوانان تنها هستند؟

در حال حاضر در آمریکا و حتی در سراسر جهان میزان ازدواج کاهش پیدا کرده و جوانان بیش‌تر تمایل دارند تا تنها و مجرد باقی بمانند. امروزه در مقایسه با ۱۴۰ سال گذشته، آمریکا بیش‌ترین میزان افراد مجرد را دارد. قابل ‌توجه است که شبکه‌های اجتماعی این احساس تنهایی را در جوانان افزایش داده‌اند. در پژوهشی که اخیراً انجام ‌شده، مشخص‌ شد که آمریکایی‌های بین ۱۹ تا ۳۲ ساله، ۲۵ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند که نسبت به افرادی که کم‌تر وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، دو برابر بیش‌تر احساس تنهایی می‌کنند. به‌طورکلی براساس عقیده محققان، تنهایی پس از انقلاب صنعتی رو به افزایش و گسترش بوده است. این موضوع که بیش‌تر کاربران شبکه‌های اجتماعی را جوانان تشکیل می‌دهند، می‌تواند دلیلی بر بالاتر بودن حس تنهایی در جوانان باشد.