چرا حساسیت فصلی در جهان افزایش‌ یافته است؟

چرا حساسیت فصلی در جهان افزایش‌ یافته است؟ نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در ایالات‌متحده نشان می‌دهد به دلیل گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی فصل گرده‌افشانی گل‌‌ها طولانی‌تر شده و از سوی دیگر دی‌اکسید‌کربن نیز موجب تشدید این موضوع می‌شود که در نتیجه آمار جهانی حساسیت فصلی افزایش پیدا کرده است. به گزارش سیناپرس به […]

چرا حساسیت فصلی در جهان افزایش‌ یافته است؟

نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در ایالات‌متحده نشان می‌دهد به دلیل گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی فصل گرده‌افشانی گل‌‌ها طولانی‌تر شده و از سوی دیگر دی‌اکسید‌کربن نیز موجب تشدید این موضوع می‌شود که در نتیجه آمار جهانی حساسیت فصلی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سیناپرس به نقل از vox ممکن است شما نیز از اطرافیان خود شنیده باشید که شرایط حساسیت فصلی در سال گذشته، بد‌ترین تجربه تاریخ بوده و همین‌طور هر ساله این داستان در حال تکرار است. متأسفانه این موضوع صحت داشته و وخیم‌تر شدن شرایط حساسیت فصلی همه ‌ساله بدتر و بدتر شده و تاکنون پژوهش‌ها و هشدارهایی با عنوان سونامی‌گرده، گردوغبار یا طوفان کامل برای آلرژی‌‌ها منتشر شده است. در حقیقت این موارد اغراق‌آمیز و عنوان‌های ذکرشده همگی ریشه در حقیقت داشته و شرایط آب و هوایی جهان به‌گونه‌ای پیش می‌رود که هر سال شاهد بدتر شدن شرایط حساسیت فصلی هستیم.

در حال حاضر ما شاهد این حقیقت هستیم که از یکسو تعداد افراد درگیر با حساسیت فصلی افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر با تغییر متوسط درجه حرارت کره زمین، فصل گرده‌افشانی گیاهان طولانی‌تر شده است. به‌ این‌ ترتیب می‌بینیم که تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین چگونه بر بهداشت و سلامت عمومی تأثیر گذاشته و میزان حساسیت را در انسان افزایش می‌دهد.

در حال حاضر ما شاهد این حقیقت هستیم که از یکسو تعداد افراد درگیر با حساسیت فصلی افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر با تغییر متوسط درجه حرارت کره زمین، فصل گرده‌افشانی گیاهان طولانی‌تر شده است. به ‌این‌ ترتیب می‌بینیم که تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین چگونه بر بهداشت و سلامت عمومی تأثیر گذاشته و میزان حساسیت را در انسان افزایش می‌دهد.

جفری دیمین، مدیر مرکز حساسیت، آسم و ایمنی‌شناسی آلاسکا در این رابطه می‌گوید: «این موضوع واقعیتی قدرتمند بوده و مدارکی انکارناپذیر برای اثبات آن وجود دارد. در حقیقت این موضوع را می‌توان یک عامل تأثیرگذار تغییرات آب و هوایی در حوزه بهداشت و سلامت محسوب کرد.»

باید پذیرفت که این موضوع با سلامت و شرایط بهداشتی انسان‌های بسیاری مرتبط بوده و برای مثال تنها در ایالات ‌متحده امریکا بالغ ‌بر ۵۰ میلیون نفر با مشکل حساسیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دانشمندان و مقامات بهداشتی در حال حاضر تلاش می‌کنند عوامل فاجعه‌ای را که این خطرات را به وجود آورده‌اند، از بین برده و امیدوار هستند تا پس از افزایش شدید و رو به رشد گرده‌افشانی گل‌ها، راه‌حلی پیدا کنند.

در این میان، دانشمندان تاکنون در مورد رابطه بین تغییرات آب و هوایی و آلرژی‌های فصلی، مطالعاتی انجام داده‌اند. بر این اساس از طرفی جلوگیری از گرده‌افشانی گیاهان غیرممکن است و از سوی دیگر آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم رادار داخلی بدن به ‌اشتباه افتاده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن به مواد غیرخطرناک واکنش نشان می‌دهد.

این موضوع می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌های خفیفی مانند خارش چشم و گلو شده یا به‌صورت حادتر به شکل مسایل تهدیدکننده زندگی از قبیل آنافیلاکسی دیده شود که در آن فشارخون و راه‌های هوایی شروع به تورم کرده و بسته می‌شوند.

براساس آمارهای موجود حدود۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی از تب یونجه و همچنین رینیت آلرژیک که توسط گرده گیاهان به وجود می‌آید، رنج می‌برند.

اگرچه بیش‌تر این موارد با داروهای آنتی‌هیستأمین درمان می‌شوند، اما تنها در ایالات‌متحده بین سالانه ۳٫۴ میلیارد دلار و ۱۱٫۲ میلیارد دلار فقط برای درمان حساسیت فصلی هزینه شده و عوارضی مانند حملات آسم ناشی از گرده نیز در بعضی موارد دیده می‌شود که بر این اساس هر ساله در ایالات‌متحده بیش از ۲۰ هزار نفر به این دلیل در اورژانس بستری می‌شوند.

 

دانه گرده گیاهان در ابعادی به ‌اندازه ۹ میکرون تا ۲۰۰ میکرون هستند و به همین دلیل برخی از گرده‌ها می‌توانند به عمق ریه انسان نفوذ کرده و باعث تحریک شوند. این موضوع حتی برای افرادی که آلرژی ندارند نیز رخ می‌دهد و غلظت بالای گرده گیاهان در هوا منجر به واکنش‌های آلرژیک می‌شود و می‌تواند برای کیلومتر‌ها دورتر حتی در داخل ساختمان‌ها گسترش یابد.

 یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد با افزایش میزان دی‌اکسیدکربن، گیاهان واکنشی به‌صورت تولید بیش‌تر گرده نشان داده و این موضوع در مناطق دارای آلودگی مانند اطراف شهرهای بزرگ و اتوبان‌‌ها بیش‌تر دیده می‌شود. از سوی دیگر با کوتاه شدن زمستان‌ها و طولانی‌تر شدن فصل گرما، گیاهان مدت‌زمان بیش‌تری را برای گرده‌افشانی در اختیار خواهند داشت. در پایان گفتنی است اگرچه این مطالعات در ایالات‌متحده آمریکا انجام‌شده است اما شرایط کمابیش در سراسر جهان یکسان بوده و این موضوع به‌صورت یک پدیده بین‌المللی دیده می‌شود.