رویای ماندگاری برف در کلان‌شهرها

رویای ماندگاری برف در کلان‌شهرها ترافیک، آلودگی هوا و ازدحام جمعیت موجب گرم‌تر شدن هوای کلان‌شهر‌ها از جمله تهران شده که بروز پدیده جزیره گرمایی را در پی داشته است، به اعتقاد کارشناسان این مسأله موجب کاهش بارش برف و باران و کم شدن زمان ماندگاری برف بر روی زمین شده است. به گزارش ایرنا، […]

رویای ماندگاری برف در کلان‌شهرها

ترافیک، آلودگی هوا و ازدحام جمعیت موجب گرم‌تر شدن هوای کلان‌شهر‌ها از جمله تهران شده که بروز پدیده جزیره گرمایی را در پی داشته است، به اعتقاد کارشناسان این مسأله موجب کاهش بارش برف و باران و کم شدن زمان ماندگاری برف بر روی زمین شده است.

به گزارش ایرنا، زمانی نه چندان دور با هر زمستانی و سفید پوش شدن کوچه و خیابان‌ها در تهران، اهالی خانه از کوچک و بزرگ راهی کوچه و خیابان می‌شدند تا شادی خود را با برپا کردن آدم برفی چند برابر کنند، اما در چند سال اخیر چه اتفاقی افتاده که دیگر خبری از آن برف‌های پنبه‌ای، جنب و جوش در کوچه‌ها و آدم برفی‌هایی با دماغ‌های هویجی نیست.

در گذشته‌های نه چندان دور زمانی که برف می‌بارید تا مدت‌ها در کوچه و خیابان‌ها باقی می‌ماند، در برخی از کوچه پس‌کوچه‌های شهر برف از ابتدا تا انتهای زمستان دیده می‌شد، اما امروزه اگر هم برفی ببارد عمر ماندگاری آن به یک شبانه روز هم نمی‌رسد، در واقع طوری آب می‌شود که گویی اصلاً برفی نباریده است.

کارشناسان معتقدند بروز پدیده جزیره گرمایی در کلان‌شهر‌ها که موجب بالا رفتن دمای شهر‌ها شده علت عدم ماندگاری برف و حتی کاهش بارش آن است.

بررسی‌های ماهواره‌ای ناسا نشان می‌دهد که تمامی ابرشهرهای روی زمین، به دلیل از بین رفتن رستنی‌ها و گیاهان و جایگزینی آنها با مصالح، به ویژه مصالح تیره‌رنگ ساختمانی، دچار مشکلی مانند جزایر گرمایی شده‌اند که علت آن بالا رفتن دما است.

در چند سال اخیر شاهد توسعه شهر‌ها از جمله کلان‌شهر تهران بوده‌ایم این مسأله موجب از بین رفتن گیاهان بسیاری شده است، چون مکان‌هایی که زمانی سرشار از گیاهان مختلف بودند، امروزه بتن و سیمان جایگزین آنها شده که تأثیر بسزایی در افزایش دمای آن داشته است.

افزایش ۴ درجه‌ای دمای تهران به علت جزیره گرمایی

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: زمانی تهران تفرجگاه شهر ری بود اما اکنون به علت ترافیک، آلودگی هوا و ازدحام جمعیت، خود تهرانی‌ها هم دیگر تحمل هوای آن را ندارند، گذشته از این، پدیده‌هایی مانند جزیره گرمایی که به واسطه کلان‌شهر شدن تهران شکل گرفته نیز اذیت‌کننده است، زیرا جزیره گرمایی باعث شد دمای هوای تهران حداقل ۳ تا ۴ درجه افزایش یابد.

داودپرهیزکار افزود: از این رو دیگر در تهران برف‌های سنگین نمی‌بارد، اگر هم ببارد ماندگاری چندانی ندارد و علت آن هم افزایش دمای کمینه در تهران است، این افزایش هم به علت سیاست‌های غلط ایجاد شده است. این‌که جمعیت زیادی را در تهران جمع کرده‌ایم و تهران بزرگ و بزرگ‌تر شده و اکنون در مدیریت آن درمانده شده‌ایم، وقتی صحبت از مدیریت زلزله می‌شود، مسؤولان مستاصل می‌شوند که در صورت وقوع آن چگونه می‌شود شهر را مدیریت کرد.

رییس سازمان هواشناسی کشور اظهارداشت: این مسأله فقط مختص تهران نیست بلکه بیش‌تر کلان‌شهرهای کشور درگیر این پدیده هستند.

کاهش ریزش‌های آسمانی تحت تأثیر جزیره گرمایی

محمددرویش، دبیر سیاست محیطزیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در این زمینه گفت: با افزایش فعالیت‌های انسانی، تردد زیاد وسایل نقلیه موتوری، سوخت و ساز خودروها، وسایل گرمایشی منازل و کارخانه‌ها موجب بالا رفتن دما و کاهش ظرفیت گرمایی منطقه می‌شود که از آن به عنوان جزیره گرمایی یاد می‌شود.

وی افزود: این جزایر گرمایی معمولاً در کلان‌شهر‌ها و اطراف آنها سبب می‌شوند تا جریان‌های بارانی مجال ریزش باران و برف را در خیلی از موارد پیدا نکنند که این مسأله به کاهش محسوس ریزش‌های آسمانی در کلان‌شهرهای جهان منجر شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه‌داد: به همین دلیل دولت‌ها تلاش می‌کنند تا حمل و نقل عمومی را توسعه دهند و مردم را به استفاده از مترو، دوچرخه و پیاده‌روی تشویق کنند تا به این ترتیب از بار جزیره گرمایی و مصرف سوخت‌های فسیلی بکاهند.

وی به نقش پوشش گیاهی در کاهش بروز پدیده جزیره گرمایی اشاره کرد و گفت: یکی از کارکردهای رویشگاه‌های گیاهی در اطراف شهر‌ها به ویژه کلان‌شهر‌ها افزایش ظرفیت گرمای ویژه است، در واقع رطوبت را بالا می‌برد و این روند می‌تواند تا حدودی پدیده جزیره گرمایی را تعدیل کند.

دبیر سیاست محیط‌‌زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری تأکیدکرد: اما راهکار عملی‌تر این است که تلاش شود تا مبلمان شهری تغییر کند تا براساس آن مردم داوطلبانه استفاده از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها را کنار بگذارند.

وی درباره نقش نوع مصالح ساختمانی در بروز این پدیده گفت: هر چقدر در ساخت و ساز‌ها از مصالح تیره رنگ‌تری استفاده شود، منجر به جذب بیش‌تر انرژی خورشیدی و بازتابش آن می‌شود، بنابراین بسیار توصیه می‌شود در مناطقی مانند تهران در نمای ساختمان‌ها از سنگ سیاه یا پشت بام‌ها از ایزوگام‌های تیره‌رنگ استفاده نشود.

درویش تأکیدکرد: توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد در پشت بام‌ها پوشش سبز داشته باشیم چون رنگ تیره می‌تواند میزان جذب گرما را افزایش دهد و به بروز جزیره گرمایی کمک کند.